Show simple item record

Русский Париж Сергея Рахманинова

dc.contributorVasić, Aleksandar
dc.contributorMedić, Ivana
dc.creatorКэмпбелл, Стюарт
dc.date.accessioned2021-06-30T15:09:11Z
dc.date.available2021-06-30T15:09:11Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.issn1450-9814 (print)
dc.identifier.issn2406-0976 (online)
dc.identifier.urihttps://dais.sanu.ac.rs/123456789/11660
dc.description.abstractThis article addresses Rachmaninoff’s activities in Paris, both a musical capital of the world and unrivalled cultural centre of the Russian emigration until 1940. It looks at the small number of concerts performed by the pianist there and places them in the context of the French press. It attempts to understand his ambiguous personal relationship to the city, the activity of his publishing company “TAIR”, and finally assesses the extent of the composer’s charitable endeavours for the Russian community. The article concludes Rachmaninoff was of monumental significance for the “Russian” Paris.sr
dc.description.abstractВ статье освещается деятельность Рахманинова в Париже, который до 1940 года являлся не только одной из мировых музыкальных столиц, но и культурным центром русской эмиграции. Обращается внимание на незначительное количество концертов, которые дал там пианист, и то место, которое они заняли во французской прессе. Предпринимается попытка понять неоднозначное отношение Рахманинова к Парижу, рассказывается о его издательском предприятии «Таир» и, наконец, оценивается благотворительная деятельность Рахманинова в отношении русской диаспоры. Делается вывод об огромном значении Рахманинова для «русского» Парижа.sr
dc.description.abstractПариз је једна од водећих престоница музичког света. Између 1925. и 1940. био је и интелектуални, културни и политички центар руске емиграције. Било би изненађујуће да Сергеј Рахмањинов није провео неко време у том граду. И заиста, између 1928. и 1939. тамо је одржао дванаест клавирских реситала и два концерта с оркестром. Релативно мали број концерата које је Рахмањинов имао у Паризу сугерише да је француска публика била навикнута на другачију, егзотичнију руску музику, препуну блиставих пејзажа, костима, плесача виртуозних скокова и боја. Томе у прилог иде и приметан вакуум који је око Рахмањинова начинила француска штампа од краја двадесетих до почетка четрдесетих година. Његов шездесети рођендан и четрдесетогодишњицу његове музичке каријере 1933. године, који су у руским круговима у Паризу прослављени с великом помпом, није забележио ниједан од популарних, а ни музичких часописа Француске. Сам Рахмањинов би најрадије изабрао живот на селу. Међутим, бракови обеју кћерки чврсто су га били везали за Француску, а посебно за Париз. Тамо је покренуо издавачку кућу „Tair“. Рахмањинов, као и чланови његове породице, писци из руске дијаспоре и колеге музичари били су укључени у тај подухват. Издавачку кућу је користио да помогне Русима, објављујући њихова дела. Рахмањиновљев однос према Паризу био је амбивалентан. С једне стране, он је живот у Паризу сматрао добрим. С друге стране, у писмима је град називао „уклетим“, „ужурбаним и скупим“, а говорио је и да рђаво делује на његово здравље и да га је „растргао га на комаде“. Иако су добротворни концерти били уобичајена појава у Рахмањиновљевој каријери, та добротворна димензија била је посебно важна у Паризу. Помагао је руске студенте, добротворне организације за помоћ емигрантима, цркве и образовне установе, попут Института Светог Сергија. Ако Рахмањинов није оставио готово никаквог трага у музичкој историји Париза, то је за „руски“ Париз међуратног доба несумњиво имао огроман значај.sr
dc.language.isorusr
dc.publisherBelgrade : Insititute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Artssr
dc.rightsopenAccesssr
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceMusicologysr
dc.subjectS. V. Rachmaninoffsr
dc.subjectParissr
dc.subjectRussian diasporasr
dc.subjectRussian musicsr
dc.subjectRussian émigré presssr
dc.subjectС. В. Рахманиновsr
dc.subjectПарижsr
dc.subjectрусская диаспораsr
dc.subjectрусская музыкаsr
dc.subjectпресса русской эмиграцииsr
dc.subjectСергеј Рахмањиновsr
dc.subjectПаризsr
dc.subjectруска дијаспораsr
dc.subjectруска музикаsr
dc.subjectруска емигрантска штампаsr
dc.titleThe Russian Paris of Sergei Rachmaninoffsr
dc.titleРусский Париж Сергея Рахманиноваsr
dc.typearticlesr
dc.rights.licenseBY-NC-NDsr
dcterms.abstractKэmpbell, Stюart; Russkiй Pariž Sergeя Rahmaninova;
dc.citation.spage75
dc.citation.epage104
dc.citation.issue30
dc.identifier.doi10.2298/MUZ2130075C
dc.description.otherВ основу статьи положен доклад шотландского музыковеда Стюарта Кэмпбелла (1949–2018), прочитанный на конференции Русский Париж между двух мировых войн (Москва, Дом русского зарубежья имени Александра Солженицына, 3 декабря 2013 года). Статья и приложение к ней подготовлены к публикации С. Г. Зверевой и Г. Л. Лапшиновым.sr
dc.identifier.cobiss41663497
dc.type.versionpublishedVersionsr
dc.identifier.fulltexthttps://dais.sanu.ac.rs/bitstream/id/47323/Campbell.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_11660


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record