DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   DAIS
  • Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
  • Музикологија (часопис) / Musicology (journal)
  • View Item
  •   DAIS
  • Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
  • Музикологија (часопис) / Musicology (journal)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Arti Musices Pannoniarum – The Compositional Practice in Vojvodina in the Social-Historical and Musico-Historical Context

Arti Musices Pannoniarum – композиторско стваралаштво на територији Војводине у друштвено-историјском и музичко-историјском контексту

Thumbnail
2022
bitstream_54846.pdf (672.6Kb)
Authors
Sovtić, Nemanja
Contributors
Lajić Mihajlović, Danka
Dumnić Vilotijević, Marija
Article (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
In this paper, the territorial frameworks are set with the aim of forming a regional historical synthesis dedicated to the creation of art music in Vojvodina, a synthesis that differs from those offered in previous music historiographies. It can be said that the composers who greatly contributed to the development of the musical life of the Vojvodina communities in the interwar period have made modest contributions to the “local type” musical modernism. In the second half of the 20th century, they were involved in determining the place of “new music” within modernism and realism in the Cold War period. The Serbian National Theatre, the Association of Composers of Vojvodina and the Academy of Arts in Novi Sad gave support to compositional practice in Vojvodina after the Second World War.
У овом раду територијални оквири постављени су с циљем обликовања регионалне историјске синтезе посвећене стваралаштву уметничке музике у Војводини, синтезе која је варијантна у односу на оне понуђене у досадашњим музичким историографијама. За композиторе који су дали истакнут допринос развоју музичког живота војвођанских средина у међуратном периоду може се рећи да су остварили скромне доприносе музичком модернизму „локалног типа”. У другој половини 20. века војвођански композитори укључују се у одређивање места „нове музике” у европским модернизмима и реализмима око Хладног рата. Подстицај композиторском стваралаштву у Војводини након Другог светског рата дају Српско народно позориште, Удружење композитора Војводине и Академија уметности Нови Сад.
Keywords:
Vojvodina / compositional practice / social-historical context / musico-historical context / generation of composers / Војводина / композиторско стваралаштво / друштвено-историјски контекст / музичко-историјски контекст / композиторска генерација
Source:
Музикологија / Musicology, 2022, II, 33, 153-171
Publisher:
  • Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts
Funding / projects:
  • У средишту институција, на маргинама канона: савремени композитори у Војводини

DOI: 10.2298/MUZ2233153S

Cobiss ID: 173918727

ISSN: 1450-9814 (print); 2406-0976 (online)

Scopus: 2-s2.0-85145378465
[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13769
URI
https://dais.sanu.ac.rs/123456789/13769
Collections
  • Музикологија (часопис) / Musicology (journal)
Institution/Community
Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
TY  - JOUR
AU  - Sovtić, Nemanja
PY  - 2022
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/13769
AB  - In this paper, the territorial frameworks are set with the aim of forming a regional historical synthesis dedicated to the creation of art music in Vojvodina, a synthesis that differs from those offered in previous music historiographies. It can be said that the composers who greatly contributed to the development of the musical life of the Vojvodina communities in the interwar period have made modest contributions to the “local type” musical modernism. In the second half of the 20th century, they were involved in determining the place of “new music” within modernism and realism in the Cold War period. The Serbian National Theatre, the Association of Composers of Vojvodina and the Academy of Arts in Novi Sad gave support to compositional practice in Vojvodina after the Second World War.
AB  - У овом раду територијални оквири постављени су с циљем обликовања регионалне историјске синтезе посвећене стваралаштву уметничке музике у Војводини, синтезе која је варијантна у односу на оне понуђене у досадашњим музичким историографијама. За композиторе који су дали истакнут допринос развоју музичког живота војвођанских средина у међуратном периоду може се рећи да су остварили скромне доприносе музичком модернизму „локалног типа”. У другој половини 20. века војвођански композитори укључују се у одређивање места „нове музике” у европским модернизмима и реализмима око Хладног рата. Подстицај композиторском стваралаштву у Војводини након Другог светског рата дају Српско народно позориште, Удружење композитора Војводине и Академија уметности Нови Сад.
PB  - Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts
T2  - Музикологија / Musicology
T1  - Arti Musices Pannoniarum –  The Compositional Practice in Vojvodina in the Social-Historical and Musico-Historical Context
T1  - Arti Musices Pannoniarum –  композиторско стваралаштво на територији Војводине у друштвено-историјском и музичко-историјском контексту
SP  - 153
EP  - 171
VL  - II
IS  - 33
DO  - 10.2298/MUZ2233153S
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13769
ER  - 
@article{
author = "Sovtić, Nemanja",
year = "2022",
abstract = "In this paper, the territorial frameworks are set with the aim of forming a regional historical synthesis dedicated to the creation of art music in Vojvodina, a synthesis that differs from those offered in previous music historiographies. It can be said that the composers who greatly contributed to the development of the musical life of the Vojvodina communities in the interwar period have made modest contributions to the “local type” musical modernism. In the second half of the 20th century, they were involved in determining the place of “new music” within modernism and realism in the Cold War period. The Serbian National Theatre, the Association of Composers of Vojvodina and the Academy of Arts in Novi Sad gave support to compositional practice in Vojvodina after the Second World War., У овом раду територијални оквири постављени су с циљем обликовања регионалне историјске синтезе посвећене стваралаштву уметничке музике у Војводини, синтезе која је варијантна у односу на оне понуђене у досадашњим музичким историографијама. За композиторе који су дали истакнут допринос развоју музичког живота војвођанских средина у међуратном периоду може се рећи да су остварили скромне доприносе музичком модернизму „локалног типа”. У другој половини 20. века војвођански композитори укључују се у одређивање места „нове музике” у европским модернизмима и реализмима око Хладног рата. Подстицај композиторском стваралаштву у Војводини након Другог светског рата дају Српско народно позориште, Удружење композитора Војводине и Академија уметности Нови Сад.",
publisher = "Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts",
journal = "Музикологија / Musicology",
title = "Arti Musices Pannoniarum –  The Compositional Practice in Vojvodina in the Social-Historical and Musico-Historical Context, Arti Musices Pannoniarum –  композиторско стваралаштво на територији Војводине у друштвено-историјском и музичко-историјском контексту",
pages = "153-171",
volume = "II",
number = "33",
doi = "10.2298/MUZ2233153S",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13769"
}
Sovtić, N.. (2022). Arti Musices Pannoniarum –  The Compositional Practice in Vojvodina in the Social-Historical and Musico-Historical Context. in Музикологија / Musicology
Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts., II(33), 153-171.
https://doi.org/10.2298/MUZ2233153S
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13769
Sovtić N. Arti Musices Pannoniarum –  The Compositional Practice in Vojvodina in the Social-Historical and Musico-Historical Context. in Музикологија / Musicology. 2022;II(33):153-171.
doi:10.2298/MUZ2233153S
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13769 .
Sovtić, Nemanja, "Arti Musices Pannoniarum –  The Compositional Practice in Vojvodina in the Social-Historical and Musico-Historical Context" in Музикологија / Musicology, II, no. 33 (2022):153-171,
https://doi.org/10.2298/MUZ2233153S .,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13769 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

CoreTrustSealre3dataOpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutions/communitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

CoreTrustSealre3dataOpenAIRERCUB