Show simple item record

Финансирање фестивала: довођење света у Сарајево

dc.contributorMedić, Ivana
dc.creatorHaskell, Erica
dc.date.accessioned2018-09-06T13:28:44Z
dc.date.available2018-09-06T13:28:44Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn1450-9814 (print)
dc.identifier.issn2406-0976 (online)
dc.identifier.urihttp://dais.sanu.ac.rs/123456789/3768
dc.description.abstractThe focus of this article is on the “festivalization” of Sarajevo, the capital city of Bosnia-Herzegovina, after the signing of the Dayton Agreement (1995), and the donor environment during that time that largely supported foreign rather than local performances. I chronicle a shift – from socialist-era regional festivals before the war to post-war period staged multi-day multi-performance events with foreign programming – and highlight the tendency of donors to de-emphasize local difference as a way of creating politically safe aiding strategies. I unpack why the “festival model” was attractive to local and foreign cultural organizers during this period. Specifically I discuss the reorganization of the Sarajevo Winter Festival as well as other festivals that existed before the war and continued to produce such events after the war.en
dc.description.abstractУ фокусу овог чланка налази се „фестивализација” Сарајева, главног града Босне и Херцеговине, у раздобљу након потписивања Дејтонског споразума (1995). Нарочиту пажњу посвећујем култури донаторства, којом је, међутим, више подржавано инострано него домаће извођаштво. У овом тексту документујем обрт од регионалних фестивала из предратног социјалистичког раздобља, до вишедневних послератних фестивала са великим бројем, превасходно иностраних, извођача, те указујем на тенденцију донатора да умањују значај локално-специфичних разлика, да би на тај начин креирали „политички безбедне” програме помоћи. Разоткривам због чега је „модел фестивала” био атрактиван и локалним и иностраним културним посленицима и продуцентима у овом периоду. Посебно се бавим реорганизацијом фестивала Сарајевска зима, као и других фестивала који су постојали у доба Југославије, али су наставили да постоје и у периоду након завршетка рата.sr
dc.language.isoensr
dc.publisherBelgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Artssr
dc.rightsopenAccesssr
dc.sourceМузикологија / Musicology
dc.subjectBosnia-Herzegovinasr
dc.subjectSarajevosr
dc.subjectpost-conflictsr
dc.subjectpost-socialistsr
dc.subjectfestivalssr
dc.subjectapplied ethnomusicologysr
dc.subjectСарајевоsr
dc.subjectБосна и Херцеговинаsr
dc.subjectмузикаsr
dc.subjectпослератно раздобљеsr
dc.subjectфестивалиsr
dc.subjectпост-социјалистички периодsr
dc.subjectпримењена етномузикологијаsr
dc.titleFunding Festivals: Bringing the World to Sarajevoen
dc.titleФинансирање фестивала: довођење света у Сарајевоsr
dc.typearticlesr
dc.rights.licenseBY-NC-NDsr
dcterms.abstractХаскелл, Ерица; Finansiranje festivala: dovođenje sveta u Sarajevo;
dc.citation.spage133
dc.citation.epage149
dc.citation.volumeI
dc.citation.issue22
dc.identifier.doi10.2298/MUZ1722133H
dc.description.otherPortions of this article were included in my dissertation “Aiding Harmony? Culture as a Tool in Post-Conflict Sarajevo” with support from the American Councils Central Europe Research Scholar Program. https://repository.library.brown.edu/studio/item/bdr:11298/en
dc.type.versionpublishedVersionsr
dc.identifier.fulltexthttp://dais.sanu.ac.rs/bitstream/id/11950/bitstream_11950.pdf


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record