DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrilic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   DAIS
  • Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
  • Музикологија (часопис) / Musicology (journal)
  • View Item
  •   DAIS
  • Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
  • Музикологија (часопис) / Musicology (journal)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

The sketches for Alfred Schnittke’s Symphony no. 3, and what they (don’t) tell us?

Скице за Симфонију бр. 3 Алфреда Шниткеа, и шта нам оне (не) откривају

Thumbnail
2013
Ivana_Medic_The_sketches_for_Alfred_Schnittkes_Symph.pdf (3.354Mb)
Authors
Medić, Ivana
Contributors
Peno, Vesna
Article (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
The analysis of Alfred Schnittke’s Symphony No. 3 that I present in this paper is based on my study of Schnittke’s sketches from the Juilliard Manuscripts Collection. The importance of these manuscripts, which (to my knowledge) are discussed in a peer reviewed publication for the first time, is twofold. On the one hand, the sketches make it possible to correct errors found in earlier analyses of this symphony; in particular, they provide plenty of information on Schnittke’s manipulation of thematic material and the overall constructive principles. On the other hand, although the sketches fail to broach a coherent narrative, they do hint at Schnittke’s hidden intentions and provide clues for an informed reading of this idiosyncratic work and its possible meanings.
У овом раду анализирам Симфонију бр. 3 (1981) Алфреда Шниткеа (1934-1998) на основу скица које чине део Џулијардове рукописне колекције (The Juilliard Manuscripts Collection). Значај ових скица, које се, према мом сазнању, први пут разматрају у научном часопису, јесте двострук. С једне стране, скице су ми омогућиле да исправим бројне грешке присутне у ранијим анализама ове симфоније, а посебно је значајно што оне пружају обиље информација о Шниткеовим начинима рада са тематским материјалом и конструктивним принципима. С друге стране, мада на основу скица није могуће одгонетнути недвосмислено "значење" Шниткеових музичких симбола, оне ипак указују на композиторове скривене намере и пружају довољно "упутстава" за ново читање ове, по много чему необичне, симфоније. Премда ово дело наизглед представља Шниткеов омаж немачко-аустријској музичкој традицији, мој кључни аргумент јесте да је тај омаж крајње проблематичан и двосмислен. Наиме, Шнитке спроводи два паралелна и међусобно повезана нар...ативна тока, од којих се први тиче историјског развоја немачке музике и њене поступне "дегенерације", док се други односи на суноврат читаве немачке нације и њене културе у XX веку.

Keywords:
Alfred Schnittke / symphony / Juilliard Manuscript Collection / sketches / catalogue / polystylism / monograms / German music
Source:
Музикологија / Musicology, 2013, 15, 169-213
Publisher:
  • Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts
Projects:
  • Serbian musical identities within local and global frameworks: traditions, changes, challenges (RS-177004)

DOI: 10.2298/MUZ1315169M

ISSN: 1450-9814 (print); 2406-0976 (online)

[ Google Scholar ]
URI
http://dais.sanu.ac.rs/123456789/3613
Collections
  • Музикологија (часопис) / Musicology (journal)
Institution
Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

re3dataOpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutionsAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

re3dataOpenAIRERCUB