Делатност Љубице и Данице Јанковић на плану етномузикологије
The Ethnomusicological Endeavors of Danica and Ljubica Janković
Article (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Вишедеценијско континуирано деловање пионира наше етнокореологије,
Љубице и Данице Јанковић, резултирало је и бројним белешкама о начину
музичког изражавања, као саставном делу плесног стваралаштва испитиваних области. Будући да до сада њихова активност на пољу описивања, бележења и тумачења музичкофолклорног материјала није била у средишту научног интересовања, циљ овог рада је да укаже на њихов допринос у оснивању
етномузиколошке мисли у Србији и њеном потоњем развоју. Тај допринос се
сагледава из најрепрезентативнијих објављених дела сестара Јанковић, чији
је методолошки оквир базиран на етнографском наративу, аналитичко-структуралном и дескриптивном приступу, интертекстуалном концепту који подразумева корелацију игре, музике и контекста извођ
The pioneering efforts of Ljubica (1894–1974) and Danica (1898–1960)
Janković consisted of their systematic research and collecting of traditional
dance practice (folk dances), the methodological transcription, analysis and
systematizing of dances, as well as the theoretical interpretations of numerous
aspects of traditional dance. Their work resulted in the establishment of Serbian
ethnochoreology in the frst half of the twentieth century. As the extent of their
activity in terms of transcribing musical material in the form of the accompaniment
to folk dances has not yet been fully grasped by ethnomusicologists so far, the goal
of this paper is to present the results and to stress the contributions of Danica and
Ljubica Janković to the processes of the foundation and subsequent development
of ethnomusicology in Serbia. These contributions are to be seen in eight public
volumes of Folk Dances (1934–1964), whose methodological frame follows
several important empirical and th...eoretical scientifc approaches: frstly, analyticaldescriptive methodology of research, based on intense feldwork (resulting in 800
transcribed dances and melodies from former Yugoslavia); secondly, excellent
acquaintance with international trends in the feld of ethno-musicology, as well as
with concepts of research concerning Serbian folk culture; lastly, their inter-textual
and interdisciplinary approach that essentially looks for correlates between dance,
music and the context of performance. In this paper I shall elaborate in detail on the comments and signifcant
interpretations of vocal and instrumental melodies that accompany folk dances made
by the Janković sisters. These comments refer to stylistic and genre characteristics,
melodic and metro-rhythmic attributes, the features of rural and urban melodies,
the local characteristics of songs and instruments, changes in the diachronic flow,
and to the characteristic relations of choreological and musical structural elements.
Keywords:
Љубица и Даница Јанковић / етномузикологија / методе / доприносSource:
Музикологија / Musicology, 2014, 17, 245-258Publisher:
- Београд : Музиколошки институт Српске академије наука и уметности