DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrilic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   DAIS
  • Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
  • Музикологија (часопис) / Musicology (journal)
  • View Item
  •   DAIS
  • Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
  • Музикологија (часопис) / Musicology (journal)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Писци и појци XIX века као чувари традиције српске црквене музике

Writers and chanters in the nineteenth century as keepers of the tradition of Serbian church music

Thumbnail
2014
bitstream_12411.pdf (497.9Kb)
Authors
Марјановић, Наташа
Contributors
Јовановић, Јелена
Article (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
У раду су записи српских аутора из друге половине XIX века коришћени као извори за истраживање српског народног црквеног појања. Сећања из дневника, мемоара и аутобиографских белешки угледних културних посленика, књижевника, државника и политичара доносе живу слику о времену у коме је црквено појање било цењено као значајан сегмент духовног народног наслеђа. Појање je имало важну улогу у свакодневном животу српског народа у Хабзбуршкој монархији и у Кнежевини, односно у Краљевини Србији. На ширем плану, ови извори сведоче о општем и музичком образовању и искуствима писаца, о њиховом окружењу, уметничком укусу и односу према естетици народне музичке традиције. Посебно су коментарисани мемоарски написи који се односe на активности појаца и разноврсне аспекте извођаштва у домену црквене музике. Извори су сагледани и у књижевноисторијском, односно књижевнотеоријском контексту, са освртом на главне одлике документарно-уметничких жанрова, приповедачки стил и поетику писаца, прип...адника прелазног периода између романтизма и реализма у српској књижевности.

In this paper, parts of the memoir literary works from the second half of the nineteenth century are presented as important sources for the research of Serbian traditional church chant. The testimonies on church music from diaries, memoirs and autobiographical notes by famous Serbian writers, statesmen and politicians, namely Jovan Subotić, Jakov Ignjatović, Milan Savić, Milica Stojadinović Srpkinja, Todor Stefanović Vilovski, Vladimir Jovanović and Kosta Hristić, were analyzed. Those writings bring to light a time when church chant was appreciated as an important part of the spiritual, folk heritage and had an important role in everyday culture of Serbian people both in the Habsburg Monarchy and in the Principality and Kingdom of Serbia. The authors wrote about musical skills of chanters from clerical, church circles and about the practice of chanting among school teachers. They also described different kinds of musical performances of church chant among laymen and children. These sou...rces testify to writers’ general and musical education and experiences, to their environment and its relation to the aesthetics of spiritual folk tradition. This paper also analyzes sources in the context of the history and theory of literature, having in mind the authors’ commentary techniques and narrative style. Those issues are discussed in relation to the poetics of romanticism, Biedermeier and realism in Serbian literature.

Keywords:
црквено појање / појци / мемоари / дневници / аутобиографије / романтизам / реализам
Source:
Музикологија / Musicology, 2014, I, 16, 67-82
Publisher:
  • Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts
Projects:
  • Serbian musical identities within local and global frameworks: traditions, changes, challenges (RS-177004)
Note:
  • Овај текст је резултат истраживања у оквиру пројекта „Идентитети српске музикеод локалних до глобалних оквира: традиције, промене, изазови” (бр. 177004).Пројекат изводи Музиколошки институт САНУ у Београду, а финансира га Министарствопросвете, науке и технолошког развоја Владе Републике Србије.

DOI: 10.2298/MUZ1416067M

ISSN: 1450-9814 (print)

[ Google Scholar ]
URI
http://dais.sanu.ac.rs/123456789/3888
Collections
  • Музикологија (часопис) / Musicology (journal)
Institution
Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
TY  - JOUR
AU  - Марјановић, Наташа
PY  - 2014
UR  - http://dais.sanu.ac.rs/123456789/3888
AB  - У раду су записи српских аутора из друге половине XIX века коришћени као
извори за истраживање српског народног црквеног појања. Сећања из дневника,
мемоара и аутобиографских белешки угледних културних посленика,
књижевника, државника и политичара доносе живу слику о времену у коме
је црквено појање било цењено као значајан сегмент духовног народног наслеђа.
Појање je имало важну улогу у свакодневном животу српског народа
у Хабзбуршкој монархији и у Кнежевини, односно у Краљевини Србији. На
ширем плану, ови извори сведоче о општем и музичком образовању и искуствима
писаца, о њиховом окружењу, уметничком укусу и односу према
естетици народне музичке традиције. Посебно су коментарисани мемоарски
написи који се односe на активности појаца и разноврсне аспекте извођаштва
у домену црквене музике. Извори су сагледани и у књижевноисторијском, односно
књижевнотеоријском контексту, са освртом на главне одлике документарно-уметничких
жанрова, приповедачки стил и поетику писаца, припадника
прелазног периода између романтизма и реализма у српској књижевности.
AB  - In this paper, parts of the memoir literary works from the second half of the nineteenth century are presented as important sources for the research of Serbian traditional church chant. The testimonies on church music from diaries, memoirs and autobiographical notes by famous Serbian writers, statesmen and politicians, namely Jovan Subotić, Jakov Ignjatović, Milan Savić, Milica Stojadinović Srpkinja, Todor Stefanović Vilovski, Vladimir Jovanović and Kosta Hristić, were analyzed. Those writings bring to light a time when church chant was appreciated as an important part of the spiritual, folk heritage and had an important role in everyday culture of Serbian people both in the Habsburg Monarchy and in the Principality and Kingdom of Serbia. The authors wrote about musical skills of chanters from clerical, church circles and about the practice of chanting among school teachers. They also described different kinds of musical performances of church chant among laymen and children. These sources testify to writers’ general and musical education and experiences, to their environment and its relation to the aesthetics of spiritual folk tradition. This paper also analyzes sources in the context of the history and theory of literature, having in mind the authors’ commentary techniques and narrative style. Those issues are discussed in relation to the poetics of romanticism, Biedermeier and realism in Serbian literature.
PB  - Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts
T2  - Музикологија / Musicology
T1  - Писци и појци XIX века као чувари традиције српске црквене музике
T1  - Writers and chanters in the nineteenth century as keepers of the tradition of Serbian church music
SP  - 67
EP  - 82
VL  - I
IS  - 16
DO  - 10.2298/MUZ1416067M
ER  - 
@article{
author = "Марјановић, Наташа",
year = "2014",
url = "http://dais.sanu.ac.rs/123456789/3888",
abstract = "У раду су записи српских аутора из друге половине XIX века коришћени као
извори за истраживање српског народног црквеног појања. Сећања из дневника,
мемоара и аутобиографских белешки угледних културних посленика,
књижевника, државника и политичара доносе живу слику о времену у коме
је црквено појање било цењено као значајан сегмент духовног народног наслеђа.
Појање je имало важну улогу у свакодневном животу српског народа
у Хабзбуршкој монархији и у Кнежевини, односно у Краљевини Србији. На
ширем плану, ови извори сведоче о општем и музичком образовању и искуствима
писаца, о њиховом окружењу, уметничком укусу и односу према
естетици народне музичке традиције. Посебно су коментарисани мемоарски
написи који се односe на активности појаца и разноврсне аспекте извођаштва
у домену црквене музике. Извори су сагледани и у књижевноисторијском, односно
књижевнотеоријском контексту, са освртом на главне одлике документарно-уметничких
жанрова, приповедачки стил и поетику писаца, припадника
прелазног периода између романтизма и реализма у српској књижевности., In this paper, parts of the memoir literary works from the second half of the nineteenth century are presented as important sources for the research of Serbian traditional church chant. The testimonies on church music from diaries, memoirs and autobiographical notes by famous Serbian writers, statesmen and politicians, namely Jovan Subotić, Jakov Ignjatović, Milan Savić, Milica Stojadinović Srpkinja, Todor Stefanović Vilovski, Vladimir Jovanović and Kosta Hristić, were analyzed. Those writings bring to light a time when church chant was appreciated as an important part of the spiritual, folk heritage and had an important role in everyday culture of Serbian people both in the Habsburg Monarchy and in the Principality and Kingdom of Serbia. The authors wrote about musical skills of chanters from clerical, church circles and about the practice of chanting among school teachers. They also described different kinds of musical performances of church chant among laymen and children. These sources testify to writers’ general and musical education and experiences, to their environment and its relation to the aesthetics of spiritual folk tradition. This paper also analyzes sources in the context of the history and theory of literature, having in mind the authors’ commentary techniques and narrative style. Those issues are discussed in relation to the poetics of romanticism, Biedermeier and realism in Serbian literature.",
publisher = "Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts",
journal = "Музикологија / Musicology",
title = "Писци и појци XIX века као чувари традиције српске црквене музике, Writers and chanters in the nineteenth century as keepers of the tradition of Serbian church music",
pages = "67-82",
volume = "I",
number = "16",
doi = "10.2298/MUZ1416067M"
}
Марјановић Н. Писци и појци XIX века као чувари традиције српске црквене музике. Музикологија / Musicology. 2014;I(16):67-82
,& Марјановић, Н. (2014). Писци и појци XIX века као чувари традиције српске црквене музике.
Музикологија / MusicologyBelgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts., I(16), 67-82. 
https://doi.org/10.2298/MUZ1416067M
Марјановић Наташа, "Писци и појци XIX века као чувари традиције српске црквене музике" I, no. 16 (2014):67-82,
https://doi.org/10.2298/MUZ1416067M .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

re3dataOpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutionsAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

re3dataOpenAIRERCUB