Consequences of the Affective Turn: Exploring Music Practices from without and within
Последице "заокрета ка афекту": истраживање музичких пракси изнутра и споља
Article (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
In this paper I explore the challenges of the “affective turn” and map new avenues
of music research in this direction. I discuss four paths of enquiry, in deviation
from the semiotic models: the discovery of the non-signified materiality and its
potentiality to generate affects, the potentiality of affect to de-signify, the ability
of sign machines to catalyse the production of intensities and, finally, the power
of social machines to overcode the produced affect through non-discursive
mechanisms. I argue that the affective turn in musicology can provide a different
structuring of a view from without and a view from within, calling both for finely
tuned “close reading” and for the ability of the researcher to grasp the performative
context
У овом раду истражујем изазове које такозвани „заокрет ка афекту” у
културалним студијама поставља пред постојеће моделе истраживања музичких
пракси и мапирам могућности његове примене у музикологији. При томе
полазим од становишта да се „заокрет ка афекту” може тумачити у опозицији
према ономе што се може означити као стандардни (или трансцендентални)
„семиотички модел”, а који је, отворено или прећутно, прихваћен као
опште мњење у сфери студија музике и културалних студија уопште и који се
преобразио у својеврсну „зону комфора” савремених истраживача. Како бих
формулисао критику семиотичких модела истраживања, позивам се на списе
теоретичара који су били активни током седамдесетих година XX века – Анрија
Лефевра (Henri Lefebvre), Жилa Делеза (Gilles Deleuze) и Феликса Гатарија
(Félix Guattari) а који су били изражено критични према семиотици већ
у њеној конститутивној фази. Сагледавајући поље студија афекта указујем на
предности оне гране ових студија које афект виде као... неозначени интензитет,
постављен у координатама онтолошког система Жила Делеза. Ово нас води
к разумевању процеса произвођења значења као процесу који се одваја на
разини иманенције, у којој оперишу како материјалности означитеља, тако и
токови афекта. Како потенцијалне последице теорије афекта често остају неразјашњене,
верујем да би било посебно плодно размотрити четири усмерења
истраживања која се њоме отварају, а која одступају од стандардног модела
семиотичких анализа: откриће неозначене материјалности и њеног потенцијала
да генерише афекте, потенцијал прекомерног афеката да разозначава,
способност знаковних друштвених машина да у својој пуној материјалности
делују као катализатор у производњи интензитета, и, коначно, потенцијал
друштвених машина да наткодирају произведене афекте кроз механизме који нису ни лингвистички ни репрезентациони. На основу овога изводим тврдњу
да заокрет ка афекту у студијама музике може пружити другачије моделирање
како погледа изнутра, тако и погледа споља. Наиме, да би се спровела наведена
истраживачка питања, с једне стране су неопходни специфично разрађени
модели „блиског читања” музичког и звучног догађаја, а с друге разумевање
ширег перформативног и друштвеног контекста.
Keywords:
Félix Guattar / Gilles Deleuze / Henri Lefebvre / critique of semiotics / affective turn / music and sound studiesSource:
Музикологија / Musicology, 2015, I, 18, 57-74Publisher:
- Belgrade : Institute of Musicology SASA
Projects:
- Serbian musical identities within local and global frameworks: traditions, changes, challenges (RS-177004)
Note:
- The paper was written as a part of the project Serbian Musical Identities within Local and Global Frameworks: Traditions, Changes, Challenges (no. 177004 /2011–2014/)funded by the Ministry of Education and Science of the Republic of Serbia.