Претраживање
Приказ резултата 1-10 од 12
О певничком простору и химнама које су у њему појане. У трагању за појачко-градитељским везама у средњем веку / On тhe Chanting Space аnd Hymns That Were Sung In It. Searching for Chanting-Architectural Connections in the Middle Ages
(Београд : Музиколошки институт Српске академије наука и уметности, 2017)
Новији научни радови у вези с развојем појачке традиције у православној цркви
иницирали су проучавање и дефинисање до сада неразјашњених међусобних
утицаја српске средњовековне богослужбене музике и сакралне архитектур ...
Years of sound living: Mikser festival in Savamala (2012-2016) / Године доброг звука: Миксер Фестивал у Савамали (2012–2016)
(Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts, 2017)
This article deals with the soundscape of Mikser, an independent festival of
contemporary creativity, established in 2009 in Belgrade, the capital city of
Serbia. I focus on the years 2012–2016, during which Mikser was ...
After Zero Hour: States as “Custodians of Universal Human Culture,” or “Guardians of Advanced Art” / После нулте године: државе као „чувари универзалне културе човечанства” или „чувари напредне уметности”
(Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts, 2017)
The emergence of radically new, avant-garde movements in German music and
throughout Western Europe after WW2 has often been seen as expressing a
strivings to create on a tabula rasa, in order to create distance from the ...
Траг музике урезан у воску: колекција фонографских снимака из Музиколошког института САНУ / Traces of Мusic Carved in Wax: The Collection of Phonographic Recordings from the Institute of Musicology SASA
(Београд : Музиколошки институт Српске академије наука и уметности, 2017)
Фонографски снимци које су на воштаним плочама начинили композитор
Коста П. Манојловић и етнолог Добривоје Дробњаковић између 1930. и 1932.
године чине најстарију колекцију теренских звучних записа у Србији. Највећи
део ...
How Music Affects Soundscape: Musical Preferences in Skadarlija / Како музика утиче на звучни пејзаж: о музичким преференцијама у Скадарлији
(Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts, 2017)
In this article I analyze musical preferences in the context of tavern performances in Skadarlija, a popular tourist quarter in Belgrade, Serbia, on the basis of ethnographic data collection. I argue that this specific ...
Разговор с поводом. Иновативан и аутентичан стваралац: Владан Радовановић / An Innovative and Authentic Artist: Vladan Radovanović
(Београд : Музиколошки институт САНУ, 2017)
Обележавање значајног јубилеја – 85 година од рођења Владана Радовановића, уметника раскошног и јединственог опуса којег красе изразита иновативност и аутентичност, било је непосредни повод да са овим изузетним аутором ...
Dragutin Gostuški and the Semiotics of Music / Драгутин Гостушки и музичка семиотика
(Belgrade : Institute of Musicology SASA, 2017)
The main goals of this article, devoted to the contribution of the prominent Serbian musicologist, composer and aesthetician Dragutin Gostuški (1923–1998) to the semiotics of music, are the following: 1) to show the evolution ...
Reflections On a ‘Shop’ Melodic Model in Wedding and St George’s Day Songs from Eastern and Central Serbia / Одрази ’шопског’ mелодијског mодела у свадбеним и ђурђевданским песмама источне и централне Србије
(Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts, 2017)
This article examines a melodic model that characterizes Serbian ‘Shop’ musical
idiom both in eastern and central Serbia, where it was disseminated through
migrations from the ‘Shop’ cultural region to the west and ...
Dragutin Gostuški and the Semiotics of Music / Драгутин Гостушки и музичка семиотика
(Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts, 2017)
The main goals of this article, devoted to the contribution of the prominent
Serbian musicologist, composer and aesthetician Dragutin Gostuški (1923–1998)
to the semiotics of music, are the following: 1) to show the ...
The Early Prague Spring: Analysing the Re-Establishment of Modernist Aspects According to the Example of Three Piano Concertos by the “Prague Group” of Composers / Рано прашко пролеће: анализа поновног успостављања модернистичких аспеката на примеру три клавирска концерта композитора „прашке групе“
(Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts, 2017)
The interwar period brought about a number of modernist tendencies in the
heterogeneous cultural context of the Kingdom of Yugoslavia, which is particularly
salient in the works of the young composers belonging to the ...