Musical Performance as Storytelling: Memory, European Integration, and the Baltic Youth Philharmonic Оrchestra
Музичко извођаштво као приповедање: памћење, европске интеграције и Балтичка филхармонија младих
Članak u časopisu (Objavljena verzija)
Metapodaci
Prikaz svih podataka o dokumentuApstrakt
Storytelling has been theorized as a performative, narrative practice, but it has not been employed often as a trope in studies of musical performance. This article outlines a theoretical context for exploring the possibilities of such a conceptual move within musicology by referring to the anthropological and performance studies approaches of Turner and Schechner. Benjamin’s reflection on the storyteller as a narrator of memory and history frames the presentation of a case-study on the Baltic Youth Philharmonic Orchestra.
Приповедање је у теоријама разматрано као перформативна, наративна
пракса, али се не употребљава често као троп у студијама музичког извођаштва.
Ова студија скицира теоријске контексте, преузете из антропологије и
студија перформанса, како би истражила могућности наведеног концептуалног
помака у оквиру музикологије. Разматрање Валтера Бењамина (Walter
Benjamin) о приповедачу као наратору памћења и историје уоквирује студију
случаја о Балтичкој филхармонији младих, као и о капацитету музичког извођења
за промовисање политичких идеологија, у овом случају нарочито истакнутих
европских интеграција.
Виђење идеологија као прича одговара антрополошком поимању прича
које могу стварати друштвене системе, обликовати друштвене промене и наглашавати
односе моћи. Схватање оркестарске праксе као начина мишљења
о друштвеним процесима приповедања значајно је зато што се дискурси о
оркестрима често преусмеравају од разматрања извођења до политике, чак до
те мере да односи који се везују з...а оркестар бивају концептуализовани попут
политичких односа.
Студија случаја контекстуализована је у односу на оркестре младих
уопште. Оркестри представљају музичке институције високе вредности, са
доминантним системом преношења у оквиру музичког образовања. Оркестри
младих испрва су оснивани у Сједињеним Америчким Државама и Европи
почетком XX века, те су анализирани у погледу процеса аудиција, избора
репертоара, финансирања и административних структура. Имајући у виду
кратку историју оркестара младих као институција, значајно је навести да
су они заузимали све значајнију улогу у оквиру политичких и економских
пројеката широм света. Ова студија указује на то како су оркестри укључени
у поновна посматрања прошлости, и начине на које су политичке и културне
границе реоркестриране у оквирима различитих представа националног,
обликујући политичке визије европских интеграција. Мноштво претходно саопштених, различитих приступа промишљању Балтичке филхармоније
младих, у етнографском наративу, истакнути су у закључним разматрањима.
Кључно место ових закључака подразумева да мишљење о музичком извођењу,
као приповедању, наглашава наративне, интерпретативне и интерсубјективне
улоге свих учесника, укључујући саму улогу етнографа. Ми представљамо
приповедаче са сопственим политичким искуствима музичара и истраживача,
и као такви одражавамо општа кретања нашег времена. Али, коју причу бисмо
испричали истражујући музичко извођење, и које приче музичка извођења
преносе?
Ključne reči:
performance / storytelling / Baltic Youth Philharmonic / orchestraIzvor:
Музикологија / Musicology, 2014, I, 16, 83-103Izdavač:
- Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts
Napomena:
- My research on orchestras has been funded by the AHRC and undertaken within the AHRC Centre for Musical Performance as Creative Practice. My case-study was presented as part of a keynote lecture at the international conference on Baltic Musics and Musicologies in collaboration with the Sounds New Music Festival in May 2011. I am grateful to the conference chair, Eva Mantzourani for the invitation. I am also grateful for opportunities to present versions of this paper at the European Seminar in Ethnomusicology 2012, chaired by Ana Hofman, and at a seminar on Borders, Mobilities and Cultural Encounters at the University of Eastern Finland (2014) at the invitation of Jopi Nyman.