Статус оперског уметника у Народном позоришту у Београду од 1970. до 1980. године
Чланак у часопису (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Тема овог рада односи се на истраживање статуса оперског уметника у Народном
позоришту у Београду седамдесетих година XX века. Статус оперског уметника
у раду биће сагледаван на два међусобно зависна нивоа: први ниво обухвата
уметников положај као запосленог лица у институцији, и други – његов друштвени
положај у последњој фази самоуправљања,које је било идеолошко-организациони
оквир југословенске културне политике у поменутом периоду. Идеја рада јесте
да се кроз приступе различитих наука – социологијe уметности, културнe
политикe, музикологијe – истраже они аспекти који одређују статус уметника.
Истраживачко питање од којег полазим јесте на који начин је детерминисан статус
оперског уметника у позоришту. Одговор на ово питање захтева сагледавање
уметничког рада унутар позоришта, штo ће бити поткрепљено архивском грађом,
као и његово позиционирање у друштву, сагледавајући дискурсе о уметнику из
осме деценије прошлог века. Полазна литература у овом раду јесте Бела књига,
ко...ја је, по одлуци Уметничког већа Народног позоришта (Опера и Балет), издата
1970. године и чија је сврха била да дефинише потребу реформе у Опери и Балету.
Циљ рада јесте да се укаже на различите интерпретације о статусу уметника у
поменутом периоду самоуправљања у култури.
This article deals with the status of the opera artist in the National Theatre
in Belgrade in the 1970s. The status of an opera artist is analysed from two,
relatively independent standpoints. Te frst level includes the artist’s position
as an employed person in the institution, and the other - his social position at
the fnal stage of the self-management socialism, which was the ideological and
organisational framework of the Yugoslav cultural policy in the aforementioned
period. Te main idea of this article is to utilize the approaches of various sciences
- sociology of art, cultural policy, musicology - in order to investigate those aspects
that determine the status of artists. Te initial research question was concerned
with discovering how the status of opera artists in the Teatre was determined.
The answer to this question required an insight into artistic work within the
Teatre, which was reconstructed on the basis of the available archival material,
as well as the art...ists’ positioning in society, which was achieved by looking at the
discourses about an artist from the eighth decade of the 20th century.
Te fundamental literature for this article was Te White Book (Bela knjiga), which
was issued in 1970 according to the decision of the Art Council of the National
Teatre (Opera and Ballet); its purpose was to defne the need for reform at the
Opera and Ballet. Te goal of this article is to point to diferent interpretations
of the status of the artist in the observed period of self-management in the feld
of culture.
Кључне речи:
културна политка / самоуправљање / Народно позориште у Београду / статус / оперски уметникИзвор:
Музикологија / Musicology, 2018, 24, 131-149Издавач:
- Београд : Музиколошки институт Српске академије наука и уметности
Финансирање / пројекти:
- Идентитети српске музике од локалних до глобалних оквира: традиције, промене, изазови (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-177004)
Институција/група
Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASATY - JOUR AU - Спасић, Вања PY - 2018 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/3678 AB - Тема овог рада односи се на истраживање статуса оперског уметника у Народном позоришту у Београду седамдесетих година XX века. Статус оперског уметника у раду биће сагледаван на два међусобно зависна нивоа: први ниво обухвата уметников положај као запосленог лица у институцији, и други – његов друштвени положај у последњој фази самоуправљања,које је било идеолошко-организациони оквир југословенске културне политике у поменутом периоду. Идеја рада јесте да се кроз приступе различитих наука – социологијe уметности, културнe политикe, музикологијe – истраже они аспекти који одређују статус уметника. Истраживачко питање од којег полазим јесте на који начин је детерминисан статус оперског уметника у позоришту. Одговор на ово питање захтева сагледавање уметничког рада унутар позоришта, штo ће бити поткрепљено архивском грађом, као и његово позиционирање у друштву, сагледавајући дискурсе о уметнику из осме деценије прошлог века. Полазна литература у овом раду јесте Бела књига, која је, по одлуци Уметничког већа Народног позоришта (Опера и Балет), издата 1970. године и чија је сврха била да дефинише потребу реформе у Опери и Балету. Циљ рада јесте да се укаже на различите интерпретације о статусу уметника у поменутом периоду самоуправљања у култури. AB - This article deals with the status of the opera artist in the National Theatre in Belgrade in the 1970s. The status of an opera artist is analysed from two, relatively independent standpoints. Te frst level includes the artist’s position as an employed person in the institution, and the other - his social position at the fnal stage of the self-management socialism, which was the ideological and organisational framework of the Yugoslav cultural policy in the aforementioned period. Te main idea of this article is to utilize the approaches of various sciences - sociology of art, cultural policy, musicology - in order to investigate those aspects that determine the status of artists. Te initial research question was concerned with discovering how the status of opera artists in the Teatre was determined. The answer to this question required an insight into artistic work within the Teatre, which was reconstructed on the basis of the available archival material, as well as the artists’ positioning in society, which was achieved by looking at the discourses about an artist from the eighth decade of the 20th century. Te fundamental literature for this article was Te White Book (Bela knjiga), which was issued in 1970 according to the decision of the Art Council of the National Teatre (Opera and Ballet); its purpose was to defne the need for reform at the Opera and Ballet. Te goal of this article is to point to diferent interpretations of the status of the artist in the observed period of self-management in the feld of culture. PB - Београд : Музиколошки институт Српске академије наука и уметности T2 - Музикологија / Musicology T1 - Статус оперског уметника у Народном позоришту у Београду од 1970. до 1980. године SP - 131 EP - 149 IS - 24 DO - 10.2298/MUZ1824131S UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3678 ER -
@article{ author = "Спасић, Вања", year = "2018", abstract = "Тема овог рада односи се на истраживање статуса оперског уметника у Народном позоришту у Београду седамдесетих година XX века. Статус оперског уметника у раду биће сагледаван на два међусобно зависна нивоа: први ниво обухвата уметников положај као запосленог лица у институцији, и други – његов друштвени положај у последњој фази самоуправљања,које је било идеолошко-организациони оквир југословенске културне политике у поменутом периоду. Идеја рада јесте да се кроз приступе различитих наука – социологијe уметности, културнe политикe, музикологијe – истраже они аспекти који одређују статус уметника. Истраживачко питање од којег полазим јесте на који начин је детерминисан статус оперског уметника у позоришту. Одговор на ово питање захтева сагледавање уметничког рада унутар позоришта, штo ће бити поткрепљено архивском грађом, као и његово позиционирање у друштву, сагледавајући дискурсе о уметнику из осме деценије прошлог века. Полазна литература у овом раду јесте Бела књига, која је, по одлуци Уметничког већа Народног позоришта (Опера и Балет), издата 1970. године и чија је сврха била да дефинише потребу реформе у Опери и Балету. Циљ рада јесте да се укаже на различите интерпретације о статусу уметника у поменутом периоду самоуправљања у култури., This article deals with the status of the opera artist in the National Theatre in Belgrade in the 1970s. The status of an opera artist is analysed from two, relatively independent standpoints. Te frst level includes the artist’s position as an employed person in the institution, and the other - his social position at the fnal stage of the self-management socialism, which was the ideological and organisational framework of the Yugoslav cultural policy in the aforementioned period. Te main idea of this article is to utilize the approaches of various sciences - sociology of art, cultural policy, musicology - in order to investigate those aspects that determine the status of artists. Te initial research question was concerned with discovering how the status of opera artists in the Teatre was determined. The answer to this question required an insight into artistic work within the Teatre, which was reconstructed on the basis of the available archival material, as well as the artists’ positioning in society, which was achieved by looking at the discourses about an artist from the eighth decade of the 20th century. Te fundamental literature for this article was Te White Book (Bela knjiga), which was issued in 1970 according to the decision of the Art Council of the National Teatre (Opera and Ballet); its purpose was to defne the need for reform at the Opera and Ballet. Te goal of this article is to point to diferent interpretations of the status of the artist in the observed period of self-management in the feld of culture.", publisher = "Београд : Музиколошки институт Српске академије наука и уметности", journal = "Музикологија / Musicology", title = "Статус оперског уметника у Народном позоришту у Београду од 1970. до 1980. године", pages = "131-149", number = "24", doi = "10.2298/MUZ1824131S", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3678" }
Спасић, В.. (2018). Статус оперског уметника у Народном позоришту у Београду од 1970. до 1980. године. in Музикологија / Musicology Београд : Музиколошки институт Српске академије наука и уметности.(24), 131-149. https://doi.org/10.2298/MUZ1824131S https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3678
Спасић В. Статус оперског уметника у Народном позоришту у Београду од 1970. до 1980. године. in Музикологија / Musicology. 2018;(24):131-149. doi:10.2298/MUZ1824131S https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3678 .
Спасић, Вања, "Статус оперског уметника у Народном позоришту у Београду од 1970. до 1980. године" in Музикологија / Musicology, no. 24 (2018):131-149, https://doi.org/10.2298/MUZ1824131S ., https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3678 .