The place of ‘Russian music’ on the Мulticultural Map of Europe
Место "руске музике" на мултикултуралној мапи Европе
Чланак у часопису (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Both Russian and non-Russian composers and music critics willingly used the notion of Russian exoticism to differentiate the Russian musical
legacy from the (western) European tradition, especially in the 19th century.
At the same time, various Russian musical practices were considered to be
exotic in Russia itself. In this article it is suggested that these two perceptions
of Russian music influenced each other, having an impact on the formation of
Russian national music. It is further claimed that Russian music served both as
an internal and external tool for defning the country’s musical culture on the
multicultural map of Europe.
Полазна теза овог текста јесте да су појам руског егзотизма користили руски и
инострани композитори и музички критичари посебно у XIX веку, да би раздвојили
руско музичко наслеђе од (западно-)европске традиције. То су чинили свесно, али
често без дубљег промишљања. У исто време, различите руске музичке праксе
су у самој Русији тога доба сматране „егзотичним” – конкретно, реч је о руском
фолклору који је у то време био атрактиван извор инспирације за настанак нових
музичких дела. С друге стране, присуство фолклора у композицијама олакшало
је укључивање руске музике у главне европске токове. У чланку заступам тезу да
су ове две перцепције руске музичке традиције утицале једна на другу, као и на
формирање руске националне школе. Теме којима се бавим у тексту јесу: 1) руска
музика као национална музика; 2) руска музика као егзотична музика; 3) приступи
инкорпорисању, односно, изопштавању руске музике из европске музичке традиције
и 4) улоге руске музике у настанку свести о мулт...икултурном устројству Европе.
Сматрам да је појам „рускa музикa” имао улогу у дефинисању места руске
музичке културе на мултикултурној мапи Европе, како интерно (тј. од стране самих
руских музичких писаца), тако и екстерно (тј. са становишта иностраних писаца
који су се њоме бавили).
Кључне речи:
Russian music / national music / exoticism in music / multiculturalismИзвор:
Музикологија / Musicology, 2016, 21, 109-122Издавач:
- Belgrade : Institue of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts