Tкалачка терминологија и њена симболика у тумачењу Андрићевог дјела
Weaving terminology and its symbolism in interpretation of Andrić’s work

2018
Authors
Пандуревић, Јеленка J.Contributors
Вуксановић, МироКостић, Владимир С.
Гојковић, Маја
Вукосављевић, Владан
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
У раду су представљени аспекти Андрићевог дјела који
укључују мотиве ткања, испредања и уплитања нити, затим умијећа и умјетности производње и употребе текстила. Наглашена је, уз начело ероса, митска и фолклорна матрица, и женски креативни принцип на коме почива, као и
процес у коме обредни симболички образац постаје дио књижевне структуре. Из Андрићевог дјела издвојени су примјери, и представљени као узорак
за полифоно књижевно осмишљавање архетипа, који се још од фолклорних и
античких прича о суђајама, мојрама, паркама, о Пенелопи, Аријадни, Атени
и Арахни троши и осипа, и једнако траје. С друге стране, увидом у функционисање ових мотива у контексту историје идеја и историје приватног живота
разоткривана је стратегија Андрићеве нарације која се с једне стране артикулисала као иронијска дистанца, а са друге као моћна метафора аутопоетичког
исказа.
The work presents aspects of Andrić’s works which include motives
of weaving, pulling and interweaving of threads, of craft and art of textile
manufacturing. Mythical and folklore matrix, along with principle of eros,
is emphasized, and feminine creative principle it is based on, as well as the
process in which ritual symbolic pattern becomes a part of literary structure.
On the other hand, by looking into functioning of these motives in context of
history of ideas and history of private life, one discovers strategy of Andrić’s
narration which, on one side, articulated itself as an ironic distance, and on
the other side as a powerful metaphor of auto-poetic expression. Metaphor of
weaving generalizes skill, talent, experience, wisdom, destiny, time, life and
death, also encompassing archetypical dimension, and mythical symbolism,
and folklore matrix, and ideology of “living heritage” of traditional culture,
and literary topos. Its power and suggestiveness also s...pill over into interpretational discourse, and therefore the weaving metaphor has its stable place
in versatile critical opus regarding Andrić, in an array of versions such as
“narrative warp” or “narrative weaving”. This versatility in thematical, interpretative and qualitative sense is also represented by chosen fragments, as
evidence of its vitality and specific formulativity.
Keywords:
ткање / архетип / метафоре / Иво Андрић / аутопоетика / weaving / archetype / metaphors / Ivo Andrić / autopoeticsSource:
Дело Иве Андрића, 2018, 207-223Publisher:
- Београд : Српска академија наука и уметности
Note:
- Научни скупови / Српска академија наука и уметности ; књ. 170. Одељење језика и књижевности ; књ. 30
Collections
Institution/Community
Cрпска академија наука и уметности / Serbian Academy of Sciences and ArtsTY - CONF AU - Пандуревић, Јеленка J. PY - 2018 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/12151 AB - У раду су представљени аспекти Андрићевог дјела који укључују мотиве ткања, испредања и уплитања нити, затим умијећа и умјетности производње и употребе текстила. Наглашена је, уз начело ероса, митска и фолклорна матрица, и женски креативни принцип на коме почива, као и процес у коме обредни симболички образац постаје дио књижевне структуре. Из Андрићевог дјела издвојени су примјери, и представљени као узорак за полифоно књижевно осмишљавање архетипа, који се још од фолклорних и античких прича о суђајама, мојрама, паркама, о Пенелопи, Аријадни, Атени и Арахни троши и осипа, и једнако траје. С друге стране, увидом у функционисање ових мотива у контексту историје идеја и историје приватног живота разоткривана је стратегија Андрићеве нарације која се с једне стране артикулисала као иронијска дистанца, а са друге као моћна метафора аутопоетичког исказа. AB - The work presents aspects of Andrić’s works which include motives of weaving, pulling and interweaving of threads, of craft and art of textile manufacturing. Mythical and folklore matrix, along with principle of eros, is emphasized, and feminine creative principle it is based on, as well as the process in which ritual symbolic pattern becomes a part of literary structure. On the other hand, by looking into functioning of these motives in context of history of ideas and history of private life, one discovers strategy of Andrić’s narration which, on one side, articulated itself as an ironic distance, and on the other side as a powerful metaphor of auto-poetic expression. Metaphor of weaving generalizes skill, talent, experience, wisdom, destiny, time, life and death, also encompassing archetypical dimension, and mythical symbolism, and folklore matrix, and ideology of “living heritage” of traditional culture, and literary topos. Its power and suggestiveness also spill over into interpretational discourse, and therefore the weaving metaphor has its stable place in versatile critical opus regarding Andrić, in an array of versions such as “narrative warp” or “narrative weaving”. This versatility in thematical, interpretative and qualitative sense is also represented by chosen fragments, as evidence of its vitality and specific formulativity. PB - Београд : Српска академија наука и уметности C3 - Дело Иве Андрића T1 - Tкалачка терминологија и њена симболика у тумачењу Андрићевог дјела T1 - Weaving terminology and its symbolism in interpretation of Andrić’s work SP - 207 EP - 223 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12151 ER -
@conference{ author = "Пандуревић, Јеленка J.", year = "2018", abstract = "У раду су представљени аспекти Андрићевог дјела који укључују мотиве ткања, испредања и уплитања нити, затим умијећа и умјетности производње и употребе текстила. Наглашена је, уз начело ероса, митска и фолклорна матрица, и женски креативни принцип на коме почива, као и процес у коме обредни симболички образац постаје дио књижевне структуре. Из Андрићевог дјела издвојени су примјери, и представљени као узорак за полифоно књижевно осмишљавање архетипа, који се још од фолклорних и античких прича о суђајама, мојрама, паркама, о Пенелопи, Аријадни, Атени и Арахни троши и осипа, и једнако траје. С друге стране, увидом у функционисање ових мотива у контексту историје идеја и историје приватног живота разоткривана је стратегија Андрићеве нарације која се с једне стране артикулисала као иронијска дистанца, а са друге као моћна метафора аутопоетичког исказа., The work presents aspects of Andrić’s works which include motives of weaving, pulling and interweaving of threads, of craft and art of textile manufacturing. Mythical and folklore matrix, along with principle of eros, is emphasized, and feminine creative principle it is based on, as well as the process in which ritual symbolic pattern becomes a part of literary structure. On the other hand, by looking into functioning of these motives in context of history of ideas and history of private life, one discovers strategy of Andrić’s narration which, on one side, articulated itself as an ironic distance, and on the other side as a powerful metaphor of auto-poetic expression. Metaphor of weaving generalizes skill, talent, experience, wisdom, destiny, time, life and death, also encompassing archetypical dimension, and mythical symbolism, and folklore matrix, and ideology of “living heritage” of traditional culture, and literary topos. Its power and suggestiveness also spill over into interpretational discourse, and therefore the weaving metaphor has its stable place in versatile critical opus regarding Andrić, in an array of versions such as “narrative warp” or “narrative weaving”. This versatility in thematical, interpretative and qualitative sense is also represented by chosen fragments, as evidence of its vitality and specific formulativity.", publisher = "Београд : Српска академија наука и уметности", journal = "Дело Иве Андрића", title = "Tкалачка терминологија и њена симболика у тумачењу Андрићевог дјела, Weaving terminology and its symbolism in interpretation of Andrić’s work", pages = "207-223", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12151" }
Пандуревић, Ј. J.. (2018). Tкалачка терминологија и њена симболика у тумачењу Андрићевог дјела. in Дело Иве Андрића Београд : Српска академија наука и уметности., 207-223. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12151
Пандуревић ЈJ. Tкалачка терминологија и њена симболика у тумачењу Андрићевог дјела. in Дело Иве Андрића. 2018;:207-223. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12151 .
Пандуревић, Јеленка J., "Tкалачка терминологија и њена симболика у тумачењу Андрићевог дјела" in Дело Иве Андрића (2018):207-223, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12151 .