Приказ основних података о документу

Connotative grouping of verbal associations based on the semantic characteristics of verbal stimuli

dc.contributorDragićević, Rajna M.
dc.creatorПантелић, Ана
dc.date.accessioned2017-10-20T09:33:47Z
dc.date.available2017-10-20T09:33:47Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttps://dais.sanu.ac.rs/123456789/1194
dc.description.abstractУ овом истраживању испитане су димензије конотативног значења асоцијативно повезаних лексема са циљем да се утврди на који начин конотативност речи утиче на организацију њеног асоцијативног поља. Досадашња истраживања показала су да се афективно/конотативнo значењe речи може успешно мерити (Osgood, Succi & Tannenbaum, 1957; Јанковић, 2000а, 2000б). Конотативно значење речи чине три димензије (афективна/емотивна, конативна и когнитивна) (Јанковић, 2000а, 2000б). Јанковић (2000а, 2000б) је показао да се појмови у оквиру три афективне/емотивне валенце групишу на позитивне, неутралне и негативне. У задатку лексичке одлуке Јанковић и Миловановић (1999) потврдили су да је емотивна/афективна валенца когнитивно релевантна категорија, тј. да се појмови са позитивном емотивном валенцом обрађују брже од појмова са негативном и неутралном емотивном валенцом. Афективна/емотивна валенца узета је као критеријум на основу којег су одабрани стимулуси за наше истраживање. Грађу за истраживање чинило је 30 именица српског језика (стимулуса) и њихова асоцијативна поља (сви асоцијати-именице који су у тестовима асоцијација продуковани на дате стимулусе-именице). Стимулуси су по критеријуму емотивне валенце подељени у три групе (емотивно позитивне, емотивно неутралне, емотивно негативне). Све речи преузете су из Асоцијативног речника српског језика (Пипер, Драгићевић и Стефановић, 2005). Инструмент који је коришћен за мерење конотативних вредности стимулуса и асоцијата био је Конотативни диференцијал CD-9 (Јанковић, 2000а, 2000б), који садржи девет скала (по три за сваки фактор (емотивност, конативност, когнитивност)). Задатак испитаника био је да на инструменту конотативног диференцијала CD-9 процене значења стимулуса и асоцијата. На основу процена испитаника израчуната је просечна вредност сваке речи (стимулуса и асоцијата) на свакој скали конотативности (афективној/емотивној, конативној, когнитивној). За сваки стимулус и асоцијат добијена је мера њихове конотативности. Постављена су два питања: (а) да ли се између стимулуса и њихових асоцијативних поља јављају разлике на различитим емотивним/афективним валенцама (емо+, емо0, емо-) и на различитим скалама (емотивност, конативност, когнитивност); (б) да ли и у којој мери конотативне карактеристике стимулуса утичу на конотативну обојеност асоцијата који чине његово асоцијативно поље. Добијени резултати показали су да су разлике између конотативних вредности стимулуса и асоцијата последица интеракције два фактора: емотивне валенце и скале. Код стимулуса и асоцијативних поља постоји сличан тренд у груписању речи у оквиру три нивоа емотивне валенце (емо+, емо0, емо-) и три скале (емотивност, конативност, когнитивност). Када је у питању пресликавање конотативности са стимулуса на асоцијативно поље, стимулус носи одређени конотативни набој који се у великој мери (r²=0.80) пресликава на његове асоцијате. Ефекат конотативних фактора који се пресликавају са стимулуса на асоцијате није једнак, већ између њих постоји хијерархија утицаја: најјачи утицај има афективни/емотивни фактор, затим конативни фактор, док је најслабији когнитивни фактор. Асоцијативни речник нам даје слику асоцијативног поља у којој је однос између стимулуса и асоцијата приказан јачином асоцијативне везе, која је изражена фреквенцијом асоцијата. Ову слику допуњујемо приказом структуре асоцијативног поља у коме је однос између стимулуса и асоцијата дефинисан њиховим конотативним обележјима.sr
dc.description.abstractIn this study we examined the connotative meaning of associatively related words. The aim was to establish the way in which a word’s connotation influences the organization of its associative field. Previous studies have shown that the affective/connotative meaning of words can successfully be measured (Osgood, Succi & Tannenbaum, 1957; Јанковић, 2000а, 2000б). The connotative meaning has three dimensions (affective/emotive, conative and cognitive) (Јанковић, 2000а, 2000б). Јанковић, (2000а, 2000б) showed that words can be classified into three groups (positive, neutral, negative) based on their affective/emotive valency. Using the lexical decision task Јанковић & Миловановић (1999) confirmed the cognitive relevance of the emotive valency i.e. that words with a positive emotive valency were recognized faster than words with a neutral or negative emotive valency. The affective/emotive factor was used as the criteria for the selection of words in our research. We selected 30 Serbian nouns (stimuli) and their associative fields (associations/nouns). The nouns were divided into three groups based on their affective/emotive valency (10 positive, 10 neutral, 10 negative). All words were taken from the Associative Dictionary of Serbian Language (Пипер, Драгићевић и Стефановић, 2005). The instrument used for measuring the connotative values of the stimuli and their associations was the Connotative Differential CD-9 (Јанковић, 2000а, 2000б) which consists of nine scales (three for each factor (emotive, conative, cognitive)). The subjects’ task was to value the meaning of every word using the connotative differential scales. An average value was calculated for every word (stimulus and association) on each connotative scale (affective/emotive, conative and cognitive). This research was based on two main questions: (a) to what extent do the stimuli and their associative fields differ on the dimension of the affective/emotive valency factor (positive, neutral, negative) or the scale factor (affective/emotive, conative and cognitive); (b) do the connotative characteristics of the stimuli influence the connotative characteristics of the associative field. The results of the research show that the differences between the connotative values of the stimuli and associates are the result of an interaction of two factors: the emotive valency factor and the scale factor. Both the stimuli and associations show a similar way of grouping on three levels of emotive valency (+, -, 0) and three scales (emo, con, cog). The results also indicate that the connotative characteristics of the stimulus are to a great extent (r²=0.80) replicated onto the connotative characteristics of its associatively related words. The connotative factors of the stimulus influence the connotation of its associations in an unequal manner: Тhe affective/emotive factor being the strongest, followed by the conative factor and in the end the cognitive factor. The Associative Dictionary provides a representation of the associative field where the strength of the connection between the stimulus and its associations is measured by the frequency of the associations. We expand this view by introducing a new factor which explains the relationship between the stimulus and its associations through their connotative values.en
dc.language.isosrsr
dc.rightsopenAccesssr
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectментални лексиконsr
dc.subjectстимулусsr
dc.subjectасоцијатsr
dc.subjectасоцијативно пољеsr
dc.subjectконотативно значењеsr
dc.subjectсемантички диференцијалsr
dc.subjectконотативни диференцијалsr
dc.subjectемотивна/афективна валенцаsr
dc.subjectсемантички просторsr
dc.subjectmental lexiconsr
dc.subjectstimulussr
dc.subjectword associationsr
dc.subjectassociative fieldsr
dc.subjectconnotative meaningsr
dc.subjectsemantic differentialsr
dc.subjectconnotative differentialsr
dc.subjectaffective/emotive valencysr
dc.subjectsemantic spacesr
dc.titleКонотативно груписање вербалних асоцијата у зависности од семантичких карактеристика вербалних стимулусаsr
dc.titleConnotative grouping of verbal associations based on the semantic characteristics of verbal stimulien
dc.typemasterThesissr
dc.rights.licenseBY-NC-NDsr
dcterms.abstractPantelić, Ana; Konotativno grupisanje verbalnih asocijata u zavisnosti od semantičkih karakteristika verbalnih stimulusa;
dc.rights.holderАна Миленковићsr
dc.type.versionpublishedVersionsr
dc.identifier.fulltexthttps://dais.sanu.ac.rs/bitstream/id/3684/bitstream_3684.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_1194


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу