Андрићевска слика Босне – свијест о другом на размеђу поетике и идеологије
Andrić’s Bosnia – the understanding of other in between of poetics and ideology

2018
Authors
Тутњевић, СтанишаContributors
Вуксановић, МироКостић, Владимир С.
Гојковић, Маја
Вукосављевић, Владан
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Andrić’s depiction of Bosnia is not just Andrić’s. It has been developed
through the creative effort of many generations of storytellers from Bosnia,
joined from time to time by the authors from other literary milieus. That
depiction of Bosnia is “multicultural”, both in its contents and considering
which authors participated in its creation. In its contents, a Muslim world is in
its epicenter, on its own and within itself, but also in its relation to other worlds.
Serbian, Muslim, Croatian, and Jewish writers all participated in creation of
this picture of Bosnia. However, there is a dominance of Serbian writers, and
for that reason, such representation of Bosnia has been traditionally viewed
as part of the Serbian literary heritage. Mr. Tutnjević’s text points out the
stereotypical view of Andrić’s Bosnia as a dark chasm, a stereotype that
doesn’t really have any bases in literary interpretation of Andrić’s work. That
stereotype emerged as one of the ideologic...al interpretations of this author, an
interpretation that analyzes his work from a viewpoint of historical accuracy of
events he was describing. The text demonstrates, through concrete examples
from Andrić’s stories, this unjustified conversion of poetics into ideology, which is prevalent in one school of interpreting Andrić’s works. The author
shows how Andrić in fact de-ideologized historical events and situations he
described, through his literary poetics.
У раду се успоставља разлика између аутентичне
Андрићеве визије Босне, садржане у његовом дјелу, и андрићевске књижевне
слике о Босни засноване на дјелима писаца који су се на сличан начин бавили
Босном или подражавали и тумачили Андрића на начин који не одговара његовој слици свијета. Указује се на стереотип о Андрићевој слици Босне као
тамном вилајету који нема упоришта у поетичком тумачењу Андрићевог дјела него је настао као један од видова идеологизиране рецепције овог писца,
у оквиру које се његово дјело разматра са становишта „историјске истине“
о догађајима о којима он пише. На конкретним примјерима из Андрићевих
приповједака показује се неоправданост конверзије поетике у идеологију
која се среће у једном дијелу рецепције Андрићевог дјела и указује на начин
како је Андрић литераним чином вршио дезидеологизацију историјских догађаја и ситуација којима се бавио.
Keywords:
Иво Андрић / Босна / тамни вилајет / свијест о другом / поетика / идеологија / Ivo Andrić / Bosnia / dark chasm / poetics / ideologySource:
Дело Иве Андрића, 2018, 485-502Publisher:
- Београд : Српска академија наука и уметности
Note:
- Научни скупови / Српска академија наука и уметности ; књ. 170. Одељење језика и књижевности ; књ. 30
Collections
Institution/Community
Cрпска академија наука и уметности / Serbian Academy of Sciences and ArtsTY - CONF AU - Тутњевић, Станиша PY - 2018 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/12196 AB - Andrić’s depiction of Bosnia is not just Andrić’s. It has been developed through the creative effort of many generations of storytellers from Bosnia, joined from time to time by the authors from other literary milieus. That depiction of Bosnia is “multicultural”, both in its contents and considering which authors participated in its creation. In its contents, a Muslim world is in its epicenter, on its own and within itself, but also in its relation to other worlds. Serbian, Muslim, Croatian, and Jewish writers all participated in creation of this picture of Bosnia. However, there is a dominance of Serbian writers, and for that reason, such representation of Bosnia has been traditionally viewed as part of the Serbian literary heritage. Mr. Tutnjević’s text points out the stereotypical view of Andrić’s Bosnia as a dark chasm, a stereotype that doesn’t really have any bases in literary interpretation of Andrić’s work. That stereotype emerged as one of the ideological interpretations of this author, an interpretation that analyzes his work from a viewpoint of historical accuracy of events he was describing. The text demonstrates, through concrete examples from Andrić’s stories, this unjustified conversion of poetics into ideology, which is prevalent in one school of interpreting Andrić’s works. The author shows how Andrić in fact de-ideologized historical events and situations he described, through his literary poetics. AB - У раду се успоставља разлика између аутентичне Андрићеве визије Босне, садржане у његовом дјелу, и андрићевске књижевне слике о Босни засноване на дјелима писаца који су се на сличан начин бавили Босном или подражавали и тумачили Андрића на начин који не одговара његовој слици свијета. Указује се на стереотип о Андрићевој слици Босне као тамном вилајету који нема упоришта у поетичком тумачењу Андрићевог дјела него је настао као један од видова идеологизиране рецепције овог писца, у оквиру које се његово дјело разматра са становишта „историјске истине“ о догађајима о којима он пише. На конкретним примјерима из Андрићевих приповједака показује се неоправданост конверзије поетике у идеологију која се среће у једном дијелу рецепције Андрићевог дјела и указује на начин како је Андрић литераним чином вршио дезидеологизацију историјских догађаја и ситуација којима се бавио. PB - Београд : Српска академија наука и уметности C3 - Дело Иве Андрића T1 - Андрићевска слика Босне – свијест о другом на размеђу поетике и идеологије T1 - Andrić’s Bosnia – the understanding of other in between of poetics and ideology SP - 485 EP - 502 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12196 ER -
@conference{ author = "Тутњевић, Станиша", year = "2018", abstract = "Andrić’s depiction of Bosnia is not just Andrić’s. It has been developed through the creative effort of many generations of storytellers from Bosnia, joined from time to time by the authors from other literary milieus. That depiction of Bosnia is “multicultural”, both in its contents and considering which authors participated in its creation. In its contents, a Muslim world is in its epicenter, on its own and within itself, but also in its relation to other worlds. Serbian, Muslim, Croatian, and Jewish writers all participated in creation of this picture of Bosnia. However, there is a dominance of Serbian writers, and for that reason, such representation of Bosnia has been traditionally viewed as part of the Serbian literary heritage. Mr. Tutnjević’s text points out the stereotypical view of Andrić’s Bosnia as a dark chasm, a stereotype that doesn’t really have any bases in literary interpretation of Andrić’s work. That stereotype emerged as one of the ideological interpretations of this author, an interpretation that analyzes his work from a viewpoint of historical accuracy of events he was describing. The text demonstrates, through concrete examples from Andrić’s stories, this unjustified conversion of poetics into ideology, which is prevalent in one school of interpreting Andrić’s works. The author shows how Andrić in fact de-ideologized historical events and situations he described, through his literary poetics., У раду се успоставља разлика између аутентичне Андрићеве визије Босне, садржане у његовом дјелу, и андрићевске књижевне слике о Босни засноване на дјелима писаца који су се на сличан начин бавили Босном или подражавали и тумачили Андрића на начин који не одговара његовој слици свијета. Указује се на стереотип о Андрићевој слици Босне као тамном вилајету који нема упоришта у поетичком тумачењу Андрићевог дјела него је настао као један од видова идеологизиране рецепције овог писца, у оквиру које се његово дјело разматра са становишта „историјске истине“ о догађајима о којима он пише. На конкретним примјерима из Андрићевих приповједака показује се неоправданост конверзије поетике у идеологију која се среће у једном дијелу рецепције Андрићевог дјела и указује на начин како је Андрић литераним чином вршио дезидеологизацију историјских догађаја и ситуација којима се бавио.", publisher = "Београд : Српска академија наука и уметности", journal = "Дело Иве Андрића", title = "Андрићевска слика Босне – свијест о другом на размеђу поетике и идеологије, Andrić’s Bosnia – the understanding of other in between of poetics and ideology", pages = "485-502", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12196" }
Тутњевић, С.. (2018). Андрићевска слика Босне – свијест о другом на размеђу поетике и идеологије. in Дело Иве Андрића Београд : Српска академија наука и уметности., 485-502. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12196
Тутњевић С. Андрићевска слика Босне – свијест о другом на размеђу поетике и идеологије. in Дело Иве Андрића. 2018;:485-502. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12196 .
Тутњевић, Станиша, "Андрићевска слика Босне – свијест о другом на размеђу поетике и идеологије" in Дело Иве Андрића (2018):485-502, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12196 .