DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrilic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   DAIS
  • Балканолошки институт САНУ / Institute for Balkan Studies SASA
  • BI SANU - Opšta kolekcija / General collection
  • View Item
  •   DAIS
  • Балканолошки институт САНУ / Institute for Balkan Studies SASA
  • BI SANU - Opšta kolekcija / General collection
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Идејне основе тематског програма живописа цркве Светог Димитрија у Марковом манастиру

The concepts of the thematic programme of the Church of Saint Demetrios at Markov Manastir.

Thumbnail
2017
M-Tomic-Djuric-Disertacija.pdf (7.901Mb)
Authors
Tomić Đurić, Marka D.
Contributors
Marković, Miodrag
Vojvodić, Dragan
Starodubcev, Tatjana
Doctoral thesis (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Предмет докторске дисертације јесте тематски програм живописа црквеСветог Димитрија у Марковом манастиру код Скопља. Рад је посвећен тумачењупрограмских особености и идејних основа тематског програма овог фреско ансамбла.Подизање монументалне задужбине у скопској Сушици, у близини престоницеСрпског царства, непосредно је повезано са политичким успоном и новостеченимкраљевским достојанством Вукашина Мрњавчевића (1365/1366). Архитектонскаанализа споменичке целине показала да је црква подигнута између 1365/1366. и 1371.године. У годинама после Маричке битке задужбина Мрњавчевића украшена јефрескама (1376/1377) заслугом Вукашиновог сина, краља Марка...
The doctoral thesis deals with the thematic programme of mural decoration in theChurch of Saint Demetrios at Markov Manastir near Skopje. The study focuses on theinterpretation of the specific features of the programme and the conceptual foundations ofthe thematic framework of this fresco ensemble. The construction of the monumentalfoundation at Sušica near Skopje, located in the vicinity of the capital of the SerbianEmpire, was directly associated with the political rise and the newly acquired royal dignityof Vukašin Mrnjavčević (1365/1366). The architectural analysis of the monument showsthat the church was built between 1365/1366 and 1371. In the years following the Battle ofMaritza, the foundation of the Mrnjavčević family was adorned with frescoes (1376/1377)owing to the efforts of Vukašin’s son, King Marko...
Keywords:
српска уметност XIV века / Serbian art of the 14th century / иконографија / Мрњавчевићи / зидно сликарство / iconography / Mrnjavčević family / mural painting
Source:
Универзитет у Београду, 2017
Publisher:
  • Универзитет у Београду, Филозофски факултет
Projects:
  • Medieval Heritage in the Balkans: Institutions and Culture (RS-177003)
[ Google Scholar ]
URI
http://eteze.bg.ac.rs/application/showtheses?thesesId=5464
https://fedorabg.bg.ac.rs/fedora/get/o:16849/bdef:Content/download
http://vbs.rs/scripts/cobiss?command=DISPLAY&base=70036&RID=49204751
http://nardus.mpn.gov.rs/123456789/9043
http://dais.sanu.ac.rs/123456789/3317
Collections
  • BI SANU - Opšta kolekcija / General collection
  • Докторске дисертације
Institution
Балканолошки институт САНУ / Institute for Balkan Studies SASA

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

re3dataOpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutionsAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

re3dataOpenAIRERCUB