DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   DAIS
  • Cрпска академија наука и уметности / Serbian Academy of Sciences and Arts
  • Научни скупови / Scientific Conferences
  • Одељење језика и књижевности
  • View Item
  •   DAIS
  • Cрпска академија наука и уметности / Serbian Academy of Sciences and Arts
  • Научни скупови / Scientific Conferences
  • Одељење језика и књижевности
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Апстраховање и естетизовање нарације у Проклетој авлији

Sur la valeur esthétique de La Cour maudite d’ Ivo Andrić

Thumbnail
2018
rad29.pdf (567.7Kb)
Authors
Ђорђић, Стојан
Contributors
Вуксановић, Миро
Костић, Владимир С.
Гојковић, Маја
Вукосављевић, Владан
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
У кратки роман Проклета авлија (1954) Андрић је уградио две потпуно одвојене фабуле, засноване на описивању два различита историјска догађаја из отоманске прошлости (један из 15. века, други из 18. века), путем којих је успоставио неколико тематско-сижејних токова од којих су најважнија два: у првом је реч о дуготрајној борби принца Џема за султански трон, односно, о губицима и жртвама у тој борби; а у другом о боравку босанског калуђера фра Петра у цариградском затвору, односно, о систематском суспендовању човекове слободе у затворској институцији. Своје приповедање у овом роману Андрић је развио у сложеној форми помоћу пет индивидуализованих наратора; пред крај романа, у слику света је увео, по принципу контрапункта, и феномен лепоте и њене улоге у човековој егзистенцији. Поред тога, Андрић је своје приповедање обогатио метапоетичким разматрањем проблема лепоте приповедања. Најзад, оквирном причом успоставио је посебан интерпретативни контекст с обзиром на пролазнос...т човекове егзистенције. Све ове елементе романескне структуре Андрић је складно повезао примењујући сложене поступке обликовања, а нарочито апстраховање и естетизовање нарације, захваљујући чему је у овом роману достигао високу меру уметничке вредности.

L’auteur recherche la naissance de longues années de La Cour maudit, dés les premiers notes de 1928. jusqu’ à la publication du roman en 1954, pour montrer les étapes et changements poètiques pendant ce travail d’Andrić sur cet ouvrage. Sur la base de cette analyse l’auteur indiqe l’inspiration centrale dans la genés créatrice chez Andrić. C’ était le soin d’écrivain d’articuler et de cristaliser un sentiment de l’existence, de plus en plus abstrait: dès mélancolie lirique, au debût, jusqu’à la plus haut abstraction dans son roman dernier. Le roman La Cour maudit c’est l’incarnation du idéal esthétique d’Andrić. Dans le roman La Cour maudite il y a cinq narrateurs différents, mais le plus importent est fra Petar, un moine bosniaque qui tombe à la prison de Constantinople. Il est d’abord l’auditeur des narrations de Camil et de Haïm qui, tous les deux, intercédent pour lui le sujet de Dzem-sultan; en même temps il s’entrmet ce sujet et ajoute, da sa part, le sujet d...e prison, et tous-ça raconte au quatrième narrateur, un jeune homme anonime, qui fait passer le conte de fra Petar jusqu’au cinquième narrateur, qui est le narrateur traditionel. Parmi tous les cinq narrateurs fra Pеtar distingue comme le supérieur parce qu’il développe la narration en toute sa beauté. Dans son roman La Cour maudite Ivo Andrić développe la couche des aspects chématisées à mesure que la narration dépasse le cadre du roman historique à qui appartienne par ses deux sujets séparés de l’histoire otomane: les aspirations de prince Dzem de devenir le sultan et l’emprisonnement d’un moine bosniaque, fra Petar, dans Constantinople. En contractant tous les deux sujets, Andrić dévelоppe son évocation narrative jusqu’aux implications anthropologiques, éthiques et axiologiques. Le phénomène de la pouvoir impériale est apercu non seulement dans une perspective de l’historie turque, mais ausi de tous les temps et de tous les pays. L’inspration fondamentale d’Andritch, et le sens principal de toutes ses schématisations narratives est dans une implication critiques et émancipatrice de la pouvoir impériale.

Keywords:
кратки роман / основна тема / слика света / контрапункт / империјална власт / слобода / лепота / апстраховање / естетизација / short novel / beauty / freedom / abstraction / aestheticization
Source:
Дело Иве Андрића, 2018, 453-467
Publisher:
  • Београд : Српска академија наука и уметности
Note:
  • Научни скупови / Српска академија наука и уметности ; књ. 170. Одељење језика и књижевности ; књ. 30

Cobiss ID: 1548234218

ISBN: 978-86-7025-773-3

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12170
URI
https://dais.sanu.ac.rs/123456789/12170
Collections
  • Одељење језика и књижевности
Institution/Community
Cрпска академија наука и уметности / Serbian Academy of Sciences and Arts
TY  - CONF
AU  - Ђорђић, Стојан
PY  - 2018
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/12170
AB  - У кратки роман Проклета авлија (1954) Андрић је 
уградио две потпуно одвојене фабуле, засноване на описивању два различита историјска догађаја из отоманске прошлости (један из 15. века, други 
из 18. века), путем којих је успоставио неколико тематско-сижејних токова 
од којих су најважнија два: у првом је реч о дуготрајној борби принца Џема 
за султански трон, односно, о губицима и жртвама у тој борби; а у другом 
о боравку босанског калуђера фра Петра у цариградском затвору, односно, 
о систематском суспендовању човекове слободе у затворској институцији. 
Своје приповедање у овом роману Андрић је развио у сложеној форми помоћу пет индивидуализованих наратора; пред крај романа, у слику света је 
увео, по принципу контрапункта, и феномен лепоте и њене улоге у човековој 
егзистенцији. Поред тога, Андрић је своје приповедање обогатио метапоетичким разматрањем проблема лепоте приповедања. Најзад, оквирном причом успоставио је посебан интерпретативни контекст с обзиром на пролазност човекове егзистенције. Све ове елементе романескне структуре Андрић 
је складно повезао примењујући сложене поступке обликовања, а нарочито 
апстраховање и естетизовање нарације, захваљујући чему је у овом роману 
достигао високу меру уметничке вредности.
AB  - L’auteur recherche la naissance de longues années de La Cour maudit, 
dés les premiers notes de 1928. jusqu’ à la publication du roman en 1954, pour 
montrer les étapes et changements poètiques pendant ce travail d’Andrić sur 
cet ouvrage. Sur la base de cette analyse l’auteur indiqe l’inspiration centrale 
dans la genés créatrice chez Andrić. C’ était le soin d’écrivain d’articuler et de 
cristaliser un sentiment de l’existence, de plus en plus abstrait: dès mélancolie lirique, au debût, jusqu’à la plus haut abstraction dans son roman dernier. Le 
roman La Cour maudit c’est l’incarnation du idéal esthétique d’Andrić.
Dans le roman La Cour maudite il y a cinq narrateurs différents, mais 
le plus importent est fra Petar, un moine bosniaque qui tombe à la prison de 
Constantinople. Il est d’abord l’auditeur des narrations de Camil et de Haïm 
qui, tous les deux, intercédent pour lui le sujet de Dzem-sultan; en même 
temps il s’entrmet ce sujet et ajoute, da sa part, le sujet de prison, et tous-ça 
raconte au quatrième narrateur, un jeune homme anonime, qui fait passer le 
conte de fra Petar jusqu’au cinquième narrateur, qui est le narrateur traditionel. 
Parmi tous les cinq narrateurs fra Pеtar distingue comme le supérieur parce 
qu’il développe la narration en toute sa beauté. 
Dans son roman La Cour maudite Ivo Andrić développe la couche des 
aspects chématisées à mesure que la narration dépasse le cadre du roman 
historique à qui appartienne par ses deux sujets séparés de l’histoire otomane: 
les aspirations de prince Dzem de devenir le sultan et l’emprisonnement d’un 
moine bosniaque, fra Petar, dans Constantinople. En contractant tous les 
deux sujets, Andrić dévelоppe son évocation narrative jusqu’aux implications 
anthropologiques, éthiques et axiologiques. Le phénomène de la pouvoir 
impériale est apercu non seulement dans une perspective de l’historie turque, 
mais ausi de tous les temps et de tous les pays. L’inspration fondamentale 
d’Andritch, et le sens principal de toutes ses schématisations narratives est 
dans une implication critiques et émancipatrice de la pouvoir impériale.
PB  - Београд : Српска академија наука и уметности
C3  - Дело Иве Андрића
T1  - Апстраховање и естетизовање нарације у Проклетој авлији
T1  - Sur la valeur esthétique de La Cour maudite d’ Ivo Andrić
SP  - 453
EP  - 467
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12170
ER  - 
@conference{
author = "Ђорђић, Стојан",
year = "2018",
abstract = "У кратки роман Проклета авлија (1954) Андрић је 
уградио две потпуно одвојене фабуле, засноване на описивању два различита историјска догађаја из отоманске прошлости (један из 15. века, други 
из 18. века), путем којих је успоставио неколико тематско-сижејних токова 
од којих су најважнија два: у првом је реч о дуготрајној борби принца Џема 
за султански трон, односно, о губицима и жртвама у тој борби; а у другом 
о боравку босанског калуђера фра Петра у цариградском затвору, односно, 
о систематском суспендовању човекове слободе у затворској институцији. 
Своје приповедање у овом роману Андрић је развио у сложеној форми помоћу пет индивидуализованих наратора; пред крај романа, у слику света је 
увео, по принципу контрапункта, и феномен лепоте и њене улоге у човековој 
егзистенцији. Поред тога, Андрић је своје приповедање обогатио метапоетичким разматрањем проблема лепоте приповедања. Најзад, оквирном причом успоставио је посебан интерпретативни контекст с обзиром на пролазност човекове егзистенције. Све ове елементе романескне структуре Андрић 
је складно повезао примењујући сложене поступке обликовања, а нарочито 
апстраховање и естетизовање нарације, захваљујући чему је у овом роману 
достигао високу меру уметничке вредности., L’auteur recherche la naissance de longues années de La Cour maudit, 
dés les premiers notes de 1928. jusqu’ à la publication du roman en 1954, pour 
montrer les étapes et changements poètiques pendant ce travail d’Andrić sur 
cet ouvrage. Sur la base de cette analyse l’auteur indiqe l’inspiration centrale 
dans la genés créatrice chez Andrić. C’ était le soin d’écrivain d’articuler et de 
cristaliser un sentiment de l’existence, de plus en plus abstrait: dès mélancolie lirique, au debût, jusqu’à la plus haut abstraction dans son roman dernier. Le 
roman La Cour maudit c’est l’incarnation du idéal esthétique d’Andrić.
Dans le roman La Cour maudite il y a cinq narrateurs différents, mais 
le plus importent est fra Petar, un moine bosniaque qui tombe à la prison de 
Constantinople. Il est d’abord l’auditeur des narrations de Camil et de Haïm 
qui, tous les deux, intercédent pour lui le sujet de Dzem-sultan; en même 
temps il s’entrmet ce sujet et ajoute, da sa part, le sujet de prison, et tous-ça 
raconte au quatrième narrateur, un jeune homme anonime, qui fait passer le 
conte de fra Petar jusqu’au cinquième narrateur, qui est le narrateur traditionel. 
Parmi tous les cinq narrateurs fra Pеtar distingue comme le supérieur parce 
qu’il développe la narration en toute sa beauté. 
Dans son roman La Cour maudite Ivo Andrić développe la couche des 
aspects chématisées à mesure que la narration dépasse le cadre du roman 
historique à qui appartienne par ses deux sujets séparés de l’histoire otomane: 
les aspirations de prince Dzem de devenir le sultan et l’emprisonnement d’un 
moine bosniaque, fra Petar, dans Constantinople. En contractant tous les 
deux sujets, Andrić dévelоppe son évocation narrative jusqu’aux implications 
anthropologiques, éthiques et axiologiques. Le phénomène de la pouvoir 
impériale est apercu non seulement dans une perspective de l’historie turque, 
mais ausi de tous les temps et de tous les pays. L’inspration fondamentale 
d’Andritch, et le sens principal de toutes ses schématisations narratives est 
dans une implication critiques et émancipatrice de la pouvoir impériale.",
publisher = "Београд : Српска академија наука и уметности",
journal = "Дело Иве Андрића",
title = "Апстраховање и естетизовање нарације у Проклетој авлији, Sur la valeur esthétique de La Cour maudite d’ Ivo Andrić",
pages = "453-467",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12170"
}
Ђорђић, С.. (2018). Апстраховање и естетизовање нарације у Проклетој авлији. in Дело Иве Андрића
Београд : Српска академија наука и уметности., 453-467.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12170
Ђорђић С. Апстраховање и естетизовање нарације у Проклетој авлији. in Дело Иве Андрића. 2018;:453-467.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12170 .
Ђорђић, Стојан, "Апстраховање и естетизовање нарације у Проклетој авлији" in Дело Иве Андрића (2018):453-467,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12170 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

CoreTrustSealre3dataOpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutions/communitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

CoreTrustSealre3dataOpenAIRERCUB