Show simple item record

Борис Асафјев и совјетска мисао о музици: углед и утицај

dc.contributorVasić, Aleksandar
dc.contributorMedić, Ivana
dc.creatorElphick, Dainel
dc.date.accessioned2021-06-30T14:58:33Z
dc.date.available2021-06-30T14:58:33Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.issn1450-9814 (print)
dc.identifier.issn2406-0976 (online)
dc.identifier.urihttps://dais.sanu.ac.rs/123456789/11659
dc.description.abstractThe theories of Boris Asafiev, including musical process, symphonism, and intonatsiya, proved to be hugely influential in the Soviet Union and beyond. While Asafiev’s ideas were widely adopted by theorists and audiences alike, they were also appropriated by a generation of music critics. As composers struggled to come to terms with what might constitute socialist-realist music, critics built a discourse of projecting meaning onto works via Asafiev’s theories. At the same time, multiple theorists developed and expanded his ideas. The picture that emerges is of a multitude of applications and responses to a multivalent body of work that became a vital part of musical discourse in the latter half of the Soviet Union. In this article, I survey the main theories from Boris Asafiev’s writings on music, and their significance after his death. I begin by defining key terms such as symphonism, musical process, and especially intonatsiya. I then discuss the 1948 Zhdanovshchina and Asafiev’s involvement, and the less well-known 1949 discussions on Musicology. For the remainder of the article, I provide examples of key studies from Soviet music theorists using Asafiev’s terms to illustrate how their usage expanded and, in some cases, moved away from Asafiev’s myriad intentions.sr
dc.description.abstractТеорије Бориса Асафјева, укључујући оне о музичком процесу, симфонизму и интонацији, показале су се изузетно утицајнима у Совјетском Савезу и шире. Идеје Асафјева били су широко прихватили теоретичари и читаоци, али су их била присвојила и поколења музичких критичара. Док су се композитори борили да се помире с оним што би могло чинити соцреалистичку музику, критичари су изградили дискурс пројектовања значења на музичка дела преко Асафјевљевих теорија. У исто време, бројни теоретичари су развили и проширили његове идеје. У том смислу, настала слика представља мноштво примена и одзива на мултивалентни опус, који је постао витални део музичког дискурса у другој половини живота Совјетског Савеза. У овом чланку разматрам главне теорије Бориса Асафјева из његових радова о музици, као и значај који су имале после његове смрти. Почињем од дефинисања кључних појмова попут симфонизма, музичког процеса и, посебно, интонације. Затим расправљам о ждановизму из 1948. и уплетености Асафјева, као и о мање познатим дебатама о музикологији из 1949. године. У остатку рада износим примере кључних студија совјетских теоретичара музике који су користили Асафјевљеве термине, еда бих илустровао како је њихова употреба проширила интенције совјетског музиколога и како се, у неким случајевима, удаљила од великог броја тих интенција.sr
dc.language.isoensr
dc.publisherBelgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Artssr
dc.rightsopenAccesssr
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceMusicologysr
dc.subjectBoris Asafievsr
dc.subjectSoviet musicsr
dc.subjectmusic theorysr
dc.subjectmusic criticismsr
dc.subjectmusic and Marxismsr
dc.subjectБорис Асафјевsr
dc.subjectсовјетска музикаsr
dc.subjectтеорија музикеsr
dc.subjectмузичка критикаsr
dc.subjectмузика и марксизамsr
dc.titleBoris Asafiev and Soviet Musical Thought: Reputation and Influencesr
dc.titleБорис Асафјев и совјетска мисао о музици: углед и утицајsr
dc.typearticlesr
dc.rights.licenseBY-NC-NDsr
dcterms.abstractЕлпхицк, Даинел; Борис Aсафиев анд Совиет Мусицал Тхоугхт: Репутатион анд Инфлуенце; Борис Aсафиев анд Совиет Мусицал Тхоугхт: Репутатион анд Инфлуенце; Boris Asafjev i sovjetska misao o muzici: ugled i uticaj;
dc.citation.spage57
dc.citation.epage74
dc.citation.issue30
dc.identifier.doi10.2298/MUZ2130057E
dc.description.otherWith thanks to Dr. Ivana Medić, and especially to the two anonymous reviewers of this article.sr
dc.identifier.cobiss41650953
dc.type.versionpublishedVersionsr
dc.identifier.fulltexthttp://dais.sanu.ac.rs/bitstream/id/46453/03_Elphick.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_11659


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record