DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrilic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   DAIS
  • Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
  • Музикологија (часопис) / Musicology (journal)
  • View Item
  •   DAIS
  • Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
  • Музикологија (часопис) / Musicology (journal)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Cut and paste pictures in surrealism

'Lepak slike' u nadrealizmu

Thumbnail
2006
2674.pdf (4.977Mb)
Authors
Todić, Milanka
Article (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Proceeding from the idea of the readymade, Marko Ristić’s, Vane Bor’s and Dušan Matić’s collages regroup readymade pictorial and textual matrices according to the rules of free associative syntax. Everything that they collected cut out and pasted bears the hallmark of personal choice, i.e. objective chance, as the Surrealists would say. In the new structure of the collage, picture and text were of equal importance. However, we should not forget that both picture and text were only fragments, of different origin so that they could not function as autonomous elements in their own right nor could they establish logical interlinks. Cut and paste picture in Surrealism are primarily registered as visual wholes, in which the former principle of harmony has been substituted by the principle of discontinuity. In fact, they do not aspire to establish closed and unambiguous semantic structures either on a single paper or within a cycle, disregarding as they do conventional narrative and illustrat...ive order in representing reality.

Kad sto puta pregledate slike i dosade vam, pustite makaze neka ih obrste Makaze su brže od kengura. Odsecite devojci nožice i prilepite ih na vrata... Odsecite gavrane sa snega i prilepite ih na luftbalon... Tako se dobija lepak-slika. Dušan Matić, Podvizi družine Pet petlića, Beograd 1933. U nadrealističkim lepak slikama, odnosno, kolažima i foto-kolažima, insistira se na eliminisanju tačke oslonca i na konfuziji u opažanju. Iako se neki tekstualni isečci mogu povezati sa delovima slika, u celini, ni tekstualni ni slikovni fragmenti, međusobno se ne mogu složiti u jednu smislenu poruku. Lepak slike grade ne samo alogičnu, već isto tako i anti-umetničku celinu. One su odbacile, najpre, tradicionalne umetničke materijale i medije kakvi su: boja, ulje, platno, a zatim su smelo prisvojile tehničke i masovno reprodukovane slike, čiji je izvorni kontekst ili prethodna istorija odbačena kao nebitna. To su nađene ili redimejd slike objekata, kako ih nazivao Breton. Između fragmenata fotograf...ija, razglednica, ilustracija i isečaka iz novina, kao i između reči, nužno se pojavljuju u lepak slikama pauze, beli intervali. Ti oštri rezovi, osim što negiraju kontinuitet i linearnost u opažanju/čitanju, dekonstruišu predstavu o svetu. Kolaže, kako Marka Ristića tako i Vana Bora, Dušana Matića i Radojice Živanovića Noa treba razumeti kao specifične jezičke strukture. Poznata konstatacija da su pesnici, pre nego fotografi i slikari, bili zainteresovani za tehniku kolaža potvrđena je i u kontekstu umetnosti srpskog nadrealizma. Naime, kolaž dozvoljava kompilaciju slike i teksta, ali u procesu konstituisanja dela on izbegava principe i jednog i drugog medija. Kolaž se, takođe, može posmatrati i kao kinematografska struktura, kao statični film jer manipuliše fragmentima zaustavljenog vremena. Razni postupci montaže, konstrukcije i dekomponovanja vode ka izgradnji heterogene i multimedijalne avangardne vizuelne forme koja oblikuje jezik fikcije srpskog nadrealizma u potrazi za revolucionarnim principima antiestetike.

Keywords:
Surrealism / collage / photomontage / cut and paste / André Breton / Max Ernst / Marko Ristić / Vane Bor / Dušan Matić
Source:
Музикологија / Musicology, 2006, 6, 281-301

DOI: 10.2298/MUZ0606281T

ISSN: 1450-9814 (print)

[ Google Scholar ]
URI
http://dais.sanu.ac.rs/123456789/2596
Collections
  • Музикологија (часопис) / Musicology (journal)
Institution
Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
TY  - JOUR
AU  - Todić, Milanka
PY  - 2006
UR  - http://dais.sanu.ac.rs/123456789/2596
AB  - Proceeding from the idea of the readymade, Marko Ristić’s, Vane Bor’s and Dušan Matić’s collages regroup readymade pictorial and textual matrices according to the rules of free associative syntax. Everything that they collected cut out and pasted bears the hallmark of personal choice, i.e. objective chance, as the Surrealists would say. In the new structure of the collage, picture and text were of equal importance. However, we should not forget that both picture and text were only fragments, of different origin so that they could not function as autonomous elements in their own right nor could they establish logical interlinks. Cut and paste picture in Surrealism are primarily registered as visual wholes, in which the former principle of harmony has been substituted by the principle of discontinuity. In fact, they do not aspire to establish closed and unambiguous semantic structures either on a single paper or within a cycle, disregarding as they do conventional narrative and illustrative order in representing reality.
AB  - Kad sto puta pregledate slike i dosade vam, pustite makaze neka ih obrste Makaze su brže od kengura. Odsecite devojci nožice i prilepite ih na vrata... Odsecite gavrane sa snega i prilepite ih na luftbalon... Tako se dobija lepak-slika. Dušan Matić, Podvizi družine Pet petlića, Beograd 1933. U nadrealističkim lepak slikama, odnosno, kolažima i foto-kolažima, insistira se na eliminisanju tačke oslonca i na konfuziji u opažanju. Iako se neki tekstualni isečci mogu povezati sa delovima slika, u celini, ni tekstualni ni slikovni fragmenti, međusobno se ne mogu složiti u jednu smislenu poruku. Lepak slike grade ne samo alogičnu, već isto tako i anti-umetničku celinu. One su odbacile, najpre, tradicionalne umetničke materijale i medije kakvi su: boja, ulje, platno, a zatim su smelo prisvojile tehničke i masovno reprodukovane slike, čiji je izvorni kontekst ili prethodna istorija odbačena kao nebitna. To su nađene ili redimejd slike objekata, kako ih nazivao Breton. Između fragmenata fotografija, razglednica, ilustracija i isečaka iz novina, kao i između reči, nužno se pojavljuju u lepak slikama pauze, beli intervali. Ti oštri rezovi, osim što negiraju kontinuitet i linearnost u opažanju/čitanju, dekonstruišu predstavu o svetu. Kolaže, kako Marka Ristića tako i Vana Bora, Dušana Matića i Radojice Živanovića Noa treba razumeti kao specifične jezičke strukture. Poznata konstatacija da su pesnici, pre nego fotografi i slikari, bili zainteresovani za tehniku kolaža potvrđena je i u kontekstu umetnosti srpskog nadrealizma. Naime, kolaž dozvoljava kompilaciju slike i teksta, ali u procesu konstituisanja dela on izbegava principe i jednog i drugog medija. Kolaž se, takođe, može posmatrati i kao kinematografska struktura, kao statični film jer manipuliše fragmentima zaustavljenog vremena. Razni postupci montaže, konstrukcije i dekomponovanja vode ka izgradnji heterogene i multimedijalne avangardne vizuelne forme koja oblikuje jezik fikcije srpskog nadrealizma u potrazi za revolucionarnim principima antiestetike.
T2  - Музикологија / Musicology
T1  - Cut and paste pictures in surrealism
T1  - 'Lepak slike' u nadrealizmu
SP  - 281
EP  - 301
IS  - 6
DO  - 10.2298/MUZ0606281T
ER  - 
@article{
author = "Todić, Milanka",
year = "2006",
url = "http://dais.sanu.ac.rs/123456789/2596",
abstract = "Proceeding from the idea of the readymade, Marko Ristić’s, Vane Bor’s and Dušan Matić’s collages regroup readymade pictorial and textual matrices according to the rules of free associative syntax. Everything that they collected cut out and pasted bears the hallmark of personal choice, i.e. objective chance, as the Surrealists would say. In the new structure of the collage, picture and text were of equal importance. However, we should not forget that both picture and text were only fragments, of different origin so that they could not function as autonomous elements in their own right nor could they establish logical interlinks. Cut and paste picture in Surrealism are primarily registered as visual wholes, in which the former principle of harmony has been substituted by the principle of discontinuity. In fact, they do not aspire to establish closed and unambiguous semantic structures either on a single paper or within a cycle, disregarding as they do conventional narrative and illustrative order in representing reality., Kad sto puta pregledate slike i dosade vam, pustite makaze neka ih obrste Makaze su brže od kengura. Odsecite devojci nožice i prilepite ih na vrata... Odsecite gavrane sa snega i prilepite ih na luftbalon... Tako se dobija lepak-slika. Dušan Matić, Podvizi družine Pet petlića, Beograd 1933. U nadrealističkim lepak slikama, odnosno, kolažima i foto-kolažima, insistira se na eliminisanju tačke oslonca i na konfuziji u opažanju. Iako se neki tekstualni isečci mogu povezati sa delovima slika, u celini, ni tekstualni ni slikovni fragmenti, međusobno se ne mogu složiti u jednu smislenu poruku. Lepak slike grade ne samo alogičnu, već isto tako i anti-umetničku celinu. One su odbacile, najpre, tradicionalne umetničke materijale i medije kakvi su: boja, ulje, platno, a zatim su smelo prisvojile tehničke i masovno reprodukovane slike, čiji je izvorni kontekst ili prethodna istorija odbačena kao nebitna. To su nađene ili redimejd slike objekata, kako ih nazivao Breton. Između fragmenata fotografija, razglednica, ilustracija i isečaka iz novina, kao i između reči, nužno se pojavljuju u lepak slikama pauze, beli intervali. Ti oštri rezovi, osim što negiraju kontinuitet i linearnost u opažanju/čitanju, dekonstruišu predstavu o svetu. Kolaže, kako Marka Ristića tako i Vana Bora, Dušana Matića i Radojice Živanovića Noa treba razumeti kao specifične jezičke strukture. Poznata konstatacija da su pesnici, pre nego fotografi i slikari, bili zainteresovani za tehniku kolaža potvrđena je i u kontekstu umetnosti srpskog nadrealizma. Naime, kolaž dozvoljava kompilaciju slike i teksta, ali u procesu konstituisanja dela on izbegava principe i jednog i drugog medija. Kolaž se, takođe, može posmatrati i kao kinematografska struktura, kao statični film jer manipuliše fragmentima zaustavljenog vremena. Razni postupci montaže, konstrukcije i dekomponovanja vode ka izgradnji heterogene i multimedijalne avangardne vizuelne forme koja oblikuje jezik fikcije srpskog nadrealizma u potrazi za revolucionarnim principima antiestetike.",
journal = "Музикологија / Musicology",
title = "Cut and paste pictures in surrealism, 'Lepak slike' u nadrealizmu",
pages = "281-301",
number = "6",
doi = "10.2298/MUZ0606281T"
}
Todić M. Cut and paste pictures in surrealism. Музикологија / Musicology. 2006;(6):281-301
,& Todić, M. (2006). Cut and paste pictures in surrealism.
Музикологија / Musicology, null(6), 281-301. 
https://doi.org/10.2298/MUZ0606281T
Todić Milanka, "Cut and paste pictures in surrealism" null, no. 6 (2006):281-301,
https://doi.org/10.2298/MUZ0606281T .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

re3dataOpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutionsAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

re3dataOpenAIRERCUB