DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   DAIS
  • Институт за српски језик САНУ / Institute for the Serbian Language of SASA
  • ИСЈ САНУ - Општа колекција / General collection
  • View Item
  •   DAIS
  • Институт за српски језик САНУ / Institute for the Serbian Language of SASA
  • ИСЈ САНУ - Општа колекција / General collection
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Персуазивни и манипулативни потенцијал глаголских облика у рекламно-пропагандном жанру у политичком дискурсу

Persuasive and Manipulative Potential of Verb Forms in the Genre of Advertising and Propaganda in the Political Discourse

Thumbnail
2017
slijepcevic.manipulativni.2017.pdf (971.7Kb)
Authors
Слијепчевић, Светлана
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
The corpus for this study consists of advertising and promotional material in Serbia used in election campaigns in the period from 1990 to 2014. Posters, leaflets, and video-clips were considered in this study. The most general criteria with which we complied it is formulated in the works of leading critical linguists – in the political discourse analysis all linguistic strategies that can be politically contextualized must be taken in consideration. In more specific words, we have directed our attention in this study towards the most frequent verb forms which are politically potent, motivated by manipulative or persuasive goals. The methodology involved the formal linguistic analytical and descriptive approach accompanied by critical interpretation.
Предмет овог рада јесте персуазивни и манипулативни потенцијал глаголских облика у рекламно-пропагандном жанру у политичком дискурсу на материјалу српског језика. Циљ рада јесте испитати значења најфреквентнијих глаголских облика у слоганима и лецима коришћеним у изборним кампањама за локалне, парламентарне и председничке изборе у периоду од 1990. године до 2014. године, као и указати на стилску маркираност појединих глаголских облика. Полазимо од претпоставке да се у рекламно-пропагандном жанру као централном жанру политичког дискурса персуазивна и манипулативна стратегија остварују различитим језичким средствима, те тако стилски потентни постају и глаголски облици. Истраживање показује да су доминантни глаголски облици презент и футур први, при чему је евидентна изнијансираност у значењу у зависности од лингвистичког, али и ванлингвистичког контекста.
Keywords:
политички дискурс; рекламно-пропагандни жанр; манипулација / Political Discourse; Advertising and Propaganda Genre; Manipulation
Source:
Jezik, književnost, vreme : zbornik radova. Jezička istraživanja, 2017, 269-283
Publisher:
  • Niš : Filozofski fakultet
Funding / projects:
  • Lingiustic research of contemporary serbian literary language and the development of the SASA Dictionary of serbocroatian literary and national language (RS-178009)

ISBN: 978-86-7379-446-4

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12478
URI
https://dais.sanu.ac.rs/123456789/12478
Collections
  • ИСЈ САНУ - Општа колекција / General collection
Institution/Community
Институт за српски језик САНУ / Institute for the Serbian Language of SASA
TY  - CONF
AU  - Слијепчевић, Светлана
PY  - 2017
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/12478
AB  - The corpus for this study consists of advertising and promotional material in Serbia
used in election campaigns in the period from 1990 to 2014. Posters, leaflets, and
video-clips were considered in this study. The most general criteria with which we
complied it is formulated in the works of leading critical linguists – in the political
discourse analysis all linguistic strategies that can be politically contextualized must
be taken in consideration. In more specific words, we have directed our attention in
this study towards the most frequent verb forms which are politically potent, motivated
by manipulative or persuasive goals. The methodology involved the formal linguistic
analytical and descriptive approach accompanied by critical interpretation.
AB  - Предмет овог рада јесте персуазивни и манипулативни потенцијал
глаголских облика у рекламно-пропагандном жанру у политичком дискурсу на
материјалу српског језика. Циљ рада јесте испитати значења најфреквентнијих
глаголских облика у слоганима и лецима коришћеним у изборним кампањама
за локалне, парламентарне и председничке изборе у периоду од 1990. године до
2014. године, као и указати на стилску маркираност појединих глаголских облика. Полазимо од претпоставке да се у рекламно-пропагандном жанру као централном жанру политичког дискурса персуазивна и манипулативна стратегија
остварују различитим језичким средствима, те тако стилски потентни постају
и глаголски облици. Истраживање показује да су доминантни глаголски облици
презент и футур први, при чему је евидентна изнијансираност у значењу у зависности од лингвистичког, али и ванлингвистичког контекста.
PB  - Niš : Filozofski fakultet
C3  - Jezik, književnost, vreme : zbornik radova. Jezička istraživanja
T1  - Персуазивни и манипулативни потенцијал глаголских облика у рекламно-пропагандном жанру у политичком дискурсу
T1  - Persuasive and Manipulative Potential of Verb Forms in the Genre of Advertising and Propaganda in the Political Discourse
SP  - 269
EP  - 283
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12478
ER  - 
@conference{
author = "Слијепчевић, Светлана",
year = "2017",
abstract = "The corpus for this study consists of advertising and promotional material in Serbia
used in election campaigns in the period from 1990 to 2014. Posters, leaflets, and
video-clips were considered in this study. The most general criteria with which we
complied it is formulated in the works of leading critical linguists – in the political
discourse analysis all linguistic strategies that can be politically contextualized must
be taken in consideration. In more specific words, we have directed our attention in
this study towards the most frequent verb forms which are politically potent, motivated
by manipulative or persuasive goals. The methodology involved the formal linguistic
analytical and descriptive approach accompanied by critical interpretation., Предмет овог рада јесте персуазивни и манипулативни потенцијал
глаголских облика у рекламно-пропагандном жанру у политичком дискурсу на
материјалу српског језика. Циљ рада јесте испитати значења најфреквентнијих
глаголских облика у слоганима и лецима коришћеним у изборним кампањама
за локалне, парламентарне и председничке изборе у периоду од 1990. године до
2014. године, као и указати на стилску маркираност појединих глаголских облика. Полазимо од претпоставке да се у рекламно-пропагандном жанру као централном жанру политичког дискурса персуазивна и манипулативна стратегија
остварују различитим језичким средствима, те тако стилски потентни постају
и глаголски облици. Истраживање показује да су доминантни глаголски облици
презент и футур први, при чему је евидентна изнијансираност у значењу у зависности од лингвистичког, али и ванлингвистичког контекста.",
publisher = "Niš : Filozofski fakultet",
journal = "Jezik, književnost, vreme : zbornik radova. Jezička istraživanja",
title = "Персуазивни и манипулативни потенцијал глаголских облика у рекламно-пропагандном жанру у политичком дискурсу, Persuasive and Manipulative Potential of Verb Forms in the Genre of Advertising and Propaganda in the Political Discourse",
pages = "269-283",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12478"
}
Слијепчевић, С.. (2017). Персуазивни и манипулативни потенцијал глаголских облика у рекламно-пропагандном жанру у политичком дискурсу. in Jezik, književnost, vreme : zbornik radova. Jezička istraživanja
Niš : Filozofski fakultet., 269-283.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12478
Слијепчевић С. Персуазивни и манипулативни потенцијал глаголских облика у рекламно-пропагандном жанру у политичком дискурсу. in Jezik, književnost, vreme : zbornik radova. Jezička istraživanja. 2017;:269-283.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12478 .
Слијепчевић, Светлана, "Персуазивни и манипулативни потенцијал глаголских облика у рекламно-пропагандном жанру у политичком дискурсу" in Jezik, književnost, vreme : zbornik radova. Jezička istraživanja (2017):269-283,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12478 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

re3dataOpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutions/communitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

re3dataOpenAIRERCUB