Search
Now showing items 1-10 of 128
Festival srpskog podzemlja: muzička scena „u malom“
(Beograd : Filozofski fakultet, Institut za etnologiju i antropologiju, 2018)
Музички фестивали као одраз културне политике током Хладног рата : од Варшавске јесени до Музичког бијенала Загреб
(Бања Лука : Академија умјетности, 2019)
У раду се размaтра утицај политичких промена на културно-уметнички живот Пољске и Југославије средином прошлог века. Након периода социјалистичког реализма, у обе земље је отпочета тежња ка деетатизацији културе, што је у ...
Jugoslovenska elektroakustička muzika pre sedamdesetih: Produkcija i promocija na Muzičkom bijenalu Zagreb i na Jugoslavenskoj muzičkoj tribini
(Sarajevo : Muzikološko društvo FBiH, Muzička akademija u Sarajevu, 2018)
Osnivanjem Elektronskog studija Radija Beograd (1971), započinje zrela faza jugoslovenske elektroakustičke muzike, čime ona dobija i svojevrsnu institucionalizaciju u zemlji. No, budući da domaći autori interesovanje za ...
Некоторые аспекты фортепианного письма Шарля Валантена Алькана / Some Aspects of Charles-Valentin Alkan's Piano Style
(Петрозаводск : Петрозаводская государственная консерватория имени А. К. Глазунова, 2020)
В работе речь идет о некоторых особенностях фортепианного творчества французского композитора ХIX столетия Шарля Валантена Алькана (1813–1888). Этот мастер пианизма, чья деятельность совпадает с периодом особенно значительным ...
Methodological contribution to the research of the Serbian church chant in the context of Balkan vocal music / Прилог методологији проучавања српског црквеног појања у контексту вокалне музике Балкана
(Belgrade : Institute of Musicology SASA, 2012)
The describing, defining and adequate estimating of basic parameters of the Serbian Orthodox chant cannot give correct and reliable results if the methodological approach is not adjusted to the unique principles of traditional ...
Musicology and Metal Music Studies: Thoughts on Themes, Methodologies, and Research Results
(Belgrade : Institute of Musicology SASA, 2020)
It can be said that the academic scrutinization of metal music began with two substantial studies: Heavy Metal. The Music and its Culture (1991) by sociologist Deena Weinstein and
Running with the Devil. Power, Gender, ...
On Developing a Methodology for Research of Musical Borrowing. Case Studies: Serbian Composers of the 1950s
(Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts, 2020)
Led by common sense, one may assume that musical
borrowing assumes composing by using existing musical material
(namely melodic, or motivic).
Festivals with conferences and experience-driven culture as "consequences" of digital environment
(Belgrade : Faculty of Dramatic Arts, Institute for Theatre, Film, Radio and Television, 2019)
Accent in this presentation will be on festivals with conferences as specific new type of music festivals (such as Reeperbahn Festival in Hamburg, Most Wanted: Music in Berlin, Indirekt
Showcase Festival and Kontakt ...
Gusle-making in Serbia between Tradition and the Market
(Münster : readbox unipress, 2017)
The place of gusle among the Serbian traditional instruments is on the one hand determined by its subordinate role in the vocal-instrumental performances of epics, and, on the other hand, by its
prestigious status in the ...
The Entertainer and the Social Critic: Dušan Radić and His Balada o mesecu lutalici [Ballad of the Vagabond Moon]
(Belgrade : Faculty of Music, Department of Musicology, 2018)