Reflections On a ‘Shop’ Melodic Model in Wedding and St George’s Day Songs from Eastern and Central Serbia
Одрази ’шопског’ mелодијског mодела у свадбеним и ђурђевданским песмама источне и централне Србије
Članak u časopisu (Objavljena verzija)
Metapodaci
Prikaz svih podataka o dokumentuApstrakt
This article examines a melodic model that characterizes Serbian ‘Shop’ musical
idiom both in eastern and central Serbia, where it was disseminated through
migrations from the ‘Shop’ cultural region to the west and northwest. In some
of the ‘Shop’ areas and in neighbouring regions in East Serbia, as well as in
more remote central Serbia, examples of this model are consistent in their main
characteristics, while in more remote areas in central Serbia these characteristics
appear in various forms of the model. The goal of this paper is to contribute to
knowledge of the distribution of elements of ‘Shop’ musical culture in eastern and
central Serbian areas.
Ова студија, резултат ауторкиних дугогодишњих проучавања сеоских
музичких традиција централне Србије, представља први научни допринос
теми карактеризације елемената традиционалног музичког идиома српског
дела области ’Шоплук’, распрострањеног у источној и у централној Србији
посредством тзв. шопске метанастазичке струје која је кроз историју текла
из ’шопских’ предела (источна Србија и западна Бугарска) према западу и
северозападу. Овај стари фолклорни мелодијски модел и његове особине,
идентификоване и окарактерисане као морфолошке доминанте према методи
коју је образложио Игор Мацијевски (Maciewsky 2002), налазе се у свадбеним
и ђурђевданским песмама на широј територији обухваћеној овом селидбеном
струјом. У неким од ареала источне и централне Србије примери овог модела су
конзистентни у својим главним карактеристикама, док се у нешто удаљенијим
местима централне Србије његови елементи јављају у различитим формама
увек препознатљивог, истог модела. Циљ овог рада јесте да... дâ допринос познавању просторне дистрибуције елемената ’шопске’ традицијске
музичке културе у регионима источне и централне Србије. Такође,
упоредном анализом долази се до елемената музичке структуре који се могу
идентификовати као припадајући ’шопском’ музичком идиому, у форми која
је карактеристична за ’шопске’ области, као и у симбиози са елементима
других идиома у делу централне Србије – долини Велике Мораве и у источној
Шумадији. Најзад, просторна дистрибуција овог модела није заступљена
у свим ’шопским’ пределима источне Србије, што упућује на и закључак о
културној диференцираности самог српског дела ’Шоплука’.
Ključne reči:
‘Shopluk’ / central Serbia / melodic model / wedding songs / St Georges Day songs / bourdon two-part singing / unison singing / morphological dominants / ‘Шоплук’ / централна Србија / мелодијски модел / свадбене песме / ђурђевданске песме / бурдонско двогласно певање / унисоно певање / морфолошке доминантеIzvor:
Музикологија / Musicology, 2017, 23, 175-197Izdavač:
- Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts
Finansiranje / projekti:
- Identiteti srpske muzike od lokalnih do globalnih okvira: tradicije, promene, izazovi (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-177004)
URI
http://www.doiserbia.nb.rs/img/doi/1450-9814/2017/1450-98141723175J.pdfhttps://dais.sanu.ac.rs/123456789/3646
Kolekcije
Institucija/grupa
Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASATY - JOUR AU - Jovanović, Jelena PY - 2017 UR - http://www.doiserbia.nb.rs/img/doi/1450-9814/2017/1450-98141723175J.pdf UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/3646 AB - This article examines a melodic model that characterizes Serbian ‘Shop’ musical idiom both in eastern and central Serbia, where it was disseminated through migrations from the ‘Shop’ cultural region to the west and northwest. In some of the ‘Shop’ areas and in neighbouring regions in East Serbia, as well as in more remote central Serbia, examples of this model are consistent in their main characteristics, while in more remote areas in central Serbia these characteristics appear in various forms of the model. The goal of this paper is to contribute to knowledge of the distribution of elements of ‘Shop’ musical culture in eastern and central Serbian areas. AB - Ова студија, резултат ауторкиних дугогодишњих проучавања сеоских музичких традиција централне Србије, представља први научни допринос теми карактеризације елемената традиционалног музичког идиома српског дела области ’Шоплук’, распрострањеног у источној и у централној Србији посредством тзв. шопске метанастазичке струје која је кроз историју текла из ’шопских’ предела (источна Србија и западна Бугарска) према западу и северозападу. Овај стари фолклорни мелодијски модел и његове особине, идентификоване и окарактерисане као морфолошке доминанте према методи коју је образложио Игор Мацијевски (Maciewsky 2002), налазе се у свадбеним и ђурђевданским песмама на широј територији обухваћеној овом селидбеном струјом. У неким од ареала источне и централне Србије примери овог модела су конзистентни у својим главним карактеристикама, док се у нешто удаљенијим местима централне Србије његови елементи јављају у различитим формама увек препознатљивог, истог модела. Циљ овог рада јесте да дâ допринос познавању просторне дистрибуције елемената ’шопске’ традицијске музичке културе у регионима источне и централне Србије. Такође, упоредном анализом долази се до елемената музичке структуре који се могу идентификовати као припадајући ’шопском’ музичком идиому, у форми која је карактеристична за ’шопске’ области, као и у симбиози са елементима других идиома у делу централне Србије – долини Велике Мораве и у источној Шумадији. Најзад, просторна дистрибуција овог модела није заступљена у свим ’шопским’ пределима источне Србије, што упућује на и закључак о културној диференцираности самог српског дела ’Шоплука’. PB - Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts T2 - Музикологија / Musicology T1 - Reflections On a ‘Shop’ Melodic Model in Wedding and St George’s Day Songs from Eastern and Central Serbia T1 - Одрази ’шопског’ mелодијског mодела у свадбеним и ђурђевданским песмама источне и централне Србије SP - 175 EP - 197 IS - 23 DO - 10.2298/MUZ1723175J UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3646 ER -
@article{ author = "Jovanović, Jelena", year = "2017", abstract = "This article examines a melodic model that characterizes Serbian ‘Shop’ musical idiom both in eastern and central Serbia, where it was disseminated through migrations from the ‘Shop’ cultural region to the west and northwest. In some of the ‘Shop’ areas and in neighbouring regions in East Serbia, as well as in more remote central Serbia, examples of this model are consistent in their main characteristics, while in more remote areas in central Serbia these characteristics appear in various forms of the model. The goal of this paper is to contribute to knowledge of the distribution of elements of ‘Shop’ musical culture in eastern and central Serbian areas., Ова студија, резултат ауторкиних дугогодишњих проучавања сеоских музичких традиција централне Србије, представља први научни допринос теми карактеризације елемената традиционалног музичког идиома српског дела области ’Шоплук’, распрострањеног у источној и у централној Србији посредством тзв. шопске метанастазичке струје која је кроз историју текла из ’шопских’ предела (источна Србија и западна Бугарска) према западу и северозападу. Овај стари фолклорни мелодијски модел и његове особине, идентификоване и окарактерисане као морфолошке доминанте према методи коју је образложио Игор Мацијевски (Maciewsky 2002), налазе се у свадбеним и ђурђевданским песмама на широј територији обухваћеној овом селидбеном струјом. У неким од ареала источне и централне Србије примери овог модела су конзистентни у својим главним карактеристикама, док се у нешто удаљенијим местима централне Србије његови елементи јављају у различитим формама увек препознатљивог, истог модела. Циљ овог рада јесте да дâ допринос познавању просторне дистрибуције елемената ’шопске’ традицијске музичке културе у регионима источне и централне Србије. Такође, упоредном анализом долази се до елемената музичке структуре који се могу идентификовати као припадајући ’шопском’ музичком идиому, у форми која је карактеристична за ’шопске’ области, као и у симбиози са елементима других идиома у делу централне Србије – долини Велике Мораве и у источној Шумадији. Најзад, просторна дистрибуција овог модела није заступљена у свим ’шопским’ пределима источне Србије, што упућује на и закључак о културној диференцираности самог српског дела ’Шоплука’.", publisher = "Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts", journal = "Музикологија / Musicology", title = "Reflections On a ‘Shop’ Melodic Model in Wedding and St George’s Day Songs from Eastern and Central Serbia, Одрази ’шопског’ mелодијског mодела у свадбеним и ђурђевданским песмама источне и централне Србије", pages = "175-197", number = "23", doi = "10.2298/MUZ1723175J", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3646" }
Jovanović, J.. (2017). Reflections On a ‘Shop’ Melodic Model in Wedding and St George’s Day Songs from Eastern and Central Serbia. in Музикологија / Musicology Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts.(23), 175-197. https://doi.org/10.2298/MUZ1723175J https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3646
Jovanović J. Reflections On a ‘Shop’ Melodic Model in Wedding and St George’s Day Songs from Eastern and Central Serbia. in Музикологија / Musicology. 2017;(23):175-197. doi:10.2298/MUZ1723175J https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3646 .
Jovanović, Jelena, "Reflections On a ‘Shop’ Melodic Model in Wedding and St George’s Day Songs from Eastern and Central Serbia" in Музикологија / Musicology, no. 23 (2017):175-197, https://doi.org/10.2298/MUZ1723175J ., https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3646 .