Search
Now showing items 1-10 of 13
Years of sound living: Mikser festival in Savamala (2012-2016) / Године доброг звука: Миксер Фестивал у Савамали (2012–2016)
(Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts, 2017)
This article deals with the soundscape of Mikser, an independent festival of
contemporary creativity, established in 2009 in Belgrade, the capital city of
Serbia. I focus on the years 2012–2016, during which Mikser was ...
Певање уз гусле и нотни записи : историјат и потенцијали
(Београд : Савез гуслара Србије, 2017)
Разлога да овај прилог настане је више, а непосредни повод је текст на који сам недавно наишла на интернету. Између осталог, садржи дезинформацију о записивању певања уз гусле нотним записом...
Историјски аспекти и савремене праксе извођења староградске музике у Београду / Historical Aspects and Contemporary Performance Practices of “Old Urban Music” (starogradska muzika) in Belgrade
(Belgrade : Faculty of Music, 2017)
This review was written as part of the project Serbian Musical Identities within Local and Global Frameworks: Traditions, Changes, Challenges (ON 177004), funded by the Ministry of Education, Science, and Technological ...
Носталгија у интерпретацији тамбурашких оркестара у Темишвару 2016. године: Староградска музика и тамбураштво / Nostalgia In The Interpretation Of Tamburitza Orchestras In Timisoara In 2016: Old Urban Music And Tamburitza Playing
(Ниш : Филозофски факултет Универзитета у Нишу / Niš : Faculty of Philosophy, University of Niš, 2017)
Етномузиколошко теренско истраживање за потребе овог рада спроведено је у Темишвару 11–12. јула 2016. године и било је усмерено на музицирање тамбурашких оркестара и њихово извођење староградске музике. Неколико ...
After Zero Hour: States as “Custodians of Universal Human Culture,” or “Guardians of Advanced Art” / После нулте године: државе као „чувари универзалне културе човечанства” или „чувари напредне уметности”
(Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts, 2017)
The emergence of radically new, avant-garde movements in German music and
throughout Western Europe after WW2 has often been seen as expressing a
strivings to create on a tabula rasa, in order to create distance from the ...
Траг музике урезан у воску: колекција фонографских снимака из Музиколошког института САНУ / Traces of Мusic Carved in Wax: The Collection of Phonographic Recordings from the Institute of Musicology SASA
(Београд : Музиколошки институт Српске академије наука и уметности, 2017)
Фонографски снимци које су на воштаним плочама начинили композитор
Коста П. Манојловић и етнолог Добривоје Дробњаковић између 1930. и 1932.
године чине најстарију колекцију теренских звучних записа у Србији. Највећи
део ...
Parenting the Piano: Miroslav Miša Savić's St. Lazarus Waltz
(Belgrade : Department of Musicology, Faculty of Music, 2017)
This article deals with a work by a contemporary Serbian composer Miroslav
Miša
Savić
(b.
1954):
St. Lazarus Waltz
for one or two grand pianos, with or without
children’s
toy
pianos.
Since
St.
Lazarus
is
...
О певничком простору и химнама које су у њему појане. У трагању за појачко-градитељским везама у средњем веку / On тhe Chanting Space аnd Hymns That Were Sung In It. Searching for Chanting-Architectural Connections in the Middle Ages
(Београд : Музиколошки институт Српске академије наука и уметности, 2017)
Новији научни радови у вези с развојем појачке традиције у православној цркви
иницирали су проучавање и дефинисање до сада неразјашњених међусобних
утицаја српске средњовековне богослужбене музике и сакралне архитектур ...
2nd Research Symposium on Social Impact of Making Music 2017, London: Guildhall School of Music and Drama, 8—9 July 2017
(Beograd : Muzikološki institut Srpske akademije nauka i umetnosti, 2017)
Socialism or Art: Yugoslav Mass Song and Its Institutionalizations
(Belgrade : Faculty of Media and Communications, Singidunum University, 2017)
The genre of the mass song is one of the fundamental phenomena in aesthetics
and practice of socialist realism. Mass songs are supposed not only to be accessible to the lay
audience, but also to be composed in a way that ...