DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrilic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   DAIS
  • Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
  • Музикологија (часопис) / Musicology (journal)
  • View Item
  •   DAIS
  • Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
  • Музикологија (часопис) / Musicology (journal)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Creating Haydn’s Sonatas at the Keyboard – Performer Rights and Responsibilities in Historical Performance

Креирање Хајднових соната за инструменте са диркама: права и одговорности извођача присталица историјски заснованог приступа

Thumbnail
2014
bitstream_12409.pdf (286.6Kb)
Authors
Irving, John
Contributors
Jovanović, Jelena
Article (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
In April 2014, fortepianist and Mozart specialist John Irving recorded a CD of solo keyboard sonatas by Joseph Haydn, using a modern copy of a Viennese fortepiano of Haydn’s era. This is an account of the project written from the performer’s perspective, examining some relevant issues of historical performance practice, organology, and detailed reflections upon the performer’s preparations (of various musical and technical kinds) for the recording.
Историјски засновано извођење данас је постало широко распрострањено. Број наступа и снимака осмишљених на тај начин расте заједно са широком лепезом изворне документације, као и органолошке литературе из којих се црпе подаци. У овом раду, чији је аутор извођач и истраживач, детаљно се испитује приступ интерпретатора историјске оријентације специфичном комерцијалном дискографском пројекту: снимању одабраних Хајднових дела за соло инструмент са диркама. Акценат је на критичком посматрању циљева, техничке и музичке припреме таквог подухвата, коришћених инструмената и низа перспектива путем којих се извођење повезује са методологијом праксе као истраживања и контрастном онтологијом Хајднових соната.
Keywords:
Haydn / fortepiano / performance practice
Source:
Музикологија / Musicology, 2014, I, 16, 31-46
Publisher:
  • Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts

DOI: 10.2298/MUZ1416031I

ISSN: 1450-9814 (print)

[ Google Scholar ]
URI
http://dais.sanu.ac.rs/123456789/3886
Collections
  • Музикологија (часопис) / Musicology (journal)
Institution
Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

re3dataOpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutionsAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

re3dataOpenAIRERCUB