Simfonijsko stvaralaštvo Rudolfa Bručija između socijalističkog estetizma i umerenog modernizma
Поглавље у монографији (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
U ovom radu bavim se opravdanošću primene termina socijalistički
estetizam (Lukić 1983) i umereni modernizam (Medić 2004; 2007; 2013) na simfonijsko
stvaralaštvo Rudolfa Bručija, nastalo u razdoblju od završetka Drugog
svetskog rata do sredine sedamdesetih godina XX veka. U oba slučaja, ukazuje se
na specifičnu poziciju SFR Jugoslavije „između Istoka i Zapada” u vreme Hladnog
rata. Kompozitori Bručijeve generacije vremenom se udaljavaju od početnih stilskih
premisa socijalističkog realizma i akademskog klasicizma (Radovanović/Janković
2003) i postepeno uvode (neo)ekspresionističke ili (neo)impresionističke elemente,
često uz prisustvo (imaginarnog) folklora, pri čemu se uočava njihova težnja za
pomirenjem tradicionalnih i modernističkih, kao i regionalnih i internacionalnih
tendencija i sistema vrednosti.
In this article I am concerned with the applicability of the terms socialist aestheticism
(Lukić 1983) and moderated modernism (Medić 2004; 2007; 2013) on the
symphonic work of Rudolf Brucci, created in the period from the end of World War II until the mid-1970s. Both these terms point to the specific position of the Socialist
Federal Republic of Yugoslavia “between East and West” during the decades of the
Cold War. The composers of Brucci’s generation gradually moved away from the
initial stylistic premises of socialist realism and academic classicism (Radovanović/
Janković 2003) and introduced (neo)expressionist or (neo)impressionist elements,
often with the presence of (imaginary) folklore. Their aim towards a reconciliation
of traditional and modernistic features, as well as regional and international tendencies
and value systems, embodied the principles of (East) European postwar moderated
modernism.
Кључне речи:
Rudolf Bruči / simfonije / orkestarska muzika / socijalistički estetizam / umereni modernizam / Rudolf Bruči [Brucci] / symphony / orchestral music / socialist aestheticism / moderated modernismИзвор:
Život i delo Rudolfa Bručija. Kompozitor u procepu između estetika i ideologija, 2018, 125-145Издавач:
- Novi Sad : Univerzitet u Novom Sadu, Akademija umetnosti
- Novi Sad : Matica srpska
Финансирање / пројекти:
- Идентитети српске музике од локалних до глобалних оквира: традиције, промене, изазови (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-177004)
Институција/група
Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASATY - CHAP AU - Medić, Ivana PY - 2018 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/15800 AB - U ovom radu bavim se opravdanošću primene termina socijalistički estetizam (Lukić 1983) i umereni modernizam (Medić 2004; 2007; 2013) na simfonijsko stvaralaštvo Rudolfa Bručija, nastalo u razdoblju od završetka Drugog svetskog rata do sredine sedamdesetih godina XX veka. U oba slučaja, ukazuje se na specifičnu poziciju SFR Jugoslavije „između Istoka i Zapada” u vreme Hladnog rata. Kompozitori Bručijeve generacije vremenom se udaljavaju od početnih stilskih premisa socijalističkog realizma i akademskog klasicizma (Radovanović/Janković 2003) i postepeno uvode (neo)ekspresionističke ili (neo)impresionističke elemente, često uz prisustvo (imaginarnog) folklora, pri čemu se uočava njihova težnja za pomirenjem tradicionalnih i modernističkih, kao i regionalnih i internacionalnih tendencija i sistema vrednosti. AB - In this article I am concerned with the applicability of the terms socialist aestheticism (Lukić 1983) and moderated modernism (Medić 2004; 2007; 2013) on the symphonic work of Rudolf Brucci, created in the period from the end of World War II until the mid-1970s. Both these terms point to the specific position of the Socialist Federal Republic of Yugoslavia “between East and West” during the decades of the Cold War. The composers of Brucci’s generation gradually moved away from the initial stylistic premises of socialist realism and academic classicism (Radovanović/ Janković 2003) and introduced (neo)expressionist or (neo)impressionist elements, often with the presence of (imaginary) folklore. Their aim towards a reconciliation of traditional and modernistic features, as well as regional and international tendencies and value systems, embodied the principles of (East) European postwar moderated modernism. PB - Novi Sad : Univerzitet u Novom Sadu, Akademija umetnosti PB - Novi Sad : Matica srpska T2 - Život i delo Rudolfa Bručija. Kompozitor u procepu između estetika i ideologija T1 - Simfonijsko stvaralaštvo Rudolfa Bručija između socijalističkog estetizma i umerenog modernizma SP - 125 EP - 145 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_15800 ER -
@inbook{ author = "Medić, Ivana", year = "2018", abstract = "U ovom radu bavim se opravdanošću primene termina socijalistički estetizam (Lukić 1983) i umereni modernizam (Medić 2004; 2007; 2013) na simfonijsko stvaralaštvo Rudolfa Bručija, nastalo u razdoblju od završetka Drugog svetskog rata do sredine sedamdesetih godina XX veka. U oba slučaja, ukazuje se na specifičnu poziciju SFR Jugoslavije „između Istoka i Zapada” u vreme Hladnog rata. Kompozitori Bručijeve generacije vremenom se udaljavaju od početnih stilskih premisa socijalističkog realizma i akademskog klasicizma (Radovanović/Janković 2003) i postepeno uvode (neo)ekspresionističke ili (neo)impresionističke elemente, često uz prisustvo (imaginarnog) folklora, pri čemu se uočava njihova težnja za pomirenjem tradicionalnih i modernističkih, kao i regionalnih i internacionalnih tendencija i sistema vrednosti., In this article I am concerned with the applicability of the terms socialist aestheticism (Lukić 1983) and moderated modernism (Medić 2004; 2007; 2013) on the symphonic work of Rudolf Brucci, created in the period from the end of World War II until the mid-1970s. Both these terms point to the specific position of the Socialist Federal Republic of Yugoslavia “between East and West” during the decades of the Cold War. The composers of Brucci’s generation gradually moved away from the initial stylistic premises of socialist realism and academic classicism (Radovanović/ Janković 2003) and introduced (neo)expressionist or (neo)impressionist elements, often with the presence of (imaginary) folklore. Their aim towards a reconciliation of traditional and modernistic features, as well as regional and international tendencies and value systems, embodied the principles of (East) European postwar moderated modernism.", publisher = "Novi Sad : Univerzitet u Novom Sadu, Akademija umetnosti, Novi Sad : Matica srpska", journal = "Život i delo Rudolfa Bručija. Kompozitor u procepu između estetika i ideologija", booktitle = "Simfonijsko stvaralaštvo Rudolfa Bručija između socijalističkog estetizma i umerenog modernizma", pages = "125-145", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_15800" }
Medić, I.. (2018). Simfonijsko stvaralaštvo Rudolfa Bručija između socijalističkog estetizma i umerenog modernizma. in Život i delo Rudolfa Bručija. Kompozitor u procepu između estetika i ideologija Novi Sad : Univerzitet u Novom Sadu, Akademija umetnosti., 125-145. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_15800
Medić I. Simfonijsko stvaralaštvo Rudolfa Bručija između socijalističkog estetizma i umerenog modernizma. in Život i delo Rudolfa Bručija. Kompozitor u procepu između estetika i ideologija. 2018;:125-145. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_15800 .
Medić, Ivana, "Simfonijsko stvaralaštvo Rudolfa Bručija između socijalističkog estetizma i umerenog modernizma" in Život i delo Rudolfa Bručija. Kompozitor u procepu između estetika i ideologija (2018):125-145, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_15800 .