DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrilic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   DAIS
  • Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
  • Музикологија (часопис) / Musicology (journal)
  • View Item
  •   DAIS
  • Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
  • Музикологија (часопис) / Musicology (journal)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Певање унутрашњег простора. О симфонијској и концертантној музици Милорада Маринковића

Chanting of the Inner Space: On Symphonic and Concertante Works by Milorad Marinković

Thumbnail
2015
05_Jankovic-Begus_1450-98141519083J.pdf (1.272Mb)
Authors
Јанковић-Бегуш, Јелена
Contributors
Јовановић, Јелена
Article (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
У овом прилогу посматране су композиције за веће инструменталне саставе српског савременог композитора Милорада Маринковића (рођ. 1976): Херојска увертира за симфонијски оркестар (1999), Псалмодија за симфонијски оркестар (2006), Концерт за клавир и оркестар и Мала опера за камерни септет (2010). Након разматрања композиторовог разумевања термина религиозна, духовна и црквена музика, следи анализа која има за циљ да покаже да обликотворни елементи који се уочавајусу присутни у свим наведеним делима, а то су – а то су циклични принцип, наглашена улога прве (главне) теме, коришћење (инструменталног) исона и, уопштено говорећи, тежња ка интегрисаности музичког тока – омогућавају да се она посматрају као остварења религиозне музике. Поред тога, разматрана је природа коришћених музичких материјала, елементи програмности који су присутни у композицијама, као и нарочит однос Милорада Маринковића према стваралаштву Љубице Марић (1909–2003), као узору за коришћење мелодија из српског Осм...огласника у инструменталној музици.

The opus of contemporary Serbian composer Milorad Marinković (b. 1976), which encompasses works of choral, chamber, concertante and symphony music, leans towards classical forms of artistic music, Serbian folklore music, and Serbian Orthodox church chant. This paper deals with pieces composed for larger instrumental ensembles: Herojska uvertira (Heroic Overture) for symphony orchestra, Psalmodija (Psalmody) for symphony orchestra, Koncert za klavir i orkestar (Piano concerto) and Mala opera (Little Opera) for chamber ensemble (septet) with prominent soloist parts of flute and clarinet. Special attention is placed on different procedures used by Marinković to accomplish wholeness and integration of the musical tissue. This paper observes these pieces as examples of religious music, having in mind the composer’s own understanding of the notion. Among common characteristics of the observed works that justify this point of view are specifc single movement forms and the prominent... role of main thematic materials, a cyclic principle, and programmatic elements. References to Serbian church chant observed in Marinković’s instrumental works are also discussed, especially in parallel with the analogue procedures used by Ljubica Marić (1909– 2003), one of the composer’s role models. Although Marinković’s works for instrumental ensembles do not fall into the category of spiritual music in its narrow sense (as defned by the composer himself), in this paper they are nevertheless considered as “spiritual” in a broader sense, as an expression of the composer’s desire to spiritualize his entire artistic output.

Keywords:
Милорад Маринковић / религиозна музика / интегрисаност музичког тока / циклични принцип / исон / програмност / Осмогласник / Љубица Марић / духовна музика / црквена музика
Source:
Музикологија / Musicology, 2015, 19, 83-117
Publisher:
  • Београд : Музиколошки институт Српске академије наука и уметности

DOI: 10.2298/MUZ1519083J

ISSN: 1450-9814 (print); 2406-0976 (online)

[ Google Scholar ]
URI
http://www.doiserbia.nb.rs/img/doi/1450-9814/2015/1450-98141519083J.pdf
http://dais.sanu.ac.rs/123456789/3822
Collections
  • Музикологија (часопис) / Musicology (journal)
Institution
Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
TY  - JOUR
AU  - Јанковић-Бегуш, Јелена
PY  - 2015
UR  - http://www.doiserbia.nb.rs/img/doi/1450-9814/2015/1450-98141519083J.pdf
UR  - http://dais.sanu.ac.rs/123456789/3822
AB  - У овом прилогу посматране су композиције за веће инструменталне саставе српског савременог композитора Милорада Маринковића (рођ. 1976): Херојска увертира за симфонијски оркестар (1999), Псалмодија за симфонијски
оркестар (2006), Концерт за клавир и оркестар и Мала опера за камерни септет (2010). Након разматрања композиторовог разумевања термина религиозна, духовна и црквена музика, следи анализа која има за циљ да покаже да
обликотворни елементи који се уочавајусу присутни у свим наведеним делима, а то су – а то су циклични принцип, наглашена улога прве (главне) теме,
коришћење (инструменталног) исона и, уопштено говорећи, тежња ка интегрисаности музичког тока – омогућавају да се она посматрају као остварења
религиозне музике. Поред тога, разматрана је природа коришћених музичких
материјала, елементи програмности који су присутни у композицијама, као и
нарочит однос Милорада Маринковића према стваралаштву Љубице Марић
(1909–2003), као узору за коришћење мелодија из српског Осмогласника у
инструменталној музици.
AB  - The opus of contemporary Serbian composer Milorad Marinković (b.
1976), which encompasses works of choral, chamber, concertante and symphony
music, leans towards classical forms of artistic music, Serbian folklore music,
and Serbian Orthodox church chant. This paper deals with pieces composed for
larger instrumental ensembles: Herojska uvertira (Heroic Overture) for symphony
orchestra, Psalmodija (Psalmody) for symphony orchestra, Koncert za klavir i
orkestar (Piano concerto) and Mala opera (Little Opera) for chamber ensemble
(septet) with prominent soloist parts of flute and clarinet. Special attention is
placed on different procedures used by Marinković to accomplish wholeness and
integration of the musical tissue. This paper observes these pieces as examples of
religious music, having in mind the composer’s own understanding of the notion.
Among common characteristics of the observed works that justify this point of
view are specifc single movement forms and the prominent role of main thematic
materials, a cyclic principle, and programmatic elements. References to Serbian
church chant observed in Marinković’s instrumental works are also discussed,
especially in parallel with the analogue procedures used by Ljubica Marić (1909–
2003), one of the composer’s role models. Although Marinković’s works for
instrumental ensembles do not fall into the category of spiritual music in its narrow
sense (as defned by the composer himself), in this paper they are nevertheless
considered as “spiritual” in a broader sense, as an expression of the composer’s
desire to spiritualize his entire artistic output.
PB  - Београд : Музиколошки институт Српске академије наука и уметности
T2  - Музикологија / Musicology
T1  - Певање унутрашњег простора. О симфонијској и концертантној музици Милорада Маринковића
T1  - Chanting of the Inner Space: On Symphonic and Concertante Works by Milorad Marinković
SP  - 83
EP  - 117
IS  - 19
DO  - 10.2298/MUZ1519083J
ER  - 
@article{
author = "Јанковић-Бегуш, Јелена",
year = "2015",
url = "http://www.doiserbia.nb.rs/img/doi/1450-9814/2015/1450-98141519083J.pdf, http://dais.sanu.ac.rs/123456789/3822",
abstract = "У овом прилогу посматране су композиције за веће инструменталне саставе српског савременог композитора Милорада Маринковића (рођ. 1976): Херојска увертира за симфонијски оркестар (1999), Псалмодија за симфонијски
оркестар (2006), Концерт за клавир и оркестар и Мала опера за камерни септет (2010). Након разматрања композиторовог разумевања термина религиозна, духовна и црквена музика, следи анализа која има за циљ да покаже да
обликотворни елементи који се уочавајусу присутни у свим наведеним делима, а то су – а то су циклични принцип, наглашена улога прве (главне) теме,
коришћење (инструменталног) исона и, уопштено говорећи, тежња ка интегрисаности музичког тока – омогућавају да се она посматрају као остварења
религиозне музике. Поред тога, разматрана је природа коришћених музичких
материјала, елементи програмности који су присутни у композицијама, као и
нарочит однос Милорада Маринковића према стваралаштву Љубице Марић
(1909–2003), као узору за коришћење мелодија из српског Осмогласника у
инструменталној музици., The opus of contemporary Serbian composer Milorad Marinković (b.
1976), which encompasses works of choral, chamber, concertante and symphony
music, leans towards classical forms of artistic music, Serbian folklore music,
and Serbian Orthodox church chant. This paper deals with pieces composed for
larger instrumental ensembles: Herojska uvertira (Heroic Overture) for symphony
orchestra, Psalmodija (Psalmody) for symphony orchestra, Koncert za klavir i
orkestar (Piano concerto) and Mala opera (Little Opera) for chamber ensemble
(septet) with prominent soloist parts of flute and clarinet. Special attention is
placed on different procedures used by Marinković to accomplish wholeness and
integration of the musical tissue. This paper observes these pieces as examples of
religious music, having in mind the composer’s own understanding of the notion.
Among common characteristics of the observed works that justify this point of
view are specifc single movement forms and the prominent role of main thematic
materials, a cyclic principle, and programmatic elements. References to Serbian
church chant observed in Marinković’s instrumental works are also discussed,
especially in parallel with the analogue procedures used by Ljubica Marić (1909–
2003), one of the composer’s role models. Although Marinković’s works for
instrumental ensembles do not fall into the category of spiritual music in its narrow
sense (as defned by the composer himself), in this paper they are nevertheless
considered as “spiritual” in a broader sense, as an expression of the composer’s
desire to spiritualize his entire artistic output.",
publisher = "Београд : Музиколошки институт Српске академије наука и уметности",
journal = "Музикологија / Musicology",
title = "Певање унутрашњег простора. О симфонијској и концертантној музици Милорада Маринковића, Chanting of the Inner Space: On Symphonic and Concertante Works by Milorad Marinković",
pages = "83-117",
number = "19",
doi = "10.2298/MUZ1519083J"
}
Јанковић-Бегуш Ј. Chanting of the Inner Space: On Symphonic and Concertante Works by Milorad Marinković. Музикологија / Musicology. 2015;(19):83-117
Јанковић-Бегуш, Ј. (2015). Chanting of the Inner Space: On Symphonic and Concertante Works by Milorad Marinković.
Музикологија / MusicologyБеоград : Музиколошки институт Српске академије наука и уметности.(19), 83-117.
https://doi.org/10.2298/MUZ1519083J
Јанковић-Бегуш Јелена, "Chanting of the Inner Space: On Symphonic and Concertante Works by Milorad Marinković", no. 19 (2015):83-117,
https://doi.org/10.2298/MUZ1519083J .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

re3dataOpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutionsAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

re3dataOpenAIRERCUB