DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   DAIS
  • Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
  • Музикологија (часопис) / Musicology (journal)
  • View Item
  •   DAIS
  • Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
  • Музикологија (часопис) / Musicology (journal)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Applying the Concept of Musical Social Entrainment in Researching Tambura Practice in Serbia

Примена концепта музичког друштвеног усклађивања у истраживању тамбурашке праксе у Србији

Thumbnail
2022
bitstream_52067.pdf (2.623Mb)
Authors
Baštić, Julijana
Contributors
Лајић Михајловић, Данка
Article (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Entrainment in music refers to the interaction and synchronization of two or more rhythmic processes. The first part of this paper presents entrainment theory in ethnomusicology as a methodology for interdisciplinary research into musical, social, and cultural phenomena. The second part of the paper concerns the application of the concept of musical social entrainment in the example of tambura practice. Because tambura players display mutual entrainment through various behaviors during playing and social interaction, applying entrainment theory entails an analytical segmentation of the social and musical spheres in a specific musical performance.
Усклађивање у музици подразумева интеракцију и синхронизацију двају или више ритмичких процеса. У првом делу рада говори се о заступљености теорије усклађивања у етномузикологији, као методологији интердисциплинарног проучавања музичких, друштвених и културних феномена, док је други део посвећен имплементацији концепта музичког друштвеног усклађивања на примеру тамбурашке праксе. Будући да се међусобна усклађеност тамбураша уочава кроз различите аспекте друштвености и начине свирања, примена теорије усклађивања подразумева аналитичку сегментацију на сфере друштвеног и музичког у конкретном извођењу музике.
Keywords:
entrainment in ethnomusicology / musical social entrainment / intra/inter-individual and intra/inter-group entrainment / tambura practice / tamburitza ensemble „The Hearth of Bačka” / усклађивање у етномузикологији / музичко друштвено усклађивање / интра/интериндивидуално и интра/интергрупно усклађивањe / тамбурашка пракса / тамбурашки ансамбл „Срце Бачке”
Source:
Музикологија / Musicology 32 (I/2022), 2022, 1, 32, 245-268
Publisher:
  • Београд : Музиколошки институт САНУ

DOI: 10.2298/MUZ2232245B

Cobiss ID: 173918727

ISSN: Print: 1450-9814; Online: 2406-0976

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13059
URI
https://dais.sanu.ac.rs/123456789/13059
Collections
  • Музикологија (часопис) / Musicology (journal)
Institution/Community
Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
TY  - JOUR
AU  - Baštić, Julijana
PY  - 2022
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/13059
AB  - Entrainment in music refers to the interaction and synchronization of two or more rhythmic processes. The first part of this paper presents entrainment theory in ethnomusicology as a methodology for interdisciplinary research into musical, social, and cultural phenomena. The second part of the paper concerns the application of the concept of musical social entrainment in the example of tambura practice. Because tambura players display mutual entrainment through various behaviors during playing and social interaction, applying entrainment theory entails an analytical segmentation of the social and musical spheres in a specific musical performance.
AB  - Усклађивање у музици подразумева интеракцију и синхронизацију двају или више ритмичких процеса. У првом делу рада говори се о заступљености теорије усклађивања у етномузикологији, као методологији интердисциплинарног проучавања музичких, друштвених и културних феномена, док је други део посвећен имплементацији концепта музичког друштвеног усклађивања на примеру тамбурашке праксе. Будући да се међусобна усклађеност тамбураша уочава кроз различите аспекте друштвености и начине свирања,
примена теорије усклађивања подразумева аналитичку сегментацију на сфере друштвеног и музичког у конкретном извођењу музике.
PB  - Београд : Музиколошки институт САНУ
T2  - Музикологија / Musicology 32 (I/2022)
T1  - Applying the Concept of Musical Social Entrainment in Researching Tambura Practice in Serbia
T1  - Примена концепта музичког друштвеног усклађивања у истраживању тамбурашке праксе у Србији
SP  - 245
EP  - 268
VL  - 1
IS  - 32
DO  - 10.2298/MUZ2232245B
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13059
ER  - 
@article{
author = "Baštić, Julijana",
year = "2022",
abstract = "Entrainment in music refers to the interaction and synchronization of two or more rhythmic processes. The first part of this paper presents entrainment theory in ethnomusicology as a methodology for interdisciplinary research into musical, social, and cultural phenomena. The second part of the paper concerns the application of the concept of musical social entrainment in the example of tambura practice. Because tambura players display mutual entrainment through various behaviors during playing and social interaction, applying entrainment theory entails an analytical segmentation of the social and musical spheres in a specific musical performance., Усклађивање у музици подразумева интеракцију и синхронизацију двају или више ритмичких процеса. У првом делу рада говори се о заступљености теорије усклађивања у етномузикологији, као методологији интердисциплинарног проучавања музичких, друштвених и културних феномена, док је други део посвећен имплементацији концепта музичког друштвеног усклађивања на примеру тамбурашке праксе. Будући да се међусобна усклађеност тамбураша уочава кроз различите аспекте друштвености и начине свирања,
примена теорије усклађивања подразумева аналитичку сегментацију на сфере друштвеног и музичког у конкретном извођењу музике.",
publisher = "Београд : Музиколошки институт САНУ",
journal = "Музикологија / Musicology 32 (I/2022)",
title = "Applying the Concept of Musical Social Entrainment in Researching Tambura Practice in Serbia, Примена концепта музичког друштвеног усклађивања у истраживању тамбурашке праксе у Србији",
pages = "245-268",
volume = "1",
number = "32",
doi = "10.2298/MUZ2232245B",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13059"
}
Baštić, J.. (2022). Applying the Concept of Musical Social Entrainment in Researching Tambura Practice in Serbia. in Музикологија / Musicology 32 (I/2022)
Београд : Музиколошки институт САНУ., 1(32), 245-268.
https://doi.org/10.2298/MUZ2232245B
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13059
Baštić J. Applying the Concept of Musical Social Entrainment in Researching Tambura Practice in Serbia. in Музикологија / Musicology 32 (I/2022). 2022;1(32):245-268.
doi:10.2298/MUZ2232245B
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13059 .
Baštić, Julijana, "Applying the Concept of Musical Social Entrainment in Researching Tambura Practice in Serbia" in Музикологија / Musicology 32 (I/2022), 1, no. 32 (2022):245-268,
https://doi.org/10.2298/MUZ2232245B .,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13059 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

re3dataOpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutions/communitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

re3dataOpenAIRERCUB