Тема зла у Андрићевом делу
Theme of evil in the work of Ivo Andrić
2018
Аутори
Гордић, СлавкоОстала ауторства
Вуксановић, МироКостић, Владимир С.
Гојковић, Маја
Вукосављевић, Владан
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
У овом огледу су расветљени они искази у Андрићевим
медитативним записима (Знакови поред пута и Свеске) који имају за свој
предмет природно, морално, социјално и метафизичко (трансцендентно) зло
у човеку, животу и свету. Та места с руба опуса стоје у нужној вези с матичним токовима Андрићевог дела, као и са неким филозофским и теолошким
учењима. Изразит песимизам Андрићевих исповедних бележака бива, међутим, ублажен или чак и превладан њиховом повременом креативном, поетском висином, коју тумачимо као својеврсну победу над злом и бесмислом
постојања
The paper examines Ivo Andrić’s statements about evil in the
peripheral segments of his opus, in Signs by the Roadside and Notebooks.
The meditative writing is analyzed as part of his work as well as in relation
to a choice of similar statements ranging from Epictetus and Marc Aurelius
to Émil Cioran and Georges Batailles. Using categorical distinctions applied
by philosophers and theologists, the author of the paper differentiates among
natural, moral, social and metaphysical (transcendental) evil in Andrić’s
thoughts and observations. One of the article’s most important conclusions
indicates a paradoxical connection between good and evil, since, according to
Andrić, some people choose vice “in order to become complete”. Even more
surprising is Andrić’s belief that it is not strong hatreds and serious crimes
what makes our life impossible, but “the evil committed by the ordinary
people every day, unnoticed, propelled by their ordinary human traits, often
human... virtues”. Andrić’s striking pessimism, often shown both as a desire to
escape into the “freedom of inexistence” and an awareness about “nonsense
and worthlessness of human enterprises and efforts”, seems to be softened,
and even defeated, rather indirectly than decisively, by the artistic excellence
of his meditative notes, although aesthetic norm might not be their priority.
Кључне речи:
Иво Андрић / медитативни записи / природно / морално / социјално / метафизичко (трансцендентно) зло / песимизам / поетичност / Ivo Andrić / meditative writings / natural / moral / social / metaphysical (transcendent) evil / pessimism / poeticsИзвор:
Дело Иве Андрића, 2018, 57-66Издавач:
- Београд : Српска академија наука и уметности
Напомена:
- Научни скупови / Српска академија наука и уметности ; књ. 170. Одељење језика и књижевности ; књ. 30
Колекције
TY - CONF AU - Гордић, Славко PY - 2018 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/12140 AB - У овом огледу су расветљени они искази у Андрићевим медитативним записима (Знакови поред пута и Свеске) који имају за свој предмет природно, морално, социјално и метафизичко (трансцендентно) зло у човеку, животу и свету. Та места с руба опуса стоје у нужној вези с матичним токовима Андрићевог дела, као и са неким филозофским и теолошким учењима. Изразит песимизам Андрићевих исповедних бележака бива, међутим, ублажен или чак и превладан њиховом повременом креативном, поетском висином, коју тумачимо као својеврсну победу над злом и бесмислом постојања AB - The paper examines Ivo Andrić’s statements about evil in the peripheral segments of his opus, in Signs by the Roadside and Notebooks. The meditative writing is analyzed as part of his work as well as in relation to a choice of similar statements ranging from Epictetus and Marc Aurelius to Émil Cioran and Georges Batailles. Using categorical distinctions applied by philosophers and theologists, the author of the paper differentiates among natural, moral, social and metaphysical (transcendental) evil in Andrić’s thoughts and observations. One of the article’s most important conclusions indicates a paradoxical connection between good and evil, since, according to Andrić, some people choose vice “in order to become complete”. Even more surprising is Andrić’s belief that it is not strong hatreds and serious crimes what makes our life impossible, but “the evil committed by the ordinary people every day, unnoticed, propelled by their ordinary human traits, often human virtues”. Andrić’s striking pessimism, often shown both as a desire to escape into the “freedom of inexistence” and an awareness about “nonsense and worthlessness of human enterprises and efforts”, seems to be softened, and even defeated, rather indirectly than decisively, by the artistic excellence of his meditative notes, although aesthetic norm might not be their priority. PB - Београд : Српска академија наука и уметности C3 - Дело Иве Андрића T1 - Тема зла у Андрићевом делу T1 - Theme of evil in the work of Ivo Andrić SP - 57 EP - 66 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12140 ER -
@conference{ author = "Гордић, Славко", year = "2018", abstract = "У овом огледу су расветљени они искази у Андрићевим медитативним записима (Знакови поред пута и Свеске) који имају за свој предмет природно, морално, социјално и метафизичко (трансцендентно) зло у човеку, животу и свету. Та места с руба опуса стоје у нужној вези с матичним токовима Андрићевог дела, као и са неким филозофским и теолошким учењима. Изразит песимизам Андрићевих исповедних бележака бива, међутим, ублажен или чак и превладан њиховом повременом креативном, поетском висином, коју тумачимо као својеврсну победу над злом и бесмислом постојања, The paper examines Ivo Andrić’s statements about evil in the peripheral segments of his opus, in Signs by the Roadside and Notebooks. The meditative writing is analyzed as part of his work as well as in relation to a choice of similar statements ranging from Epictetus and Marc Aurelius to Émil Cioran and Georges Batailles. Using categorical distinctions applied by philosophers and theologists, the author of the paper differentiates among natural, moral, social and metaphysical (transcendental) evil in Andrić’s thoughts and observations. One of the article’s most important conclusions indicates a paradoxical connection between good and evil, since, according to Andrić, some people choose vice “in order to become complete”. Even more surprising is Andrić’s belief that it is not strong hatreds and serious crimes what makes our life impossible, but “the evil committed by the ordinary people every day, unnoticed, propelled by their ordinary human traits, often human virtues”. Andrić’s striking pessimism, often shown both as a desire to escape into the “freedom of inexistence” and an awareness about “nonsense and worthlessness of human enterprises and efforts”, seems to be softened, and even defeated, rather indirectly than decisively, by the artistic excellence of his meditative notes, although aesthetic norm might not be their priority.", publisher = "Београд : Српска академија наука и уметности", journal = "Дело Иве Андрића", title = "Тема зла у Андрићевом делу, Theme of evil in the work of Ivo Andrić", pages = "57-66", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12140" }
Гордић, С.. (2018). Тема зла у Андрићевом делу. in Дело Иве Андрића Београд : Српска академија наука и уметности., 57-66. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12140
Гордић С. Тема зла у Андрићевом делу. in Дело Иве Андрића. 2018;:57-66. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12140 .
Гордић, Славко, "Тема зла у Андрићевом делу" in Дело Иве Андрића (2018):57-66, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12140 .