Show simple item record

Историја католикона атонског манастира Симонопетре до XIX века према писаним изворима

dc.contributorЖивојиновић, Мирјана
dc.creatorKotzageorgis, Phokion
dc.creatorSimonopetritis, Monk Kosmas
dc.date.accessioned2021-02-18T18:27:59Z
dc.date.available2021-02-18T18:27:59Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn0584-9853
dc.identifier.urihttps://dais.sanu.ac.rs/123456789/10504
dc.description.abstractThe paper examines all the extant sources (documents, narrative sources, the archaeological remnants etc), regarding the catholicon of Simonopetra monastery on Mount Athos. The research tries to suggest a highly probable hypothesis for the chronological phases of the monument, both for the construction (or reconstruction) and the painting. The changes in the church might have taken place in the late medieval and early modern period, beginning with the construction of the church by the Serbian despot Jovan Uglješa in the second half of 14th century. Three disastrous fires in 1580, 1622 and 1891 have heavily affected the history of the building. The recent restoration works reveal some pieces of wall-paintings, which help us to date a crucial phase for the history of the building in the second half of the 16th century.sr
dc.description.abstractИсторија католикона атонског манастира Симонопетре поново је претресена у светлости старих објављених, и нових писаних извора насталих до почетка XIX века. Католикон је у потпуности уништен у пожару који је избио 1891. године. Његов садашњи изглед не одговара оном из претходних фаза изградњи и обнова. Мноштво историјске грађе (документи, писма, записи на рукописима, натписи и путописне белешке), већином познате науци, поново су прегледани како би се понудила нова, другачија интерпретација података. Закључци који следе после детаљне анализе, јесу следећи: а) У раздобљу од 1529. до 1535. године још је постојала црква из доба деспота Јована Угљеше, са свим фрескама. б) Средином XVI века, у деценији између 1550. и 1560. године, из непознатог разлога, монаси су се подухватили обимне рестаурације и обнове цркве, завршене негде 1561/62, после које је уследила комплетна обнова – ново осликавање живописа, руком познатог критског уметника Дзордзиса, Теофановог ученика. в) Подаци из писаних извора из XVI века јасно указују да црква није уништена у пожарима из 1580. и 1622. године. г) Следствено томе, завршни изглед цркве датира се у 1561. године, мада није сасвим сигурно да ли су одређени делови Угљешине цркве преживели ту обнову. д) Почетни живопис је свакако био из доба деспота Јована Угљеше. Потом је осликан други, из периода обнове 1529–1535, па трећи, око 1561/62, и на концу последњи из 1858–1861. године.sr
dc.language.isoensr
dc.publisherБеоград : Српска академија наука и уметностиsr
dc.rightsopenAccesssr
dc.sourceХиландарски зборникsr
dc.subjectманастир Симонопетраsr
dc.subjectSimonopetra monasterysr
dc.subjectатонски католиконsr
dc.subjectMount Athossr
dc.titleThe history of the catholicon of the Athonite monastery of Simonopetra until the XIX century based on written sourcessr
dc.titleИсторија католикона атонског манастира Симонопетре до XIX века према писаним изворимаsr
dc.typeconferenceObjectsr
dc.rights.licenseBY-NC-NDsr
dcterms.abstractСимонопетритис, Монк Космас; Котзагеоргис, Пхокион; Istorija katolikona atonskog manastira Simonopetre do XIX veka prema pisanim izvorima;
dc.citation.spage189
dc.citation.epage216
dc.citation.issue14
dc.description.otherRecueil de Chilandar, 14sr
dc.identifier.cobiss1547933162
dc.type.versionpublishedVersionsr
dc.identifier.fulltexthttp://dais.sanu.ac.rs/bitstream/id/42835/eng2.pdf


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record