DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   DAIS
  • Институт за српски језик САНУ / Institute for the Serbian Language of SASA
  • ИСЈ САНУ - Општа колекција / General collection
  • View Item
  •   DAIS
  • Институт за српски језик САНУ / Institute for the Serbian Language of SASA
  • ИСЈ САНУ - Општа колекција / General collection
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

(Де)компресија као семантички механизам у политичкој карикатури

(De)compression as the semantic mechanism in the political cartoon

Thumbnail
2016
bitstream_6858.pdf (3.997Mb)
Authors
Миљковић, Вања
Article (Published version)
,
Филозофски факултет Универзитета у Нишу
Metadata
Show full item record
Abstract
У раду се разматра однос компресије и појмовне интеграције у Фоконијеовој и Тарнеровој когнитивнолингвистичкој терији. Аутор сматра да појмовна интеграција и компресија, иако се често преплићу, нису исти механизми и предлаже минимални тропросторски модел за проучавање директне компресије. Са друге стране, индиректна компресија се ослања на метафоричке везе и остварује се у моделу појмовне интеграције. Разлику између директне и индиректне компресије аутор илуструје примерима политичких карикатура из опуса познатог српског карикатуристе Предрага Кораксића Коракса. Детаљна анализа одабраних карикатура показала је да се предложеним моделима директне и индиректне компресије могу осветлили различити (де)компресивни механизми и објаснити потенцијалне варијације у разумевању сликовног наратива.
In this paper we discussed the relationship between compression and conceptual integration within Fauconnier and Turner’s theory. We found that these two conceptual phenomena are distinguishable despite the fact that both are the result of the same guiding principle of achieving a human scale. Thus, the minimal model for analyzing compression has three mental spaces (unlike Fauconnier and Turner’s minimal model of conceptual integration which consists of four spaces): the decompressed, the compressed, and the generic space. In this model there is no need for two inputs because the standard mechanism of compression (the scaling, the syncopation, and the metonymic tightening principle) are sufficient to explain the relationship between the decompressed and the compressed structure. On the other hand, compression and integration act together if the frame of the compressed space could not be derived directly from the decompressed one. In that case, there is actually a fourth space – the pr...ism of compression – and this process could be called indirect compression. Further, we showed, on the examples of the political cartoons, what direct and the indirect (de)compressions look like. For that propose we used the cartoons of the well-known Serbian caricaturist Predrag Koraksić Corax. The trigger of the decompression in both cases is a dissonant element in the visual narrative of the cartoon. If that element is an unstable conceptual mixture, it will be naturally decomposed in the input spaces. Otherwise, if dissonance could be eliminated by direct conceptual “translating” of the compressed cartoon narrative into the decompressed one with decompression mechanisms, there is no need for the complex model of integration of two input spaces.

Keywords:
kompresija / pojmovna integracija / primarne metafore / politička karikatura / kognitivna lingvistika / dekompresija / metonimija / sinkopa / semantičko sažimanje / compression / conceptual integration / primary metaphors / political cartoon / cognitive linguistics / decompression / metonymy / syncopation / scaling / Koraksić, Predrag Koraks
Source:
Jezik, književnost, značenje. Jezička istraživanja, 2016, 557-576
Publisher:
  • Ниш : Филозофски факултет
Funding / projects:
  • Lingiustic research of contemporary serbian literary language and the development of the SASA Dictionary of serbocroatian literary and national language (RS-178009)

ISBN: 978-86-7379-409-9

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_2261
URI
https://dais.sanu.ac.rs/123456789/2261
Collections
  • ИСЈ САНУ - Општа колекција / General collection
Institution/Community
Институт за српски језик САНУ / Institute for the Serbian Language of SASA
TY  - JOUR
AU  - Миљковић, Вања
PY  - 2016
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/2261
AB  - У раду се разматра однос компресије и појмовне интеграције у Фоконијеовој и Тарнеровој когнитивнолингвистичкој терији. Аутор сматра да појмовна интеграција и компресија, иако се често преплићу, нису исти механизми и предлаже минимални тропросторски модел за проучавање директне компресије. Са друге стране, индиректна компресија се ослања на метафоричке везе и остварује се у моделу појмовне интеграције. Разлику између директне и индиректне компресије аутор илуструје примерима политичких карикатура из опуса познатог српског карикатуристе Предрага Кораксића Коракса. Детаљна анализа одабраних карикатура показала је да се предложеним моделима директне и индиректне компресије могу осветлили различити (де)компресивни механизми и објаснити потенцијалне варијације у разумевању сликовног наратива.
AB  - In this paper we discussed the relationship between compression and conceptual integration within Fauconnier and Turner’s theory. We found that these two conceptual phenomena are distinguishable despite the fact that both are the result of the same guiding principle of achieving a human scale. Thus, the minimal model for analyzing compression has three mental spaces (unlike Fauconnier and Turner’s minimal model of conceptual integration which consists of four spaces): the decompressed, the compressed, and the generic space. In this model there is no need for two inputs because the standard mechanism of compression (the scaling, the syncopation, and the metonymic tightening principle) are sufficient to explain the relationship between the decompressed and the compressed structure. On the other hand, compression and integration act together if the frame of the compressed space could not be derived directly from the decompressed one. In that case, there is actually a fourth space – the prism of compression – and this process could be called indirect compression. Further, we showed, on the examples of the political cartoons, what direct and the indirect (de)compressions look like. For that propose we used the cartoons of the well-known Serbian caricaturist Predrag Koraksić Corax. The trigger of the decompression in both cases is a dissonant element in the visual narrative of the cartoon. If that element is an unstable conceptual mixture, it will be naturally decomposed in the input spaces. Otherwise, if dissonance could be eliminated by direct conceptual “translating” of the compressed cartoon narrative into the decompressed one with decompression mechanisms, there is no need for the complex model of integration of two input spaces.
PB  - Ниш : Филозофски факултет
T2  - Jezik, književnost, značenje. Jezička istraživanja
T1  - (Де)компресија као семантички механизам у политичкој карикатури
T1  - (De)compression as the semantic mechanism in the political cartoon
SP  - 557
EP  - 576
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_2261
ER  - 
@article{
author = "Миљковић, Вања",
year = "2016",
abstract = "У раду се разматра однос компресије и појмовне интеграције у Фоконијеовој и Тарнеровој когнитивнолингвистичкој терији. Аутор сматра да појмовна интеграција и компресија, иако се често преплићу, нису исти механизми и предлаже минимални тропросторски модел за проучавање директне компресије. Са друге стране, индиректна компресија се ослања на метафоричке везе и остварује се у моделу појмовне интеграције. Разлику између директне и индиректне компресије аутор илуструје примерима политичких карикатура из опуса познатог српског карикатуристе Предрага Кораксића Коракса. Детаљна анализа одабраних карикатура показала је да се предложеним моделима директне и индиректне компресије могу осветлили различити (де)компресивни механизми и објаснити потенцијалне варијације у разумевању сликовног наратива., In this paper we discussed the relationship between compression and conceptual integration within Fauconnier and Turner’s theory. We found that these two conceptual phenomena are distinguishable despite the fact that both are the result of the same guiding principle of achieving a human scale. Thus, the minimal model for analyzing compression has three mental spaces (unlike Fauconnier and Turner’s minimal model of conceptual integration which consists of four spaces): the decompressed, the compressed, and the generic space. In this model there is no need for two inputs because the standard mechanism of compression (the scaling, the syncopation, and the metonymic tightening principle) are sufficient to explain the relationship between the decompressed and the compressed structure. On the other hand, compression and integration act together if the frame of the compressed space could not be derived directly from the decompressed one. In that case, there is actually a fourth space – the prism of compression – and this process could be called indirect compression. Further, we showed, on the examples of the political cartoons, what direct and the indirect (de)compressions look like. For that propose we used the cartoons of the well-known Serbian caricaturist Predrag Koraksić Corax. The trigger of the decompression in both cases is a dissonant element in the visual narrative of the cartoon. If that element is an unstable conceptual mixture, it will be naturally decomposed in the input spaces. Otherwise, if dissonance could be eliminated by direct conceptual “translating” of the compressed cartoon narrative into the decompressed one with decompression mechanisms, there is no need for the complex model of integration of two input spaces.",
publisher = "Ниш : Филозофски факултет",
journal = "Jezik, književnost, značenje. Jezička istraživanja",
title = "(Де)компресија као семантички механизам у политичкој карикатури, (De)compression as the semantic mechanism in the political cartoon",
pages = "557-576",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_2261"
}
Миљковић, В.. (2016). (Де)компресија као семантички механизам у политичкој карикатури. in Jezik, književnost, značenje. Jezička istraživanja
Ниш : Филозофски факултет., 557-576.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_2261
Миљковић В. (Де)компресија као семантички механизам у политичкој карикатури. in Jezik, književnost, značenje. Jezička istraživanja. 2016;:557-576.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_2261 .
Миљковић, Вања, "(Де)компресија као семантички механизам у политичкој карикатури" in Jezik, književnost, značenje. Jezička istraživanja (2016):557-576,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_2261 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

re3dataOpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutions/communitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

re3dataOpenAIRERCUB