DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   DAIS
  • Cрпска академија наука и уметности / Serbian Academy of Sciences and Arts
  • Научни скупови / Scientific Conferences
  • Одељење језика и књижевности
  • View Item
  •   DAIS
  • Cрпска академија наука и уметности / Serbian Academy of Sciences and Arts
  • Научни скупови / Scientific Conferences
  • Одељење језика и књижевности
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Има ли основа да се за Aндрићево приповедање веже термин формулативност?

Is there any basis to associate the term formularity with Ivo Andrić’s narration?

Thumbnail
2018
rad16.pdf (538.3Kb)
Authors
Делић, Лидија Д.
Contributors
Вуксановић, Миро
Костић, Владимир С.
Гојковић, Маја
Вукосављевић, Владан
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
У раду се прати како се лепота, као „највећа од свих варки човекових“ (Андрић), и детаљи из сфере нестварног и имагинарног атрибуирају и концептуализују у Андрићевом роману Омерпаша Латас, који је, у недостатку претраживе електронске базе Андрићевог прозног опуса, послужио као „студија случаја“. Теоријску платформу нуди идеја о концептуалној метафори, која није реторичко средство, већ тип мишљења заснован на повезивању различитих домена стварности и перцепције. У том кључу, Андрићево приказивање и атрибуирање лепоте (сјај, светлост) кореспондира с античким естетикама и упућује на њену чулну основу. Чулна компонента лепоте (отеловљеност у телу/материји) место је „спотицања“ у Андрићевој поетици, због чега он конципира крајње особену јунакињу „које нема“ (Јелена). Сем у опису женске лепоте, у роману Омерпаша Латас сјај и светлост везују се и за пределе, војску, оружје, поглед, речи и сл. и упућују на химеричност шире (привиђење, занесеност, илузија, зачараност, изв...ештаченост, лаж, лудило итд.). На дубљим структурним равнима они су корелати мраку и тами, што статистички верификују формулативни склопови у Андрићевој прози, као и коментари приповедача („увек исти диптих чије једно крило носи светлу и радосну слику, а друго тамну, безнадну, док се не склопе оба крила диптиха као даске на поклопцу мртвачког ковчега“).

The paper analyses how the beauty, as “the greatest of all human delusions” (Andrić), and details from the sphere of unreal and imaginary are attributed and conceptualized in Andrić’s novel Omerpaša Latas, which, in the absence of a searchable electronic database of Andrićʼs prose, served as “case study”. Idea of conceptual metaphor, which is not a rhetorical figure, but a type of thinking that links different domains of reality and perception, offered the theoretical platform. In that key, Andricʼs attribution of beauty (shine, light) corresponds with ancient aesthetics and points to its sensory basis. The sensual component of beauty (beauty is embodied in matter) is, however, the place of “stumbling” in Andrićʼs prose, which is the reason why he conceives an extremely type of heroine (Jelena, “the woman that doesnʼt exists”). Besides the description of womenʼs beauty, shine and light are associated with landscapes, armies, weapons, eyes, words, etc., and point... to the chimeric wider (visions, illusions, entchantment, lies, madness). On deeper structural levels, they correlate with darkness, which statistically verify formulae in Andrićʼs prose, as well as narratorʼs comments (“always the same diptych with one wing bearing a light and joyful image, and another dark, hopeless, until both wings clasp as boards on the lid of a dead chest”).

Keywords:
лепо / светлост / тама / усмена формула / Андрић / the beauty / shine / light
Source:
Дело Иве Андрића, 2018, 259-269
Publisher:
  • Београд : Српска академија наука и уметности
Funding / projects:
  • Serbian Oral Tradition in an Intercultural Code (RS-178011)
Note:
  • Научни скупови / Српска академија наука и уметности ; књ. 170. Одељење језика и књижевности ; књ. 30

Cobiss ID: 1548350698

ISBN: 978-86-7025-773-3

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12154
URI
https://dais.sanu.ac.rs/123456789/12154
Collections
  • Одељење језика и књижевности
Institution/Community
Cрпска академија наука и уметности / Serbian Academy of Sciences and Arts
TY  - CONF
AU  - Делић, Лидија Д.
PY  - 2018
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/12154
AB  - У раду се прати како се лепота, као „највећа од свих 
варки човекових“ (Андрић), и детаљи из сфере нестварног и имагинарног атрибуирају и концептуализују у Андрићевом роману Омерпаша Латас, који 
је, у недостатку претраживе електронске базе Андрићевог прозног опуса, 
послужио као „студија случаја“. Теоријску платформу нуди идеја о 
концептуалној метафори, која није реторичко средство, већ тип мишљења 
заснован на повезивању различитих домена стварности и перцепције. У том 
кључу, Андрићево приказивање и атрибуирање лепоте (сјај, светлост) кореспондира с античким естетикама и упућује на њену чулну основу. Чулна 
компонента лепоте (отеловљеност у телу/материји) место је „спотицања“ у 
Андрићевој поетици, због чега он конципира крајње особену јунакињу „које 
нема“ (Јелена). Сем у опису женске лепоте, у роману Омерпаша Латас
сјај и светлост везују се и за пределе, војску, оружје, поглед, речи и сл. и 
упућују на химеричност шире (привиђење, занесеност, илузија, зачараност, 
извештаченост, лаж, лудило итд.). На дубљим структурним равнима они су 
корелати мраку и тами, што статистички верификују формулативни склопови у Андрићевој прози, као и коментари приповедача („увек исти диптих 
чије једно крило носи светлу и радосну слику, а друго тамну, безнадну, док 
се не склопе оба крила диптиха као даске на поклопцу мртвачког ковчега“).
AB  - The paper analyses how the beauty, as “the greatest of all human 
delusions” (Andrić), and details from the sphere of unreal and imaginary are 
attributed and conceptualized in Andrić’s novel Omerpaša Latas, which, in 
the absence of a searchable electronic database of Andrićʼs prose, served as 
“case study”. Idea of conceptual metaphor, which is not a rhetorical figure, 
but a type of thinking that links different domains of reality and perception, 
offered the theoretical platform. In that key, Andricʼs attribution of beauty 
(shine, light) corresponds with ancient aesthetics and points to its sensory 
basis. The sensual component of beauty (beauty is embodied in matter) is, 
however, the place of “stumbling” in Andrićʼs prose, which is the reason 
why he conceives an extremely type of heroine (Jelena, “the woman that 
doesnʼt exists”). Besides the description of womenʼs beauty, shine and light 
are associated with landscapes, armies, weapons, eyes, words, etc., and point 
to the chimeric wider (visions, illusions, entchantment, lies, madness). On 
deeper structural levels, they correlate with darkness, which statistically 
verify formulae in Andrićʼs prose, as well as narratorʼs comments (“always 
the same diptych with one wing bearing a light and joyful image, and another 
dark, hopeless, until both wings clasp as boards on the lid of a dead chest”).
PB  - Београд : Српска академија наука и уметности
C3  - Дело Иве Андрића
T1  - Има ли основа да се за Aндрићево приповедање веже термин формулативност?
T1  - Is there any basis to associate the term formularity with Ivo Andrić’s narration?
SP  - 259
EP  - 269
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12154
ER  - 
@conference{
author = "Делић, Лидија Д.",
year = "2018",
abstract = "У раду се прати како се лепота, као „највећа од свих 
варки човекових“ (Андрић), и детаљи из сфере нестварног и имагинарног атрибуирају и концептуализују у Андрићевом роману Омерпаша Латас, који 
је, у недостатку претраживе електронске базе Андрићевог прозног опуса, 
послужио као „студија случаја“. Теоријску платформу нуди идеја о 
концептуалној метафори, која није реторичко средство, већ тип мишљења 
заснован на повезивању различитих домена стварности и перцепције. У том 
кључу, Андрићево приказивање и атрибуирање лепоте (сјај, светлост) кореспондира с античким естетикама и упућује на њену чулну основу. Чулна 
компонента лепоте (отеловљеност у телу/материји) место је „спотицања“ у 
Андрићевој поетици, због чега он конципира крајње особену јунакињу „које 
нема“ (Јелена). Сем у опису женске лепоте, у роману Омерпаша Латас
сјај и светлост везују се и за пределе, војску, оружје, поглед, речи и сл. и 
упућују на химеричност шире (привиђење, занесеност, илузија, зачараност, 
извештаченост, лаж, лудило итд.). На дубљим структурним равнима они су 
корелати мраку и тами, што статистички верификују формулативни склопови у Андрићевој прози, као и коментари приповедача („увек исти диптих 
чије једно крило носи светлу и радосну слику, а друго тамну, безнадну, док 
се не склопе оба крила диптиха као даске на поклопцу мртвачког ковчега“)., The paper analyses how the beauty, as “the greatest of all human 
delusions” (Andrić), and details from the sphere of unreal and imaginary are 
attributed and conceptualized in Andrić’s novel Omerpaša Latas, which, in 
the absence of a searchable electronic database of Andrićʼs prose, served as 
“case study”. Idea of conceptual metaphor, which is not a rhetorical figure, 
but a type of thinking that links different domains of reality and perception, 
offered the theoretical platform. In that key, Andricʼs attribution of beauty 
(shine, light) corresponds with ancient aesthetics and points to its sensory 
basis. The sensual component of beauty (beauty is embodied in matter) is, 
however, the place of “stumbling” in Andrićʼs prose, which is the reason 
why he conceives an extremely type of heroine (Jelena, “the woman that 
doesnʼt exists”). Besides the description of womenʼs beauty, shine and light 
are associated with landscapes, armies, weapons, eyes, words, etc., and point 
to the chimeric wider (visions, illusions, entchantment, lies, madness). On 
deeper structural levels, they correlate with darkness, which statistically 
verify formulae in Andrićʼs prose, as well as narratorʼs comments (“always 
the same diptych with one wing bearing a light and joyful image, and another 
dark, hopeless, until both wings clasp as boards on the lid of a dead chest”).",
publisher = "Београд : Српска академија наука и уметности",
journal = "Дело Иве Андрића",
title = "Има ли основа да се за Aндрићево приповедање веже термин формулативност?, Is there any basis to associate the term formularity with Ivo Andrić’s narration?",
pages = "259-269",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12154"
}
Делић, Л. Д.. (2018). Има ли основа да се за Aндрићево приповедање веже термин формулативност?. in Дело Иве Андрића
Београд : Српска академија наука и уметности., 259-269.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12154
Делић ЛД. Има ли основа да се за Aндрићево приповедање веже термин формулативност?. in Дело Иве Андрића. 2018;:259-269.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12154 .
Делић, Лидија Д., "Има ли основа да се за Aндрићево приповедање веже термин формулативност?" in Дело Иве Андрића (2018):259-269,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12154 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

CoreTrustSealre3dataOpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutions/communitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

CoreTrustSealre3dataOpenAIRERCUB