Приказ основних података о документу

Glenn Gould, Media technology, Musicology

dc.creatorМаглов, Марија
dc.date.accessioned2018-06-14T16:59:47Z
dc.date.available2018-06-14T16:59:47Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn0352-9738
dc.identifier.urihttp://www.maticasrpska.org.rs/stariSajt/casopisi/ZMSSU_57.pdf
dc.identifier.urihttps://dais.sanu.ac.rs/123456789/3389
dc.description.abstractУ овом раду заступа се теза да медијска технологија поставља услове у којима се мисли музика, те да представља оквир у коме се појављују и у односу на кога се сагледавају партикуларне музичке праксе XX века, а који је у значајној мери дефинисан појавом медија и медијске културе. Истовремено, „заживљавање“ одређених технолошких пракси условљено је друштвеним, културним, економским, а у случају музике и специфично музичким компонентама. У том смислу, фигура канадског пијанисте Глена Гулда издваја се као парадигматична, јер је у питању уметник чија је каријера нераскидиво везана за појаву тада нових технологија за снимање звука. У раду се прво разматрају неке опште поставке о медијској технологији у оквиру теорије медија и потреба да ове идеје буду укључене у корпус музиколошког знања, а потом се Гулдова активност разуме у односу на та знања.sr
dc.description.abstractThe basic idea of this paper is that media technology sets conditions in which one can think music, and that this technology frames the way in which particular musical practices of the 20th century exist and through which they could be acknowledged. The 20th century itself is significantly defined by the media and media culture phenomena. But, at the same time, although media technology marks all the practices emerging in the past century, it is itself shaped by the specific social, cultural, economic and, in the case of music, characteristically musical components. In that sense, paradigmatic figure for taking all this elements into account when speaking about music and technology surely is that of Canadian pianist Glenn Gould. He is an artist whose career is intrinsically bound to the emergence of (then) new technologies of sound recording. Beside stating his preference of working in electronic studio by the way of completely abandoning the concert stage at the height of his career, Gould declared his attachment to the ideas of electronic reproducibility of music in his numerous texts. Another aspect of the close bond of Gould’s persona with the media culture that could be analyzed is the formation of the “Gouldism”, or the cult of the artist in the popular culture. This was shaped as a strategy of his publisher, as a new method for attracting more listeners and consumers of recordings, since they were aimed at music market. As for the structure of the paper, some general notions on media technology within media theory are examined, as well as the need to include these in the corpus of musicological knowledge. With this in mind, some aspects of Gould’s activity, his attitudes and poetic statements are understood. The goal is to show how media technology is constitutive for the highly distinguished Gould’s poetics in more than one sense.en
dc.language.isosrsr
dc.publisherНови Сад : Матица српскаsr
dc.rightsopenAccesssr
dc.sourceЗборник Матице српске за сценске уметности и музикуsr
dc.subjectмедијска технологијаsr
dc.subjectмедијска култураsr
dc.subjectснимање музикеsr
dc.subjectГлен Гулдsr
dc.subjectмузикологијаsr
dc.subjectmedia technologysr
dc.subjectmedia culturesr
dc.subjectmusic recordingsr
dc.subjectGlenn Gouldsr
dc.subjectmusicologysr
dc.titleГлен Гулд, медијска технологија, музикологијаsr
dc.titleGlenn Gould, Media technology, Musicologysr
dc.typebookPartsr
dc.rights.licenseARRsr
dcterms.abstractMaglov, Marija; Glen Guld, medijska tehnologija, muzikologija;
dc.citation.spage181
dc.citation.epage192
dc.citation.issue57
dc.type.versionpublishedVersionsr
dc.identifier.fulltexthttps://dais.sanu.ac.rs/bitstream/id/10861/bitstream_10861.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3389


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу