DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   DAIS
  • Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
  • Музикологија (часопис) / Musicology (journal)
  • View Item
  •   DAIS
  • Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
  • Музикологија (часопис) / Musicology (journal)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

The Non-Aligned Humanism of Rudolf Bruči: The Composer And The Society of Self-Management Socialism

Несврстани хуманизам Рудолфа Бручија: композитор и друштво самоуправног социјализма

Thumbnail
2017
bitstream_11864.pdf (282.1Kb)
Authors
Sovtić, Nemanja
Contributors
Medić, Ivana
Article (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
In 1979 the oratorio We Are All a Single Party was performed, composed by the Yugoslav composer Rudolf Bruči, who in an interview for the Novi Sad daily newspaper Dnevnik explained his driving motives in the following way: “I wanted to preserve the spirit of our revolutionary songs and to speak in a modern, familiar way, understandable to everyone, about the decades in which our revolution was born and grew; about the legendary activities of pre-war communists, the difficult days of the War of National Liberation, the liberation and reconstruction of the country, about Tito and his invaluable contribution to the development of our self-management socialism and non-aligned humanism” (Dnevnik, 10 April, 1979). In this article I argue that the syntagm “non-aligned humanism” is suitable for identifying the connection between the aesthetic and the political in Rudolf Bruči’s creative output, observed as a consistent author’s opus. At the core of this thesis lies the assumption t...hat non-alignment in regard to the West or East was a major political and aesthetic orientation of Yugoslav self-management socialism. The intersubjective field of this self-management socialist pluralism produced creative entities – composers such as Bruči – whose works were created under the principles of direct political engagement and modernist aestheticism as different manifestations of the same ideology. Within the specific rationality of non-aligned humanism, the concrete poetic-morphological characteristics of Bruči’s compositions become coherent subjective (Bruči’s personal) and objective (social) achievements.

Стваралаштво Рудолфа Бручија, југословенског композитора и члана Савеза комуниста СФР Југославије, још увек је недовољно истражено. Индивидуализација Бручијевог стваралачког субјекта захтева стилску анализу композиторовог музичког језика и разумевање друштвеног контекста у којем је настало његово дело. Теорија идеологије, поткрепљена елементима друштвене историје социјалистичке Југославије, представља ослонац за хипотезу о идеолошком хоризонту самоуправног плурализма као кључном ослонцу ауторске конзистентности Бручијевог опуса. Рефлексија друштвено одговорног стваралаштва у светлу самоуправног социјализма и његових унутрашњих и спољних оријентација дата је експлицитно у композиторовим написима. На позадини специфичне рационалности самоуправног плурализма, транспонованог у естетичку идеологију, стилски различите Бручијеве композиције сливају се у непротивречан ауторски опус. Бручијева стваралачка пракса и аутопоетички искази реферишу се на несврстано политичко понашање со...цијалистичке Југославије, оличено у (не)бивању (н)и на Истоку (н)и на Западу. На иманентно музичком нивоу несврстани хуманизам се манифестује као артикулација националног класицизма у пољу радикалног и умереног модернизма, односно интеракција морфолошких и семиолошких елемената музичког језика у функцијама/значењима спољне принуде модернизације и њеног саображавања са претпоставкама хуманог бића

Keywords:
Rudolf Bruči / self-management / non-alignment / humanism / East / West / Рудолф Бручи / самоуправљање / несврстаност / хуманизам / Исток / Запад
Source:
Музикологија / Musicology, 2017, II, 23, 83-97
Publisher:
  • Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts

DOI: 10.2298/MUZ1723083S

ISSN: 1450-9814 (print); 2406-0976 (online)

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3737
URI
https://dais.sanu.ac.rs/123456789/3737
Collections
  • Музикологија (часопис) / Musicology (journal)
Institution/Community
Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
TY  - JOUR
AU  - Sovtić, Nemanja
PY  - 2017
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/3737
AB  - In 1979 the oratorio We Are All a Single Party was performed, composed by the
Yugoslav composer Rudolf Bruči, who in an interview for the Novi Sad daily
newspaper Dnevnik explained his driving motives in the following way: “I wanted
to preserve the spirit of our revolutionary songs and to speak in a modern, familiar
way, understandable to everyone, about the decades in which our revolution was
born and grew; about the legendary activities of pre-war communists, the difficult
days of the War of National Liberation, the liberation and reconstruction of the
country, about Tito and his invaluable contribution to the development of our self-management
socialism and non-aligned humanism” (Dnevnik, 10 April, 1979).
In this article I argue that the syntagm “non-aligned humanism” is suitable for
identifying the connection between the aesthetic and the political in Rudolf Bruči’s
creative output, observed as a consistent author’s opus. At the core of this thesis
lies the assumption that non-alignment in regard to the West or East was a major
political and aesthetic orientation of Yugoslav self-management socialism. The
intersubjective field of this self-management socialist pluralism produced creative
entities – composers such as Bruči – whose works were created under the principles
of direct political engagement and modernist aestheticism as different manifestations
of the same ideology. Within the specific rationality of non-aligned humanism, the
concrete poetic-morphological characteristics of Bruči’s compositions become
coherent subjective (Bruči’s personal) and objective (social) achievements.
AB  - Стваралаштво Рудолфа Бручија, југословенског композитора и члана
Савеза комуниста СФР Југославије, још увек је недовољно истражено.
Индивидуализација Бручијевог стваралачког субјекта захтева стилску анализу
композиторовог музичког језика и разумевање друштвеног контекста у
којем је настало његово дело. Теорија идеологије, поткрепљена елементима
друштвене историје социјалистичке Југославије, представља ослонац за
хипотезу о идеолошком хоризонту самоуправног плурализма као кључном
ослонцу ауторске конзистентности Бручијевог опуса. Рефлексија друштвено
одговорног стваралаштва у светлу самоуправног социјализма и његових
унутрашњих и спољних оријентација дата је експлицитно у композиторовим
написима. На позадини специфичне рационалности самоуправног плурализма,
транспонованог у естетичку идеологију, стилски различите Бручијеве
композиције сливају се у непротивречан ауторски опус. Бручијева стваралачка
пракса и аутопоетички искази реферишу се на несврстано политичко понашање
социјалистичке Југославије, оличено у (не)бивању (н)и на Истоку (н)и на
Западу. На иманентно музичком нивоу несврстани хуманизам се манифестује
као артикулација националног класицизма у пољу радикалног и умереног
модернизма, односно интеракција морфолошких и семиолошких елемената
музичког језика у функцијама/значењима спољне принуде модернизације и
њеног саображавања са претпоставкама хуманог бића
PB  - Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts
T2  - Музикологија / Musicology
T1  - The Non-Aligned Humanism of Rudolf Bruči: The Composer And The Society of Self-Management Socialism
T1  - Несврстани хуманизам Рудолфа Бручија: композитор и друштво самоуправног социјализма
SP  - 83
EP  - 97
VL  - II
IS  - 23
DO  - 10.2298/MUZ1723083S
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3737
ER  - 
@article{
author = "Sovtić, Nemanja",
year = "2017",
abstract = "In 1979 the oratorio We Are All a Single Party was performed, composed by the
Yugoslav composer Rudolf Bruči, who in an interview for the Novi Sad daily
newspaper Dnevnik explained his driving motives in the following way: “I wanted
to preserve the spirit of our revolutionary songs and to speak in a modern, familiar
way, understandable to everyone, about the decades in which our revolution was
born and grew; about the legendary activities of pre-war communists, the difficult
days of the War of National Liberation, the liberation and reconstruction of the
country, about Tito and his invaluable contribution to the development of our self-management
socialism and non-aligned humanism” (Dnevnik, 10 April, 1979).
In this article I argue that the syntagm “non-aligned humanism” is suitable for
identifying the connection between the aesthetic and the political in Rudolf Bruči’s
creative output, observed as a consistent author’s opus. At the core of this thesis
lies the assumption that non-alignment in regard to the West or East was a major
political and aesthetic orientation of Yugoslav self-management socialism. The
intersubjective field of this self-management socialist pluralism produced creative
entities – composers such as Bruči – whose works were created under the principles
of direct political engagement and modernist aestheticism as different manifestations
of the same ideology. Within the specific rationality of non-aligned humanism, the
concrete poetic-morphological characteristics of Bruči’s compositions become
coherent subjective (Bruči’s personal) and objective (social) achievements., Стваралаштво Рудолфа Бручија, југословенског композитора и члана
Савеза комуниста СФР Југославије, још увек је недовољно истражено.
Индивидуализација Бручијевог стваралачког субјекта захтева стилску анализу
композиторовог музичког језика и разумевање друштвеног контекста у
којем је настало његово дело. Теорија идеологије, поткрепљена елементима
друштвене историје социјалистичке Југославије, представља ослонац за
хипотезу о идеолошком хоризонту самоуправног плурализма као кључном
ослонцу ауторске конзистентности Бручијевог опуса. Рефлексија друштвено
одговорног стваралаштва у светлу самоуправног социјализма и његових
унутрашњих и спољних оријентација дата је експлицитно у композиторовим
написима. На позадини специфичне рационалности самоуправног плурализма,
транспонованог у естетичку идеологију, стилски различите Бручијеве
композиције сливају се у непротивречан ауторски опус. Бручијева стваралачка
пракса и аутопоетички искази реферишу се на несврстано политичко понашање
социјалистичке Југославије, оличено у (не)бивању (н)и на Истоку (н)и на
Западу. На иманентно музичком нивоу несврстани хуманизам се манифестује
као артикулација националног класицизма у пољу радикалног и умереног
модернизма, односно интеракција морфолошких и семиолошких елемената
музичког језика у функцијама/значењима спољне принуде модернизације и
њеног саображавања са претпоставкама хуманог бића",
publisher = "Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts",
journal = "Музикологија / Musicology",
title = "The Non-Aligned Humanism of Rudolf Bruči: The Composer And The Society of Self-Management Socialism, Несврстани хуманизам Рудолфа Бручија: композитор и друштво самоуправног социјализма",
pages = "83-97",
volume = "II",
number = "23",
doi = "10.2298/MUZ1723083S",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3737"
}
Sovtić, N.. (2017). The Non-Aligned Humanism of Rudolf Bruči: The Composer And The Society of Self-Management Socialism. in Музикологија / Musicology
Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts., II(23), 83-97.
https://doi.org/10.2298/MUZ1723083S
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3737
Sovtić N. The Non-Aligned Humanism of Rudolf Bruči: The Composer And The Society of Self-Management Socialism. in Музикологија / Musicology. 2017;II(23):83-97.
doi:10.2298/MUZ1723083S
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3737 .
Sovtić, Nemanja, "The Non-Aligned Humanism of Rudolf Bruči: The Composer And The Society of Self-Management Socialism" in Музикологија / Musicology, II, no. 23 (2017):83-97,
https://doi.org/10.2298/MUZ1723083S .,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3737 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

re3dataOpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutions/communitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

re3dataOpenAIRERCUB