Претраживање
Приказ резултата 1-10 од 17
The politics of spectacle: Italian music and fascist propaganda / Politike spektakla - italijanska muzika i fašistička propaganda
(Музикологија / Musicology, 2012)
Propaganda played a very important role during Fascism; the kind of propaganda used by Mussolini to build a totalitarian state was to a very large extent based on his own personality cult, on the myth of the leader. Despite ...
Црквена музика у светлости државног законодавства у Кнежевини и Краљенвини Србији / Church Music in the Light of National Legislation in the Principality of Serbia and the Kingdom of Serbia
(Београд : Музиколошки институт Српске академије наука и уметности, 2012)
Сагледавањем државних одредаба које су се тицале општег и богословског
образовања, а у коме је своје место имала црквена музика, стиче се увид у односе
државне и црквене власти, с једне стране, као и државне и црквене ...
Учење певања уз гусле у Србији у XXI веку / Learning to sing with the accompaniment of the gusle in Serbia in the XXI century
(Београд : Музиколошки институт Српске академије наука и уметности, 2012)
Учење певања уз гусле у овом раду се разматра као активност у оквиру
заштите традиционалне народне музике као нематеријалног културног наслеђа, и, у
том смислу, специфичан вид музичке едукације. Гусларски подмладак у ...
Baroque references in works of Vlastimir Trajković / Barokne reference u delima Vlastimira Trajkovića
(Музикологија / Musicology, 2012)
The article examines Baroque references in three Trajković’s compositions: Arion, Le nuove musiche per Chitarra ed Archi op. 8 (1979), Le retour des zéphyres ou ‘Zefi ro torna’ op. 25 (2001) and solo song Renouveau from ...
The reception of Soviet music in the West: A history of sympathy and misunderstandings / Recepcija sovjetske muzike na Zapadu - istorija simpatija i nesporazuma
(Музикологија / Musicology, 2012)
In this concise survey, the evolution of Western attitudes to Soviet music is retraced: from a certain interest in the early Soviet avant-garde, through ‘Cold War’ attempts to keep alive the works banned under Stalin, to ...
Vladan Radovanović: Muzika i elektroakustička muzika, Izdavačka knjižarnica Zorana Stojanovića, Sremski Karlovci - Novi Sad, 2010.
(Музикологија / Musicology, 2012)
Diverging from an Established Greek Musical Nationalism: Aspects of Modernism in the Works of Dimitri Mitropoulos, Nikos Skalkottas, Dimitrios Levidis and Harilaos Perpessas, During the 1920s and 30s / Отклон од грчког музичког национализма: аспекти модернизма у делима Димитриса Митропулоса, Никоса Скалкотаса, Димитриоса Левидиса и Харилаоса Перпесаса током 20-их и 30-их година
(Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts, 2012)
The presence of many young talented composers outside Greece, studying in
prominent European music centres during the 1920s and 30s, set them free from the ideological
compulsions of Greek musical nationalism prevailing ...
Ibsen's Danse Macabre: The importance of auditory elements in Henrik Ibsen's drama John Gabriel Borkman / Ibsenov Dance Macabre - zvučni elementi u drami Jon Gabrijel Borkman Henrika Ibsena
(Музикологија / Musicology, 2012)
In the drama John Gabriel Borkman Ibsen attributes great importance to sounds. The contrast between presence and absence of sounds, other sound effects and especially the Danse Macabre played on the piano emphasize the ...
Trumpeting through the iron curtain: The breakthrough of jazz in socialist Yugoslavia / Trubom kroz gvozdenu zavesu - prodor džeza u socijalističku Jugoslaviju
(Музикологија / Musicology, 2012)
During the Cold War, jazz became a powerful propaganda weapon in the battle for ‘hearts and minds’. As early as the 1950s, the American administration began its Cold War ‘jazz campaign’, by broadcasting the popular jazz ...