Слободан Јовановић о дводомном систему у Уставној реформи из 1901. године
Slobodan Jovanović on Bicameral System in Constitutional Reform of 1901
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Објављивањем расправе о дводомном систему уочи уставне реформе из
1901. године Јовановић је желео да српској публици представи горњи дом као темељну либералну
установу и неопходан састојак парламентарног режима и да препоручи усвајање одговарајућих
уставних решења. У светлу његовог теоријског разматрања битних питања дводомности у раду
се анализирају уставна одређења о организацији сената и овлашћењима домова у законодавству,
буџетском праву и вршењу парламентарне контроле владе. Са доживотним мандатом постављених
сенатора и уставном забраном распуштања сенат је креиран као модераторна власт која треба
да одржава уставну равнотежу између прерогатива круне, извршне власти и права народног
представништва. Одбацивање законских предлога које је скупштина усвојила није у уставној
пракси нужно водило и провери изборног мандата владе парламентарне већине за законодавну
реформу. Доследно принципу да о буџету одлучује онај дом који решава и о опстанку владе,
буџетско право сената све...дено је само на право примедби. У вршењу надзорне власти над ра-
дом владе у уставној пракси сената усвојен је вид парламентарне контроле у деликатној форми
изражавања потпоре дома, или пак негодовања, прекора или опомене министру у поступку
поводом интерпелација, но који немају значење изјаве неповерења.
By publishing a treatise on bicameral system on the eve of constitutional reform of 1901
Jovanović wanted to present to the Serbian public the second chamber as a fundamental liberal
institution and necessary element of parliamentary regime, and to recommend acceptance of
adequate constitutional solutions. Having in mind his theoretical considerations on essential
items of bicameralism this article is devoted to analysis of constitutional organization of senate
and the powers of both chambers in the field of legislation, budget bills and parliamentary
scrutiny of the government. With senatorial tenure for life and constitutional prohibition
of dissolution senate was created as moderating power which should maintain the constitutional
balance between royal prerogatives, executive power and rights of parliament. The
rejecting of legislative bills accepted by the first chamber did not in the constitutional practice
necessarily lead to check of electoral mandate of government’s p...arliamentary majority for
legislative reform. Consistently to the principle that the budget will be passed by a chamber
which decides on the government’s existence, the budget’s right of the senate is reduced only to remarks. Within the controlling power over government in the constitutional practice
of senate a delicate form of parliamentary control is accepted which might be expressed as
a support or disapproval, blame or warning addressed to minister during the procedure of
interpellation, but do not have the nature of a vote of want of confidence.
Keywords:
Слободан Јовановић / сенат / парламентарна влада / Устав од 1901. године / Slobodan Jovanović / senate / parliamentary governmen / the Constitution of 1901Source:
Слободан Јовановић : поводом 150 година од рођења, 2020, 235-253Publisher:
- Београд : Српска академија наука и уметности
Note:
- Научни скупови / Српска академија наука и уметности ; књ. 188. Председништво ; књ. 13
Collections
Institution/Community
Cрпска академија наука и уметности / Serbian Academy of Sciences and ArtsTY - CONF AU - Стефановски, Мирјана PY - 2020 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/12173 AB - Објављивањем расправе о дводомном систему уочи уставне реформе из 1901. године Јовановић је желео да српској публици представи горњи дом као темељну либералну установу и неопходан састојак парламентарног режима и да препоручи усвајање одговарајућих уставних решења. У светлу његовог теоријског разматрања битних питања дводомности у раду се анализирају уставна одређења о организацији сената и овлашћењима домова у законодавству, буџетском праву и вршењу парламентарне контроле владе. Са доживотним мандатом постављених сенатора и уставном забраном распуштања сенат је креиран као модераторна власт која треба да одржава уставну равнотежу између прерогатива круне, извршне власти и права народног представништва. Одбацивање законских предлога које је скупштина усвојила није у уставној пракси нужно водило и провери изборног мандата владе парламентарне већине за законодавну реформу. Доследно принципу да о буџету одлучује онај дом који решава и о опстанку владе, буџетско право сената сведено је само на право примедби. У вршењу надзорне власти над ра- дом владе у уставној пракси сената усвојен је вид парламентарне контроле у деликатној форми изражавања потпоре дома, или пак негодовања, прекора или опомене министру у поступку поводом интерпелација, но који немају значење изјаве неповерења. AB - By publishing a treatise on bicameral system on the eve of constitutional reform of 1901 Jovanović wanted to present to the Serbian public the second chamber as a fundamental liberal institution and necessary element of parliamentary regime, and to recommend acceptance of adequate constitutional solutions. Having in mind his theoretical considerations on essential items of bicameralism this article is devoted to analysis of constitutional organization of senate and the powers of both chambers in the field of legislation, budget bills and parliamentary scrutiny of the government. With senatorial tenure for life and constitutional prohibition of dissolution senate was created as moderating power which should maintain the constitutional balance between royal prerogatives, executive power and rights of parliament. The rejecting of legislative bills accepted by the first chamber did not in the constitutional practice necessarily lead to check of electoral mandate of government’s parliamentary majority for legislative reform. Consistently to the principle that the budget will be passed by a chamber which decides on the government’s existence, the budget’s right of the senate is reduced only to remarks. Within the controlling power over government in the constitutional practice of senate a delicate form of parliamentary control is accepted which might be expressed as a support or disapproval, blame or warning addressed to minister during the procedure of interpellation, but do not have the nature of a vote of want of confidence. PB - Београд : Српска академија наука и уметности C3 - Слободан Јовановић : поводом 150 година од рођења T1 - Слободан Јовановић о дводомном систему у Уставној реформи из 1901. године T1 - Slobodan Jovanović on Bicameral System in Constitutional Reform of 1901 SP - 235 EP - 253 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12173 ER -
@conference{ author = "Стефановски, Мирјана", year = "2020", abstract = "Објављивањем расправе о дводомном систему уочи уставне реформе из 1901. године Јовановић је желео да српској публици представи горњи дом као темељну либералну установу и неопходан састојак парламентарног режима и да препоручи усвајање одговарајућих уставних решења. У светлу његовог теоријског разматрања битних питања дводомности у раду се анализирају уставна одређења о организацији сената и овлашћењима домова у законодавству, буџетском праву и вршењу парламентарне контроле владе. Са доживотним мандатом постављених сенатора и уставном забраном распуштања сенат је креиран као модераторна власт која треба да одржава уставну равнотежу између прерогатива круне, извршне власти и права народног представништва. Одбацивање законских предлога које је скупштина усвојила није у уставној пракси нужно водило и провери изборног мандата владе парламентарне већине за законодавну реформу. Доследно принципу да о буџету одлучује онај дом који решава и о опстанку владе, буџетско право сената сведено је само на право примедби. У вршењу надзорне власти над ра- дом владе у уставној пракси сената усвојен је вид парламентарне контроле у деликатној форми изражавања потпоре дома, или пак негодовања, прекора или опомене министру у поступку поводом интерпелација, но који немају значење изјаве неповерења., By publishing a treatise on bicameral system on the eve of constitutional reform of 1901 Jovanović wanted to present to the Serbian public the second chamber as a fundamental liberal institution and necessary element of parliamentary regime, and to recommend acceptance of adequate constitutional solutions. Having in mind his theoretical considerations on essential items of bicameralism this article is devoted to analysis of constitutional organization of senate and the powers of both chambers in the field of legislation, budget bills and parliamentary scrutiny of the government. With senatorial tenure for life and constitutional prohibition of dissolution senate was created as moderating power which should maintain the constitutional balance between royal prerogatives, executive power and rights of parliament. The rejecting of legislative bills accepted by the first chamber did not in the constitutional practice necessarily lead to check of electoral mandate of government’s parliamentary majority for legislative reform. Consistently to the principle that the budget will be passed by a chamber which decides on the government’s existence, the budget’s right of the senate is reduced only to remarks. Within the controlling power over government in the constitutional practice of senate a delicate form of parliamentary control is accepted which might be expressed as a support or disapproval, blame or warning addressed to minister during the procedure of interpellation, but do not have the nature of a vote of want of confidence.", publisher = "Београд : Српска академија наука и уметности", journal = "Слободан Јовановић : поводом 150 година од рођења", title = "Слободан Јовановић о дводомном систему у Уставној реформи из 1901. године, Slobodan Jovanović on Bicameral System in Constitutional Reform of 1901", pages = "235-253", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12173" }
Стефановски, М.. (2020). Слободан Јовановић о дводомном систему у Уставној реформи из 1901. године. in Слободан Јовановић : поводом 150 година од рођења Београд : Српска академија наука и уметности., 235-253. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12173
Стефановски М. Слободан Јовановић о дводомном систему у Уставној реформи из 1901. године. in Слободан Јовановић : поводом 150 година од рођења. 2020;:235-253. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12173 .
Стефановски, Мирјана, "Слободан Јовановић о дводомном систему у Уставној реформи из 1901. године" in Слободан Јовановић : поводом 150 година од рођења (2020):235-253, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12173 .