Одзвук елемента сеоске музичке традиције југа Србије и суседних области у Настасијевићевој песми Зора
Аутори
Јовановић, ЈеленаОстала ауторства
Поповић Млађеновић, ТијанаСтефановић, Ана
Петковић Лозо, Ивана
Радета, Игор
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Рад на овом тексту подстакнут је слушним утиском стеченим приликом читања песме Зора, са њеним упечатљивим рефреном Стани не мини, што је инспирисало примену анализе која је показала да су у песми присутни одређени елементи (српске) музичке традиције. Уз неспорно присуство елемената усмене народне поезије у тексту песме, етномузиколошка анализа структурних, формалних, интонационих и семантичких карактеристика песме резултирала је идентификовањем елемената једног традиционалног фолклорно-музичког узора "музичког геста" (Hatten, Закић, Арсић) као одзвука матерње мелодије у рефрену овог песничког остварења. Музичка ћелија о којој је реч, са мелодијским покретом улазне кварте и поступним силазним покретом (поред своје аналогије у коледарским песмама источне Србије) среће се у значајној мери у кругу песама сеоске провенијенције из јужне Србије и Северне Македоније, које припадају свадбеном жанру, приповедном жанру и широј групи лирских песама опште намене. Он истовремено има карактер локалн...ог / родног и универзалног / општечовечанског.
Кључне речи:
матерња мелодија / Момчило Настасијевић / улазни квартни скок / рефрен / српска народна музика / Косово и Метохија / МакедонијаИзвор:
Матерња мелодија Момчила Настасијевића: интердисциплинарне рефлексије, 2021, 77-93Издавач:
- Београд : Универзитет уметности у Београду, Факултет музичке уметности
Финансирање / пројекти:
Напомена:
- Зборник радова са конференције "Матерња мелодија Момчила Настасијевића: интердисциплинарне рефлексије" (Београд, Факултет музичке уметности - Горњи Милановац, Музеј рудничко-таковског краја, 23. и 24. новембар 2019. године)
Институција/група
Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASATY - CONF AU - Јовановић, Јелена PY - 2021 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/11819 AB - Рад на овом тексту подстакнут је слушним утиском стеченим приликом читања песме Зора, са њеним упечатљивим рефреном Стани не мини, што је инспирисало примену анализе која је показала да су у песми присутни одређени елементи (српске) музичке традиције. Уз неспорно присуство елемената усмене народне поезије у тексту песме, етномузиколошка анализа структурних, формалних, интонационих и семантичких карактеристика песме резултирала је идентификовањем елемената једног традиционалног фолклорно-музичког узора "музичког геста" (Hatten, Закић, Арсић) као одзвука матерње мелодије у рефрену овог песничког остварења. Музичка ћелија о којој је реч, са мелодијским покретом улазне кварте и поступним силазним покретом (поред своје аналогије у коледарским песмама источне Србије) среће се у значајној мери у кругу песама сеоске провенијенције из јужне Србије и Северне Македоније, које припадају свадбеном жанру, приповедном жанру и широј групи лирских песама опште намене. Он истовремено има карактер локалног / родног и универзалног / општечовечанског. PB - Београд : Универзитет уметности у Београду, Факултет музичке уметности C3 - Матерња мелодија Момчила Настасијевића: интердисциплинарне рефлексије T1 - Одзвук елемента сеоске музичке традиције југа Србије и суседних области у Настасијевићевој песми Зора SP - 77 EP - 93 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_11819 ER -
@conference{ author = "Јовановић, Јелена", year = "2021", abstract = "Рад на овом тексту подстакнут је слушним утиском стеченим приликом читања песме Зора, са њеним упечатљивим рефреном Стани не мини, што је инспирисало примену анализе која је показала да су у песми присутни одређени елементи (српске) музичке традиције. Уз неспорно присуство елемената усмене народне поезије у тексту песме, етномузиколошка анализа структурних, формалних, интонационих и семантичких карактеристика песме резултирала је идентификовањем елемената једног традиционалног фолклорно-музичког узора "музичког геста" (Hatten, Закић, Арсић) као одзвука матерње мелодије у рефрену овог песничког остварења. Музичка ћелија о којој је реч, са мелодијским покретом улазне кварте и поступним силазним покретом (поред своје аналогије у коледарским песмама источне Србије) среће се у значајној мери у кругу песама сеоске провенијенције из јужне Србије и Северне Македоније, које припадају свадбеном жанру, приповедном жанру и широј групи лирских песама опште намене. Он истовремено има карактер локалног / родног и универзалног / општечовечанског.", publisher = "Београд : Универзитет уметности у Београду, Факултет музичке уметности", journal = "Матерња мелодија Момчила Настасијевића: интердисциплинарне рефлексије", title = "Одзвук елемента сеоске музичке традиције југа Србије и суседних области у Настасијевићевој песми Зора", pages = "77-93", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_11819" }
Јовановић, Ј.. (2021). Одзвук елемента сеоске музичке традиције југа Србије и суседних области у Настасијевићевој песми Зора. in Матерња мелодија Момчила Настасијевића: интердисциплинарне рефлексије Београд : Универзитет уметности у Београду, Факултет музичке уметности., 77-93. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_11819
Јовановић Ј. Одзвук елемента сеоске музичке традиције југа Србије и суседних области у Настасијевићевој песми Зора. in Матерња мелодија Момчила Настасијевића: интердисциплинарне рефлексије. 2021;:77-93. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_11819 .
Јовановић, Јелена, "Одзвук елемента сеоске музичке традиције југа Србије и суседних области у Настасијевићевој песми Зора" in Матерња мелодија Момчила Настасијевића: интердисциплинарне рефлексије (2021):77-93, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_11819 .