Приказ основних података о документу

Devojka i smrt - komparativno čitanje istoimenih kompozicija Nikosa Skalkotasa i Antiohosa Evangelatosa kao naracija grčke tradicije

dc.creatorSiopsi, Anastasia
dc.date.accessioned2018-05-07T11:17:10Z
dc.date.available2018-05-07T11:17:10Z
dc.date.issued2004
dc.identifier.issn1450-9814 (print)
dc.identifier.urihttps://dais.sanu.ac.rs/123456789/2538
dc.description.abstractNikos Skalkottas’s (1904-1949) first ballet score, The Maiden and Death, was written in 1938. It is one of his most important tonal works, its plot being derived from a well-known folk-poem with the same title. Antiochos Evangelatos’s (1903-1981) homonymous symphonic ballad, written three years later, uses verses from the same folk-poem. The present comparative study attempts to analyze aesthetic aspects of these two works which are viewed moreover, as aesthetic entities in music history of a wider cultural background.en
dc.description.abstractDevojka i smrt, prvi balet Nikosa Skalkotasa (1904-1949), komponovan je oko 1938. godine i predstavlja jedno od njegovih najvažnijih tonalnih dela. Simfonijsku baladu istog naziva i prema istim stihovima iz narodne pesme napisao je Antiohos Evangelatos (1903-1981) tri godine kasnije. Suočavanje mladih sa smrću bilo je česta tema antičkih mitova: Ifigenijina žrtva Antigonin bunt, Persefonina smrt. I u grčkim narodnim pesmama ima mnogo primera tematizacije sukoba života i smrti (npr. u pesmi Mrtva braća). U evropskoj umetničkoj tradiciji tema smrti je obično vezana za ideju uzvišenog, a "estetizacija smrti" je karakteristična za mnoga dela romantičara, naročito za pesme Franca Šuberta i muzičke drame Riharda Vagnera. Način kako je Evangelatos prišao ovoj temi sledi pravila epske tradicije koja emituje nacionalističke poruke preko folklora i on poštuje karakter narodne pesme. Skalkotas, pak, shvata odnos Devojke i Smrti kao bujnu romantičarsku manifestaciju vrhunske ljubavi identifikovane sa smrću. Delo time iskoračuje iz grčkih kulturnih okvira i izražava tristanovsku ideju "erosa kao smrti". On koristi demotske (narodne) motive iz grčke ali i iz drugih folklornih tradicija. Kulminacija njegovog dela je spori trodelni valcer u srednjem delu. Melanholija koja ima dah onostranog može da probudi asocijacije na skulpturu Valcer Kamija Klodela, briljantnog učenika Ogista Rodena. Ljubavnici i u jednom i u drugom valceru beže od vremena gravitacije i materijalnog sveta uopšte. Pojam smrti, artikulisan "internacionalnim" muzičkim jezikom (kosmopolitskim valcerom), dobija pozitivnu snagu u odnosu na negativno percipiran pojam "sadašnjeg vremena" (koji je muzički oslikan grčkom igrom camikos). Prikazana dela mogu da se iščitaju kao različiti pogledi na odnos između grčke i evropske kulture u međuratnom periodu. Evangelatos ostaje veran folklornoj tradiciji koristeći narodne pesme koje harmonizuje. Za Skalkotasa folklorna tradicija simbolizuje "stepenicu" ka realizaciji uzvišene ideje ljubavi, izražene kosmopolitskim jezikom muzičkog romantizma.sr
dc.rightsopenAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceМузикологија / Musicology
dc.subjectNikos Skalkottasen
dc.subjectAntiochos Evangelatosen
dc.subjectGreek musicen
dc.subjectballeten
dc.titleThe maiden and death: A comparative reading of the homonymous compositions of Nikos Skalkottas and Antiochos Evangelatos as narrations of Greek traditionen
dc.titleDevojka i smrt - komparativno čitanje istoimenih kompozicija Nikosa Skalkotasa i Antiohosa Evangelatosa kao naracija grčke tradicijesr
dc.typearticle
dc.rights.licenseBY-NC-ND
dcterms.abstractСиопси Aнастасиа; Девојка и смрт - компаративно читање истоимених композиција Никоса Скалкотаса и Aнтиохоса Евангелатоса као нарација грчке традиције; Девојка и смрт - компаративно читање истоимених композиција Никоса Скалкотаса и Aнтиохоса Евангелатоса као нарација грчке традиције;
dc.citation.spage83
dc.citation.epage89
dc.citation.issue4
dc.identifier.doi10.2298/MUZ0404083S
dc.type.versionpublishedVersion
dc.identifier.fulltexthttps://dais.sanu.ac.rs/bitstream/id/20272/2616.pdf
dc.citation.other(4): 83-89
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_2538


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу