DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrilic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   DAIS
  • Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
  • Музикологија (часопис) / Musicology (journal)
  • View Item
  •   DAIS
  • Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
  • Музикологија (часопис) / Musicology (journal)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Consequences of the Affective Turn: Exploring Music Practices from without and within

Последице "заокрета ка афекту": истраживање музичких пракси изнутра и споља

Thumbnail
2015
bitstream_12259.pdf (379.3Kb)
Authors
Atanasovski, Srđan
Contributors
Jovanović, Jelena
Article (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
In this paper I explore the challenges of the “affective turn” and map new avenues of music research in this direction. I discuss four paths of enquiry, in deviation from the semiotic models: the discovery of the non-signified materiality and its potentiality to generate affects, the potentiality of affect to de-signify, the ability of sign machines to catalyse the production of intensities and, finally, the power of social machines to overcode the produced affect through non-discursive mechanisms. I argue that the affective turn in musicology can provide a different structuring of a view from without and a view from within, calling both for finely tuned “close reading” and for the ability of the researcher to grasp the performative context
У овом раду истражујем изазове које такозвани „заокрет ка афекту” у културалним студијама поставља пред постојеће моделе истраживања музичких пракси и мапирам могућности његове примене у музикологији. При томе полазим од становишта да се „заокрет ка афекту” може тумачити у опозицији према ономе што се може означити као стандардни (или трансцендентални) „семиотички модел”, а који је, отворено или прећутно, прихваћен као опште мњење у сфери студија музике и културалних студија уопште и који се преобразио у својеврсну „зону комфора” савремених истраживача. Како бих формулисао критику семиотичких модела истраживања, позивам се на списе теоретичара који су били активни током седамдесетих година XX века – Анрија Лефевра (Henri Lefebvre), Жилa Делеза (Gilles Deleuze) и Феликса Гатарија (Félix Guattari) а који су били изражено критични према семиотици већ у њеној конститутивној фази. Сагледавајући поље студија афекта указујем на предности оне гране ових студија које афект виде као... неозначени интензитет, постављен у координатама онтолошког система Жила Делеза. Ово нас води к разумевању процеса произвођења значења као процесу који се одваја на разини иманенције, у којој оперишу како материјалности означитеља, тако и токови афекта. Како потенцијалне последице теорије афекта често остају неразјашњене, верујем да би било посебно плодно размотрити четири усмерења истраживања која се њоме отварају, а која одступају од стандардног модела семиотичких анализа: откриће неозначене материјалности и њеног потенцијала да генерише афекте, потенцијал прекомерног афеката да разозначава, способност знаковних друштвених машина да у својој пуној материјалности делују као катализатор у производњи интензитета, и, коначно, потенцијал друштвених машина да наткодирају произведене афекте кроз механизме који нису ни лингвистички ни репрезентациони. На основу овога изводим тврдњу да заокрет ка афекту у студијама музике може пружити другачије моделирање како погледа изнутра, тако и погледа споља. Наиме, да би се спровела наведена истраживачка питања, с једне стране су неопходни специфично разрађени модели „блиског читања” музичког и звучног догађаја, а с друге разумевање ширег перформативног и друштвеног контекста.

Keywords:
Félix Guattar / Gilles Deleuze / Henri Lefebvre / critique of semiotics / affective turn / music and sound studies
Source:
Музикологија / Musicology, 2015, I, 18, 57-74
Publisher:
  • Belgrade : Institute of Musicology SASA
Projects:
  • Serbian musical identities within local and global frameworks: traditions, changes, challenges (RS-177004)
Note:
  • The paper was written as a part of the project Serbian Musical Identities within Local and Global Frameworks: Traditions, Changes, Challenges (no. 177004 /2011–2014/)funded by the Ministry of Education and Science of the Republic of Serbia.

DOI: 10.2298/MUZ1518057A

ISSN: 1450-9814 (print)

[ Google Scholar ]
URI
http://dais.sanu.ac.rs/123456789/3852
Collections
  • МИ САНУ - Радови истраживача / MI SASA - Researchers' publications
  • Музикологија (часопис) / Musicology (journal)
Institution
Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

re3dataOpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutionsAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

re3dataOpenAIRERCUB