Писци и појци XIX века као чувари традиције српске црквене музике
Writers and chanters in the nineteenth century as keepers of the tradition of Serbian church music
Чланак у часопису (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
У раду су записи српских аутора из друге половине XIX века коришћени као
извори за истраживање српског народног црквеног појања. Сећања из дневника,
мемоара и аутобиографских белешки угледних културних посленика,
књижевника, државника и политичара доносе живу слику о времену у коме
је црквено појање било цењено као значајан сегмент духовног народног наслеђа.
Појање je имало важну улогу у свакодневном животу српског народа
у Хабзбуршкој монархији и у Кнежевини, односно у Краљевини Србији. На
ширем плану, ови извори сведоче о општем и музичком образовању и искуствима
писаца, о њиховом окружењу, уметничком укусу и односу према
естетици народне музичке традиције. Посебно су коментарисани мемоарски
написи који се односe на активности појаца и разноврсне аспекте извођаштва
у домену црквене музике. Извори су сагледани и у књижевноисторијском, односно
књижевнотеоријском контексту, са освртом на главне одлике документарно-уметничких
жанрова, приповедачки стил и поетику писаца, прип...адника
прелазног периода између романтизма и реализма у српској књижевности.
In this paper, parts of the memoir literary works from the second half of the nineteenth century are presented as important sources for the research of Serbian traditional church chant. The testimonies on church music from diaries, memoirs and autobiographical notes by famous Serbian writers, statesmen and politicians, namely Jovan Subotić, Jakov Ignjatović, Milan Savić, Milica Stojadinović Srpkinja, Todor Stefanović Vilovski, Vladimir Jovanović and Kosta Hristić, were analyzed. Those writings bring to light a time when church chant was appreciated as an important part of the spiritual, folk heritage and had an important role in everyday culture of Serbian people both in the Habsburg Monarchy and in the Principality and Kingdom of Serbia. The authors wrote about musical skills of chanters from clerical, church circles and about the practice of chanting among school teachers. They also described different kinds of musical performances of church chant among laymen and children. These sou...rces testify to writers’ general and musical education and experiences, to their environment and its relation to the aesthetics of spiritual folk tradition. This paper also analyzes sources in the context of the history and theory of literature, having in mind the authors’ commentary techniques and narrative style. Those issues are discussed in relation to the poetics of romanticism, Biedermeier and realism in Serbian literature.
Кључне речи:
црквено појање / појци / мемоари / дневници / аутобиографије / романтизам / реализамИзвор:
Музикологија / Musicology, 2014, I, 16, 67-82Издавач:
- Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts
Финансирање / пројекти:
- Идентитети српске музике од локалних до глобалних оквира: традиције, промене, изазови (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-177004)
Напомена:
- Овај текст је резултат истраживања у оквиру пројекта „Идентитети српске музикеод локалних до глобалних оквира: традиције, промене, изазови” (бр. 177004).Пројекат изводи Музиколошки институт САНУ у Београду, а финансира га Министарствопросвете, науке и технолошког развоја Владе Републике Србије.
Институција/група
Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASATY - JOUR AU - Марјановић, Наташа PY - 2014 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/3888 AB - У раду су записи српских аутора из друге половине XIX века коришћени као извори за истраживање српског народног црквеног појања. Сећања из дневника, мемоара и аутобиографских белешки угледних културних посленика, књижевника, државника и политичара доносе живу слику о времену у коме је црквено појање било цењено као значајан сегмент духовног народног наслеђа. Појање je имало важну улогу у свакодневном животу српског народа у Хабзбуршкој монархији и у Кнежевини, односно у Краљевини Србији. На ширем плану, ови извори сведоче о општем и музичком образовању и искуствима писаца, о њиховом окружењу, уметничком укусу и односу према естетици народне музичке традиције. Посебно су коментарисани мемоарски написи који се односe на активности појаца и разноврсне аспекте извођаштва у домену црквене музике. Извори су сагледани и у књижевноисторијском, односно књижевнотеоријском контексту, са освртом на главне одлике документарно-уметничких жанрова, приповедачки стил и поетику писаца, припадника прелазног периода између романтизма и реализма у српској књижевности. AB - In this paper, parts of the memoir literary works from the second half of the nineteenth century are presented as important sources for the research of Serbian traditional church chant. The testimonies on church music from diaries, memoirs and autobiographical notes by famous Serbian writers, statesmen and politicians, namely Jovan Subotić, Jakov Ignjatović, Milan Savić, Milica Stojadinović Srpkinja, Todor Stefanović Vilovski, Vladimir Jovanović and Kosta Hristić, were analyzed. Those writings bring to light a time when church chant was appreciated as an important part of the spiritual, folk heritage and had an important role in everyday culture of Serbian people both in the Habsburg Monarchy and in the Principality and Kingdom of Serbia. The authors wrote about musical skills of chanters from clerical, church circles and about the practice of chanting among school teachers. They also described different kinds of musical performances of church chant among laymen and children. These sources testify to writers’ general and musical education and experiences, to their environment and its relation to the aesthetics of spiritual folk tradition. This paper also analyzes sources in the context of the history and theory of literature, having in mind the authors’ commentary techniques and narrative style. Those issues are discussed in relation to the poetics of romanticism, Biedermeier and realism in Serbian literature. PB - Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts T2 - Музикологија / Musicology T1 - Писци и појци XIX века као чувари традиције српске црквене музике T1 - Writers and chanters in the nineteenth century as keepers of the tradition of Serbian church music SP - 67 EP - 82 VL - I IS - 16 DO - 10.2298/MUZ1416067M UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3888 ER -
@article{ author = "Марјановић, Наташа", year = "2014", abstract = "У раду су записи српских аутора из друге половине XIX века коришћени као извори за истраживање српског народног црквеног појања. Сећања из дневника, мемоара и аутобиографских белешки угледних културних посленика, књижевника, државника и политичара доносе живу слику о времену у коме је црквено појање било цењено као значајан сегмент духовног народног наслеђа. Појање je имало важну улогу у свакодневном животу српског народа у Хабзбуршкој монархији и у Кнежевини, односно у Краљевини Србији. На ширем плану, ови извори сведоче о општем и музичком образовању и искуствима писаца, о њиховом окружењу, уметничком укусу и односу према естетици народне музичке традиције. Посебно су коментарисани мемоарски написи који се односe на активности појаца и разноврсне аспекте извођаштва у домену црквене музике. Извори су сагледани и у књижевноисторијском, односно књижевнотеоријском контексту, са освртом на главне одлике документарно-уметничких жанрова, приповедачки стил и поетику писаца, припадника прелазног периода између романтизма и реализма у српској књижевности., In this paper, parts of the memoir literary works from the second half of the nineteenth century are presented as important sources for the research of Serbian traditional church chant. The testimonies on church music from diaries, memoirs and autobiographical notes by famous Serbian writers, statesmen and politicians, namely Jovan Subotić, Jakov Ignjatović, Milan Savić, Milica Stojadinović Srpkinja, Todor Stefanović Vilovski, Vladimir Jovanović and Kosta Hristić, were analyzed. Those writings bring to light a time when church chant was appreciated as an important part of the spiritual, folk heritage and had an important role in everyday culture of Serbian people both in the Habsburg Monarchy and in the Principality and Kingdom of Serbia. The authors wrote about musical skills of chanters from clerical, church circles and about the practice of chanting among school teachers. They also described different kinds of musical performances of church chant among laymen and children. These sources testify to writers’ general and musical education and experiences, to their environment and its relation to the aesthetics of spiritual folk tradition. This paper also analyzes sources in the context of the history and theory of literature, having in mind the authors’ commentary techniques and narrative style. Those issues are discussed in relation to the poetics of romanticism, Biedermeier and realism in Serbian literature.", publisher = "Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts", journal = "Музикологија / Musicology", title = "Писци и појци XIX века као чувари традиције српске црквене музике, Writers and chanters in the nineteenth century as keepers of the tradition of Serbian church music", pages = "67-82", volume = "I", number = "16", doi = "10.2298/MUZ1416067M", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3888" }
Марјановић, Н.. (2014). Писци и појци XIX века као чувари традиције српске црквене музике. in Музикологија / Musicology Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts., I(16), 67-82. https://doi.org/10.2298/MUZ1416067M https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3888
Марјановић Н. Писци и појци XIX века као чувари традиције српске црквене музике. in Музикологија / Musicology. 2014;I(16):67-82. doi:10.2298/MUZ1416067M https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3888 .
Марјановић, Наташа, "Писци и појци XIX века као чувари традиције српске црквене музике" in Музикологија / Musicology, I, no. 16 (2014):67-82, https://doi.org/10.2298/MUZ1416067M ., https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3888 .