The Non-Aligned Humanism of Rudolf Bruči: The Composer And The Society of Self-Management Socialism
Несврстани хуманизам Рудолфа Бручија: композитор и друштво самоуправног социјализма
Чланак у часопису (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
In 1979 the oratorio We Are All a Single Party was performed, composed by the
Yugoslav composer Rudolf Bruči, who in an interview for the Novi Sad daily
newspaper Dnevnik explained his driving motives in the following way: “I wanted
to preserve the spirit of our revolutionary songs and to speak in a modern, familiar
way, understandable to everyone, about the decades in which our revolution was
born and grew; about the legendary activities of pre-war communists, the difficult
days of the War of National Liberation, the liberation and reconstruction of the
country, about Tito and his invaluable contribution to the development of our self-management
socialism and non-aligned humanism” (Dnevnik, 10 April, 1979).
In this article I argue that the syntagm “non-aligned humanism” is suitable for
identifying the connection between the aesthetic and the political in Rudolf Bruči’s
creative output, observed as a consistent author’s opus. At the core of this thesis
lies the assumption t...hat non-alignment in regard to the West or East was a major
political and aesthetic orientation of Yugoslav self-management socialism. The
intersubjective field of this self-management socialist pluralism produced creative
entities – composers such as Bruči – whose works were created under the principles
of direct political engagement and modernist aestheticism as different manifestations
of the same ideology. Within the specific rationality of non-aligned humanism, the
concrete poetic-morphological characteristics of Bruči’s compositions become
coherent subjective (Bruči’s personal) and objective (social) achievements.
Стваралаштво Рудолфа Бручија, југословенског композитора и члана
Савеза комуниста СФР Југославије, још увек је недовољно истражено.
Индивидуализација Бручијевог стваралачког субјекта захтева стилску анализу
композиторовог музичког језика и разумевање друштвеног контекста у
којем је настало његово дело. Теорија идеологије, поткрепљена елементима
друштвене историје социјалистичке Југославије, представља ослонац за
хипотезу о идеолошком хоризонту самоуправног плурализма као кључном
ослонцу ауторске конзистентности Бручијевог опуса. Рефлексија друштвено
одговорног стваралаштва у светлу самоуправног социјализма и његових
унутрашњих и спољних оријентација дата је експлицитно у композиторовим
написима. На позадини специфичне рационалности самоуправног плурализма,
транспонованог у естетичку идеологију, стилски различите Бручијеве
композиције сливају се у непротивречан ауторски опус. Бручијева стваралачка
пракса и аутопоетички искази реферишу се на несврстано политичко понашање
со...цијалистичке Југославије, оличено у (не)бивању (н)и на Истоку (н)и на
Западу. На иманентно музичком нивоу несврстани хуманизам се манифестује
као артикулација националног класицизма у пољу радикалног и умереног
модернизма, односно интеракција морфолошких и семиолошких елемената
музичког језика у функцијама/значењима спољне принуде модернизације и
њеног саображавања са претпоставкама хуманог бића
Кључне речи:
Rudolf Bruči / self-management / non-alignment / humanism / East / West / Рудолф Бручи / самоуправљање / несврстаност / хуманизам / Исток / ЗападИзвор:
Музикологија / Musicology, 2017, II, 23, 83-97Издавач:
- Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts