Организација наставе солфеђа у Србији од друге половине XIX века до данас ‒ достигнућа и тековине
The Organisation of Solfege Pedagogy in Serbia from the Second Half of the 19th Century until Today – Achievements and Attainments
Чланак у часопису (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
У овом истраживању смо се бавили развојем уметничке музике, музичке
педагогије и наставе солфеђа у Србији у периоду од друге половине
XIX века до данас. У раду је представљена хронологија институционализације
музичког образовања у Србији, затим почеци утицаја западноевропске
уметничко-педагошке праксе на домаћу педагошку праксу, и то
кроз сведочења С. Христића, Б. Хартмана, М. Милојевића, С. Винавера,
М. Грола и других, до паралелног представљања најзначајнијих српских
музичких педагога и њихових достигнућа у периоду до Другог светског
рата (С. С. Мокрањац, И. Бајић, М. Милојевић, М. Васиљевић) у односу
на достигнућа и праксу западноевропских музичких педагога и педагогије
уопште. Српске педагошке приступе у области музике желели смо да
посматрамо у односу на питање колико је било реалних, а колико хипотетичких
могућности да се у српској музичкој педагогији употребе образовни
принципи који су крајем XIX и почетком XX века у Европи били у
експанзији. Анализирајући наставу ...солфеђа после Другог светског рата
до данас, долазимо до закључка да Србија има свој педагошки стил (иако
је базиран на комплементарности неколико домаћих и иностраних методских
решења), изграђен и утемељен на искуству и знању како домаћих
тако и страних педагошких тековина.
This research focuses on the development of art music, music pedagogy and teaching
solfège in Serbia in the long period stretching from the second half of the 19th century until
the present day. In this article I present a chronology of the institutionalisation of the
music education system in Serbia; then, I discuss the origins of the influence of Western
European artistic-pedagogical practices on Serbian teaching, through the testimonies by
Stevan Hristić, Berthold Hartmann, Miloje Milojević, Stanislav Vinaver, Milan Grol and
others. I finish with the presentation of the most important Serbian music pedagogues and
their achievements in the period before World War II (Stevan Stojanović Mokranjac, Isidor
Bajić, Miloje Milojević, Miodrag Vasiljević) in parallel with the results and practices of the
Western European and global music pedagogy. My goal is to observe Serbian approaches
to music pedagogy in relation to the question of the possibilities, realistic or hypothetical,
...to use the educational principles which were in expansion in Europe at the end of the 19
th and beginning of the 20th centuries in Serbian music pedagogy. After examining the
methods of teaching solfège in the period from the end of World War II until today, I
conclude that Serbia has developed its own pedagogic style (even though it is based on
the complementarity of several autochthonous and foreign methodical solutions), built
upon and supperted by the experience and knowledge of Serbian and foreign attainments
in music pedagogy.
Кључне речи:
музичка педагогија / организација наставе солфеђа / српска и западноевропска уметничко-педагошка праксaИзвор:
Музикологија / Musicology, 2016, II, 21, 27-50Издавач:
- Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts
Институција/група
Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASATY - JOUR AU - Парезановић, Кристина PY - 2016 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/3775 AB - У овом истраживању смо се бавили развојем уметничке музике, музичке педагогије и наставе солфеђа у Србији у периоду од друге половине XIX века до данас. У раду је представљена хронологија институционализације музичког образовања у Србији, затим почеци утицаја западноевропске уметничко-педагошке праксе на домаћу педагошку праксу, и то кроз сведочења С. Христића, Б. Хартмана, М. Милојевића, С. Винавера, М. Грола и других, до паралелног представљања најзначајнијих српских музичких педагога и њихових достигнућа у периоду до Другог светског рата (С. С. Мокрањац, И. Бајић, М. Милојевић, М. Васиљевић) у односу на достигнућа и праксу западноевропских музичких педагога и педагогије уопште. Српске педагошке приступе у области музике желели смо да посматрамо у односу на питање колико је било реалних, а колико хипотетичких могућности да се у српској музичкој педагогији употребе образовни принципи који су крајем XIX и почетком XX века у Европи били у експанзији. Анализирајући наставу солфеђа после Другог светског рата до данас, долазимо до закључка да Србија има свој педагошки стил (иако је базиран на комплементарности неколико домаћих и иностраних методских решења), изграђен и утемељен на искуству и знању како домаћих тако и страних педагошких тековина. AB - This research focuses on the development of art music, music pedagogy and teaching solfège in Serbia in the long period stretching from the second half of the 19th century until the present day. In this article I present a chronology of the institutionalisation of the music education system in Serbia; then, I discuss the origins of the influence of Western European artistic-pedagogical practices on Serbian teaching, through the testimonies by Stevan Hristić, Berthold Hartmann, Miloje Milojević, Stanislav Vinaver, Milan Grol and others. I finish with the presentation of the most important Serbian music pedagogues and their achievements in the period before World War II (Stevan Stojanović Mokranjac, Isidor Bajić, Miloje Milojević, Miodrag Vasiljević) in parallel with the results and practices of the Western European and global music pedagogy. My goal is to observe Serbian approaches to music pedagogy in relation to the question of the possibilities, realistic or hypothetical, to use the educational principles which were in expansion in Europe at the end of the 19 th and beginning of the 20th centuries in Serbian music pedagogy. After examining the methods of teaching solfège in the period from the end of World War II until today, I conclude that Serbia has developed its own pedagogic style (even though it is based on the complementarity of several autochthonous and foreign methodical solutions), built upon and supperted by the experience and knowledge of Serbian and foreign attainments in music pedagogy. PB - Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts T2 - Музикологија / Musicology T1 - Организација наставе солфеђа у Србији од друге половине XIX века до данас ‒ достигнућа и тековине T1 - The Organisation of Solfege Pedagogy in Serbia from the Second Half of the 19th Century until Today – Achievements and Attainments SP - 27 EP - 50 VL - II IS - 21 DO - 10.2298/MUZ1621027P UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3775 ER -
@article{ author = "Парезановић, Кристина", year = "2016", abstract = "У овом истраживању смо се бавили развојем уметничке музике, музичке педагогије и наставе солфеђа у Србији у периоду од друге половине XIX века до данас. У раду је представљена хронологија институционализације музичког образовања у Србији, затим почеци утицаја западноевропске уметничко-педагошке праксе на домаћу педагошку праксу, и то кроз сведочења С. Христића, Б. Хартмана, М. Милојевића, С. Винавера, М. Грола и других, до паралелног представљања најзначајнијих српских музичких педагога и њихових достигнућа у периоду до Другог светског рата (С. С. Мокрањац, И. Бајић, М. Милојевић, М. Васиљевић) у односу на достигнућа и праксу западноевропских музичких педагога и педагогије уопште. Српске педагошке приступе у области музике желели смо да посматрамо у односу на питање колико је било реалних, а колико хипотетичких могућности да се у српској музичкој педагогији употребе образовни принципи који су крајем XIX и почетком XX века у Европи били у експанзији. Анализирајући наставу солфеђа после Другог светског рата до данас, долазимо до закључка да Србија има свој педагошки стил (иако је базиран на комплементарности неколико домаћих и иностраних методских решења), изграђен и утемељен на искуству и знању како домаћих тако и страних педагошких тековина., This research focuses on the development of art music, music pedagogy and teaching solfège in Serbia in the long period stretching from the second half of the 19th century until the present day. In this article I present a chronology of the institutionalisation of the music education system in Serbia; then, I discuss the origins of the influence of Western European artistic-pedagogical practices on Serbian teaching, through the testimonies by Stevan Hristić, Berthold Hartmann, Miloje Milojević, Stanislav Vinaver, Milan Grol and others. I finish with the presentation of the most important Serbian music pedagogues and their achievements in the period before World War II (Stevan Stojanović Mokranjac, Isidor Bajić, Miloje Milojević, Miodrag Vasiljević) in parallel with the results and practices of the Western European and global music pedagogy. My goal is to observe Serbian approaches to music pedagogy in relation to the question of the possibilities, realistic or hypothetical, to use the educational principles which were in expansion in Europe at the end of the 19 th and beginning of the 20th centuries in Serbian music pedagogy. After examining the methods of teaching solfège in the period from the end of World War II until today, I conclude that Serbia has developed its own pedagogic style (even though it is based on the complementarity of several autochthonous and foreign methodical solutions), built upon and supperted by the experience and knowledge of Serbian and foreign attainments in music pedagogy.", publisher = "Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts", journal = "Музикологија / Musicology", title = "Организација наставе солфеђа у Србији од друге половине XIX века до данас ‒ достигнућа и тековине, The Organisation of Solfege Pedagogy in Serbia from the Second Half of the 19th Century until Today – Achievements and Attainments", pages = "27-50", volume = "II", number = "21", doi = "10.2298/MUZ1621027P", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3775" }
Парезановић, К.. (2016). Организација наставе солфеђа у Србији од друге половине XIX века до данас ‒ достигнућа и тековине. in Музикологија / Musicology Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts., II(21), 27-50. https://doi.org/10.2298/MUZ1621027P https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3775
Парезановић К. Организација наставе солфеђа у Србији од друге половине XIX века до данас ‒ достигнућа и тековине. in Музикологија / Musicology. 2016;II(21):27-50. doi:10.2298/MUZ1621027P https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3775 .
Парезановић, Кристина, "Организација наставе солфеђа у Србији од друге половине XIX века до данас ‒ достигнућа и тековине" in Музикологија / Musicology, II, no. 21 (2016):27-50, https://doi.org/10.2298/MUZ1621027P ., https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3775 .