DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrilic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   DAIS
  • Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
  • Музикологија (часопис) / Musicology (journal)
  • View Item
  •   DAIS
  • Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
  • Музикологија (часопис) / Musicology (journal)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Music as word: Film music: Superlibretto?

Muzika kao reč - filmska muzika - superlibretto?

Thumbnail
2013
2807.pdf (223.6Kb)
Authors
Ćirić, Marija
Article (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
The aim of his paper is to prove that film music can be understood as authentic narrative force: film music as word / discourse and its superlibretto status. Superlibretto is the status of music in a film which is constructing its own (aural) reality and is narrating, speaking its own text which creates a wholesome film meaning. The existence of superlibretto is substantiated by fundamental theoretic concepts of film music and practically proven by analyses of examples taken from the opus of Serbian film composer Zoran Simjanović.
Namera ovog teksta jeste dokazivanje postojanja superlibretta kao specifičnog i rafiniranog narativnog dejstva filmske muzike, gde reč kojom govori muzika doprinosi ukupnosti filmskog značenja. Nije, međutim, sva filmska muzika automatski i superlibretto. Superlibretto je narativni agens a ne aplikacija - razlika se odnosi na polje diferencijacije opisa i naracije. To nije muzika koja prati, opisuje ili podražava sliku (ili naraciju), već muzika koja u filmu konstruiše sopstvenu (zvučnu) sliku i pripoveda, govori sopstveni tekst, koji zajedno i ravnopravno sa tekstom ostalih aspekata filmskog jezika tvori celovito kinematografsko ostvarenje. Put ka superlibrett-u otvoren je temeljnim teorijskim postavkama i pojmovima koji se odnose na specifičan rad zvuka/muzike u filmu: estetski efekat stimulacije pokreta (Teodor Adorno/Hans Ajsler); muzika kao ritmički embrion, akuzmatični zvuk/muzika, muzika u ulozi la belle indifférente, muzika kao dodata vrednost, didaktički kontrapunkt, anempatič...na muzika (Mišel Šion); metadijegetička muzika (Klaudija Gorbman); suprarealnost (Roj Prendergast); onirički zvučni prizor i hiperrealna zvučna reprezentacija (Mladen Milićević), narativni agens (Ketrin Kalinak); takođe i teorije koje dolaze iz domena slike ali su istovremeno primenljive na zvuk/muziku, poput optičke muzike (Vlada Petrić). Postojanje i rad superlibrett-a demonstrirani su i argumentovani na primerima iz srpske kinematografske prakse, kroz opus Zorana Simjanovića, čija je muzika neretko određivala značenje, a time i percepciju i recepciju filmskog jezika u okviru kojeg funkcioniše.

Keywords:
superlibertto / music as word / film music / narration / narrative agent
Source:
Музикологија / Musicology, 2013, 15, 127-144

DOI: 10.2298/MUZ1315127C

ISSN: 1450-9814 (print)

[ Google Scholar ]
URI
http://dais.sanu.ac.rs/123456789/2729
Collections
  • Музикологија (часопис) / Musicology (journal)
Institution
Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
TY  - JOUR
AU  - Ćirić, Marija
PY  - 2013
UR  - http://dais.sanu.ac.rs/123456789/2729
AB  - The aim of his paper is to prove that film music can be understood as authentic narrative force: film music as word / discourse and its superlibretto status. Superlibretto is the status of music in a film which is constructing its own (aural) reality and is narrating, speaking its own text which creates a wholesome film meaning. The existence of superlibretto is substantiated by fundamental theoretic concepts of film music and practically proven by analyses of examples taken from the opus of Serbian film composer Zoran Simjanović.
AB  - Namera ovog teksta jeste dokazivanje postojanja superlibretta kao specifičnog i rafiniranog narativnog dejstva filmske muzike, gde reč kojom govori muzika doprinosi ukupnosti filmskog značenja. Nije, međutim, sva filmska muzika automatski i superlibretto. Superlibretto je narativni agens a ne aplikacija - razlika se odnosi na polje diferencijacije opisa i naracije. To nije muzika koja prati, opisuje ili podražava sliku (ili naraciju), već muzika koja u filmu konstruiše sopstvenu (zvučnu) sliku i pripoveda, govori sopstveni tekst, koji zajedno i ravnopravno sa tekstom ostalih aspekata filmskog jezika tvori celovito kinematografsko ostvarenje. Put ka superlibrett-u otvoren je temeljnim teorijskim postavkama i pojmovima koji se odnose na specifičan rad zvuka/muzike u filmu: estetski efekat stimulacije pokreta (Teodor Adorno/Hans Ajsler); muzika kao ritmički embrion, akuzmatični zvuk/muzika, muzika u ulozi la belle indifférente, muzika kao dodata vrednost, didaktički kontrapunkt, anempatična muzika (Mišel Šion); metadijegetička muzika (Klaudija Gorbman); suprarealnost (Roj Prendergast); onirički zvučni prizor i hiperrealna zvučna reprezentacija (Mladen Milićević), narativni agens (Ketrin Kalinak); takođe i teorije koje dolaze iz domena slike ali su istovremeno primenljive na zvuk/muziku, poput optičke muzike (Vlada Petrić). Postojanje i rad superlibrett-a demonstrirani su i argumentovani na primerima iz srpske kinematografske prakse, kroz opus Zorana Simjanovića, čija je muzika neretko određivala značenje, a time i percepciju i recepciju filmskog jezika u okviru kojeg funkcioniše.
T2  - Музикологија / Musicology
T1  - Music as word: Film music: Superlibretto?
T1  - Muzika kao reč - filmska muzika - superlibretto?
SP  - 127
EP  - 144
IS  - 15
DO  - 10.2298/MUZ1315127C
ER  - 
@article{
author = "Ćirić, Marija",
year = "2013",
url = "http://dais.sanu.ac.rs/123456789/2729",
abstract = "The aim of his paper is to prove that film music can be understood as authentic narrative force: film music as word / discourse and its superlibretto status. Superlibretto is the status of music in a film which is constructing its own (aural) reality and is narrating, speaking its own text which creates a wholesome film meaning. The existence of superlibretto is substantiated by fundamental theoretic concepts of film music and practically proven by analyses of examples taken from the opus of Serbian film composer Zoran Simjanović., Namera ovog teksta jeste dokazivanje postojanja superlibretta kao specifičnog i rafiniranog narativnog dejstva filmske muzike, gde reč kojom govori muzika doprinosi ukupnosti filmskog značenja. Nije, međutim, sva filmska muzika automatski i superlibretto. Superlibretto je narativni agens a ne aplikacija - razlika se odnosi na polje diferencijacije opisa i naracije. To nije muzika koja prati, opisuje ili podražava sliku (ili naraciju), već muzika koja u filmu konstruiše sopstvenu (zvučnu) sliku i pripoveda, govori sopstveni tekst, koji zajedno i ravnopravno sa tekstom ostalih aspekata filmskog jezika tvori celovito kinematografsko ostvarenje. Put ka superlibrett-u otvoren je temeljnim teorijskim postavkama i pojmovima koji se odnose na specifičan rad zvuka/muzike u filmu: estetski efekat stimulacije pokreta (Teodor Adorno/Hans Ajsler); muzika kao ritmički embrion, akuzmatični zvuk/muzika, muzika u ulozi la belle indifférente, muzika kao dodata vrednost, didaktički kontrapunkt, anempatična muzika (Mišel Šion); metadijegetička muzika (Klaudija Gorbman); suprarealnost (Roj Prendergast); onirički zvučni prizor i hiperrealna zvučna reprezentacija (Mladen Milićević), narativni agens (Ketrin Kalinak); takođe i teorije koje dolaze iz domena slike ali su istovremeno primenljive na zvuk/muziku, poput optičke muzike (Vlada Petrić). Postojanje i rad superlibrett-a demonstrirani su i argumentovani na primerima iz srpske kinematografske prakse, kroz opus Zorana Simjanovića, čija je muzika neretko određivala značenje, a time i percepciju i recepciju filmskog jezika u okviru kojeg funkcioniše.",
journal = "Музикологија / Musicology",
title = "Music as word: Film music: Superlibretto?, Muzika kao reč - filmska muzika - superlibretto?",
pages = "127-144",
number = "15",
doi = "10.2298/MUZ1315127C"
}
Ćirić M. Muzika kao reč - filmska muzika - superlibretto?. Музикологија / Musicology. 2013;(15):127-144
Ćirić, M. (2013). Muzika kao reč - filmska muzika - superlibretto?.
Музикологија / Musicology(15), 127-144.
https://doi.org/10.2298/MUZ1315127C
Ćirić Marija, "Muzika kao reč - filmska muzika - superlibretto?", no. 15 (2013):127-144,
https://doi.org/10.2298/MUZ1315127C .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

re3dataOpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutionsAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

re3dataOpenAIRERCUB