Претраживање
Приказ резултата 1-10 од 105
The 'Guslar': Individual identity and tradition / Guslar - individualni identitet i tradicija
(Музикологија / Musicology, 2007)
The subject of this paper is the relation between individual and collective identity within the folk-music tradition, from the perspective of ethnomusicology. Solo folk musicians have more latitude than those who perform ...
Црквена музика у светлости државног законодавства у Кнежевини и Краљенвини Србији / Church Music in the Light of National Legislation in the Principality of Serbia and the Kingdom of Serbia
(Београд : Музиколошки институт Српске академије наука и уметности, 2012)
Сагледавањем државних одредаба које су се тицале општег и богословског
образовања, а у коме је своје место имала црквена музика, стиче се увид у односе
државне и црквене власти, с једне стране, као и државне и црквене ...
Учење певања уз гусле у Србији у XXI веку / Learning to sing with the accompaniment of the gusle in Serbia in the XXI century
(Београд : Музиколошки институт Српске академије наука и уметности, 2012)
Учење певања уз гусле у овом раду се разматра као активност у оквиру
заштите традиционалне народне музике као нематеријалног културног наслеђа, и, у
том смислу, специфичан вид музичке едукације. Гусларски подмладак у ...
Ethnomusicological biography of the traditional folk musician: Biography of the gusle-player / Etnomuzikološki 'portret' narodnog muzičara - guslar
(Музикологија / Musicology, 2008)
With the development of ethnomusicology from a comparative discipline to an anthropologically oriented science there has been an increase in the significance of the biography of folk musicians as scientific sources. The ...
On the orthodox church melos: A contribution to the typology of church chant / O napevu u pravoslavnom crkvenom pojanju - prilog tipologiji crkvenih napeva
(Музикологија / Musicology, 2003)
Many unresolved questions related to post-Byzantine church chanting present obstacles to understanding some aspects of church music since the 19th century. One of those problems concerns the need for strict definitions of ...
Serbian music criticism in the first half of the twentieth century: Its canon, its method and its educational role / Starija srpska muzička kritika - kanon, postupak, prosvetiteljska tendencija
(Музикологија / Musicology, 2008)
Serbian music criticism became a subject of professional music critics at the beginning of the twentieth century, after being developed by music amateurs throughout the whole previous century. The Serbian Literary Magazine ...
Communion songs not regulated by the typicon in the recent tradition of Serbian church singing / Tipikom nepropisane pričasne pesme u novijoj tradiciji srpskog crkvenog pojanja
(Музикологија / Musicology, 2004)
In notated collections of Serbian church hymns from the 19th and 20th century there are, among others, communion songs with texts that were not regulated by the Typicon. These so-called "arbitrary communion songs" have ...
The reception of west European music in Belgrade between world wars: On the examples of 'Muzički glasnik' and 'Muzika' magazines / Recepcija zapadnoevropske muzike u međuratnom Beogradu - primer časopisa Muzički glasnik i Muzika
(Музикологија / Musicology, 2011)
The very first music magazines started in Belgrade between World Wars were 'Muzički glasnik' (issued monthly from January to December 1922) and 'Muzika' (also issued monthly in the period January 1928 - March 1929). These ...
Von der synoptischen zur analytischen neumatischen Notation Am Beispiel des Sticherons von Germanos Neon Patron / Od stenografske do analitičke neumske notacije na primeru Stihirara Germana, episkopa Nove Patre
(Музикологија / Musicology, 2007)
Die Abwesenheit eines einheitlichen Schlussels in der Dechiffrage der sogenannten 'alten' neumatischen Intonation (vor der letzten Reform anfangs des neunzehnten Jarhunderts) ist in erster Linie durch ihre Natur selbst ...
Даворин Јенко и Стеван Ст. Мокрањац. Биографски фрагменти. Прилог култури сећања / Davorin Jenko and Stevan St. Mokranjac. Biographical Fragments. A Contribution to Cultural Rememberance
(Београд : Музиколошки институт Српске академије наука и уметности, 2014)
Рад је писан као прилог обележавању стогодишњице од смрти двојице значајних
композитора и диригената – Даворина Јенка (1835–1914) и Стевана Ст. Мокрањца (1856–1914). Конципиран у неколико фрагмената, рад преиспитује ...