Borders and bridges: Preliminary thoughts on Balkan music
Granice i mostovi - preliminarna razmišljanja o balkanskoj muzici
Abstract
The author discusses methodological questions concerning his broad research project on music in the Balkans. He raises a number of questions related to defining national, cultural, and other identities in this region. The text is organized into four sections: 1. An ecumene, 2. Culture as appropriation 3. Centers and peripheries, and 4. Music gets its own back.
U radu su iznete ideje i prvi zaključci do kojih je autor došao pripremajući se za rad na projektu o muzici / muzikama na Balkanu. Obrazloženi su glavni motivi za pristupanje ovom proučavanju: najpre, težnja da se dublje ispita smisao odnosa kulturnih centara i periferija; zatim, želja da se istraže problemi vezani za identitet - nacionalni, regionalni, društveni i kulturni najzad, interesovanje za proučavanje raznih vrsta muzike u vezi s temom modernosti. Treba napomenuti da autor svojim radom želi da obuhvati tri kategorije muzike: klasičnu, avangardnu i komercijalnu. Razmatranja su grupisana oko četiri teme: 1. Ekumena - Pojam se ne shvata u religioznom smislu, već se njime označava interaktivna zona u kojoj dolazi do kontakta između društava, nacija ili civilizacija. Cilj je da se istraži "dijalektika interaktivnog i identičnog" na primeru balkanske muzike. 2. Kultura kao prisvajanje - Muzika Balkana se može sagledati iz aspekta asimilacije kao posledice osvajanja i borbe da se sač...uva samosvojnost. Postoje i drugi aspekti, kao institucionalizacija kulture koja je često u službi nacionalističkih ideologija. 3. Centri i periferije - Muzika Balkana se može proučavati i s tačke gledišta graničnog karaktera ove regije, odnosno njenog pripadanja periferiji i u odnosu na Zapad, i u odnosu na Istok. 4. Osveta muzike - Polazi se od pretpostavke da bi proučavanje muzičkog materijala moglo da obezbedi pristup razumevanju širih istorijskih procesa. Ako se tačno interpretiraju, promene u prirodi muzičkog materijala, odnosno "muzičkog jezika", mogu da razotkriju svet, jer enkodiraju njegovu istoriju na vrlo dubokim nivoima. Jedan od mogućih teorijskih pristupa velikom korpusu balkanske muzike sastoji se u uočavanju preseka između sistema makama i dijatonike (naročito u gradskoj narodnoj muzici).
Keywords:
Balkan music / East and West in music / centers and peripheries / musical modernitySource:
Музикологија / Musicology, 2005, 5, 37-55Collections
Institution/Community
Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASATY - JOUR AU - Samson, Jim PY - 2005 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/2552 AB - The author discusses methodological questions concerning his broad research project on music in the Balkans. He raises a number of questions related to defining national, cultural, and other identities in this region. The text is organized into four sections: 1. An ecumene, 2. Culture as appropriation 3. Centers and peripheries, and 4. Music gets its own back. AB - U radu su iznete ideje i prvi zaključci do kojih je autor došao pripremajući se za rad na projektu o muzici / muzikama na Balkanu. Obrazloženi su glavni motivi za pristupanje ovom proučavanju: najpre, težnja da se dublje ispita smisao odnosa kulturnih centara i periferija; zatim, želja da se istraže problemi vezani za identitet - nacionalni, regionalni, društveni i kulturni najzad, interesovanje za proučavanje raznih vrsta muzike u vezi s temom modernosti. Treba napomenuti da autor svojim radom želi da obuhvati tri kategorije muzike: klasičnu, avangardnu i komercijalnu. Razmatranja su grupisana oko četiri teme: 1. Ekumena - Pojam se ne shvata u religioznom smislu, već se njime označava interaktivna zona u kojoj dolazi do kontakta između društava, nacija ili civilizacija. Cilj je da se istraži "dijalektika interaktivnog i identičnog" na primeru balkanske muzike. 2. Kultura kao prisvajanje - Muzika Balkana se može sagledati iz aspekta asimilacije kao posledice osvajanja i borbe da se sačuva samosvojnost. Postoje i drugi aspekti, kao institucionalizacija kulture koja je često u službi nacionalističkih ideologija. 3. Centri i periferije - Muzika Balkana se može proučavati i s tačke gledišta graničnog karaktera ove regije, odnosno njenog pripadanja periferiji i u odnosu na Zapad, i u odnosu na Istok. 4. Osveta muzike - Polazi se od pretpostavke da bi proučavanje muzičkog materijala moglo da obezbedi pristup razumevanju širih istorijskih procesa. Ako se tačno interpretiraju, promene u prirodi muzičkog materijala, odnosno "muzičkog jezika", mogu da razotkriju svet, jer enkodiraju njegovu istoriju na vrlo dubokim nivoima. Jedan od mogućih teorijskih pristupa velikom korpusu balkanske muzike sastoji se u uočavanju preseka između sistema makama i dijatonike (naročito u gradskoj narodnoj muzici). T2 - Музикологија / Musicology T1 - Borders and bridges: Preliminary thoughts on Balkan music T1 - Granice i mostovi - preliminarna razmišljanja o balkanskoj muzici SP - 37 EP - 55 IS - 5 DO - 10.2298/MUZ0505037S UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_2552 ER -
@article{ author = "Samson, Jim", year = "2005", abstract = "The author discusses methodological questions concerning his broad research project on music in the Balkans. He raises a number of questions related to defining national, cultural, and other identities in this region. The text is organized into four sections: 1. An ecumene, 2. Culture as appropriation 3. Centers and peripheries, and 4. Music gets its own back., U radu su iznete ideje i prvi zaključci do kojih je autor došao pripremajući se za rad na projektu o muzici / muzikama na Balkanu. Obrazloženi su glavni motivi za pristupanje ovom proučavanju: najpre, težnja da se dublje ispita smisao odnosa kulturnih centara i periferija; zatim, želja da se istraže problemi vezani za identitet - nacionalni, regionalni, društveni i kulturni najzad, interesovanje za proučavanje raznih vrsta muzike u vezi s temom modernosti. Treba napomenuti da autor svojim radom želi da obuhvati tri kategorije muzike: klasičnu, avangardnu i komercijalnu. Razmatranja su grupisana oko četiri teme: 1. Ekumena - Pojam se ne shvata u religioznom smislu, već se njime označava interaktivna zona u kojoj dolazi do kontakta između društava, nacija ili civilizacija. Cilj je da se istraži "dijalektika interaktivnog i identičnog" na primeru balkanske muzike. 2. Kultura kao prisvajanje - Muzika Balkana se može sagledati iz aspekta asimilacije kao posledice osvajanja i borbe da se sačuva samosvojnost. Postoje i drugi aspekti, kao institucionalizacija kulture koja je često u službi nacionalističkih ideologija. 3. Centri i periferije - Muzika Balkana se može proučavati i s tačke gledišta graničnog karaktera ove regije, odnosno njenog pripadanja periferiji i u odnosu na Zapad, i u odnosu na Istok. 4. Osveta muzike - Polazi se od pretpostavke da bi proučavanje muzičkog materijala moglo da obezbedi pristup razumevanju širih istorijskih procesa. Ako se tačno interpretiraju, promene u prirodi muzičkog materijala, odnosno "muzičkog jezika", mogu da razotkriju svet, jer enkodiraju njegovu istoriju na vrlo dubokim nivoima. Jedan od mogućih teorijskih pristupa velikom korpusu balkanske muzike sastoji se u uočavanju preseka između sistema makama i dijatonike (naročito u gradskoj narodnoj muzici).", journal = "Музикологија / Musicology", title = "Borders and bridges: Preliminary thoughts on Balkan music, Granice i mostovi - preliminarna razmišljanja o balkanskoj muzici", pages = "37-55", number = "5", doi = "10.2298/MUZ0505037S", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_2552" }
Samson, J.. (2005). Borders and bridges: Preliminary thoughts on Balkan music. in Музикологија / Musicology(5), 37-55. https://doi.org/10.2298/MUZ0505037S https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_2552
Samson J. Borders and bridges: Preliminary thoughts on Balkan music. in Музикологија / Musicology. 2005;(5):37-55. doi:10.2298/MUZ0505037S https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_2552 .
Samson, Jim, "Borders and bridges: Preliminary thoughts on Balkan music" in Музикологија / Musicology, no. 5 (2005):37-55, https://doi.org/10.2298/MUZ0505037S ., https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_2552 .