Настанак завршног дела Савиног Житија Светог Симеона у светлости Хиландарског рукописа број 387
On the final part of the Life of St Symeon by St Sava in the light of the Chilandar manuscript no. 387
Abstract
A number of modern researches focused on the problem where Saint Sava began
to write Typikon of Studenica, the biography of the ktetor. After discovery of the
template, namely of a St. Theodore Stoudite’s text, that was used for the completion of
Typikon of Studenica, it was necessary to follow up the aforementioned investigation.
Our research of ten manuscripts specifies and complements contemporary data
regarding the origin of final parts of the Sava’s text.
We have used and studied manuscripts as following:
1) Hellenic manuscripts – Ambr. gr. C 02 (late IX century), Paris. gr. 1018 and
Ottob. gr. 251 (early X century); GIM, Sin. gr. 374 (Vlad. 205) (beginning of XI
century), GIM, Sin. gr. 375 (Vlad. 206) (second half of XI century), Ambr. gr. Е
101 sup. and Marciana Gr. II, 40 (XII century).
2) Serbian Slavonic manuscripts – Chilandar 387 (second quarter of XIII century),
Dečani 87 and HAZU IV d 4 (end of XIII or the beginning of XIV century).
These manuscripts either p...recede or are close to the time when the Life of St.
Sava was composed. Theodore Stoudite’s text of the 56 Small Catechesis is the
sermon found in all above mentioned manuscripts, in Hellenic (Τῇ Κυριακῇ τῆς
А΄ἑβδομάδος) or in Serbian Slavonic (Вь недѣлю недѣлѥ [поста]) manuscripts.
Comparison of the mentioned places with the final sentences of Typikon of
Studenica (the manuscript IX H 8 [Š 10]) lead to single out the manuscript
Chilandar 387 as of great significance.
Comparison of the mentioned manuscripts clarifies to what was the scribal tradition
of the Stoudite instructions that were used by Sava. The final conclusions shed
light on some creative moments of his life. It may be assumed that the manuscript
Chilandar 387 represents a very important source for studying Stoudite’s instructions
in the Serbian Slavonic scribal tradition.
Поједина досадашња истраживања у фокусу су имала проблем места где је Свети Сава започео писање ктиторског житија Студеничког типика. Откриће предлошка (Теодор Студит) који је послужио за завршетак ктиторског житија Студеничког типика надовезало се на поменута истраживања. Наше проучавање хиландарског рукописа број 387, и још неколицине
рукописа, прецизира и допуњава досадашња сазнања у вези са настанком завршних поука Савиног дела, укључујући и разрешавање питања на коjeм је
језику био предложак.
Keywords:
хиландарски рукопис број 387 / Свети Сава / Житије Светог Симеона МироточивогSource:
Хиландарски зборник, 2017, 14, 7-18Publisher:
- Београд : Српска академија наука и уметности
Note:
- Recueil de Chilandar, 14
Collections
Institution/Community
Cрпска академија наука и уметности / Serbian Academy of Sciences and ArtsTY - JOUR AU - Ракићевић, Тихон PY - 2017 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/10486 AB - A number of modern researches focused on the problem where Saint Sava began to write Typikon of Studenica, the biography of the ktetor. After discovery of the template, namely of a St. Theodore Stoudite’s text, that was used for the completion of Typikon of Studenica, it was necessary to follow up the aforementioned investigation. Our research of ten manuscripts specifies and complements contemporary data regarding the origin of final parts of the Sava’s text. We have used and studied manuscripts as following: 1) Hellenic manuscripts – Ambr. gr. C 02 (late IX century), Paris. gr. 1018 and Ottob. gr. 251 (early X century); GIM, Sin. gr. 374 (Vlad. 205) (beginning of XI century), GIM, Sin. gr. 375 (Vlad. 206) (second half of XI century), Ambr. gr. Е 101 sup. and Marciana Gr. II, 40 (XII century). 2) Serbian Slavonic manuscripts – Chilandar 387 (second quarter of XIII century), Dečani 87 and HAZU IV d 4 (end of XIII or the beginning of XIV century). These manuscripts either precede or are close to the time when the Life of St. Sava was composed. Theodore Stoudite’s text of the 56 Small Catechesis is the sermon found in all above mentioned manuscripts, in Hellenic (Τῇ Κυριακῇ τῆς А΄ἑβδομάδος) or in Serbian Slavonic (Вь недѣлю недѣлѥ [поста]) manuscripts. Comparison of the mentioned places with the final sentences of Typikon of Studenica (the manuscript IX H 8 [Š 10]) lead to single out the manuscript Chilandar 387 as of great significance. Comparison of the mentioned manuscripts clarifies to what was the scribal tradition of the Stoudite instructions that were used by Sava. The final conclusions shed light on some creative moments of his life. It may be assumed that the manuscript Chilandar 387 represents a very important source for studying Stoudite’s instructions in the Serbian Slavonic scribal tradition. AB - Поједина досадашња истраживања у фокусу су имала проблем места где је Свети Сава започео писање ктиторског житија Студеничког типика. Откриће предлошка (Теодор Студит) који је послужио за завршетак ктиторског житија Студеничког типика надовезало се на поменута истраживања. Наше проучавање хиландарског рукописа број 387, и још неколицине рукописа, прецизира и допуњава досадашња сазнања у вези са настанком завршних поука Савиног дела, укључујући и разрешавање питања на коjeм је језику био предложак. PB - Београд : Српска академија наука и уметности T2 - Хиландарски зборник T1 - Настанак завршног дела Савиног Житија Светог Симеона у светлости Хиландарског рукописа број 387 T1 - On the final part of the Life of St Symeon by St Sava in the light of the Chilandar manuscript no. 387 SP - 7 EP - 18 IS - 14 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_10486 ER -
@article{ author = "Ракићевић, Тихон", year = "2017", abstract = "A number of modern researches focused on the problem where Saint Sava began to write Typikon of Studenica, the biography of the ktetor. After discovery of the template, namely of a St. Theodore Stoudite’s text, that was used for the completion of Typikon of Studenica, it was necessary to follow up the aforementioned investigation. Our research of ten manuscripts specifies and complements contemporary data regarding the origin of final parts of the Sava’s text. We have used and studied manuscripts as following: 1) Hellenic manuscripts – Ambr. gr. C 02 (late IX century), Paris. gr. 1018 and Ottob. gr. 251 (early X century); GIM, Sin. gr. 374 (Vlad. 205) (beginning of XI century), GIM, Sin. gr. 375 (Vlad. 206) (second half of XI century), Ambr. gr. Е 101 sup. and Marciana Gr. II, 40 (XII century). 2) Serbian Slavonic manuscripts – Chilandar 387 (second quarter of XIII century), Dečani 87 and HAZU IV d 4 (end of XIII or the beginning of XIV century). These manuscripts either precede or are close to the time when the Life of St. Sava was composed. Theodore Stoudite’s text of the 56 Small Catechesis is the sermon found in all above mentioned manuscripts, in Hellenic (Τῇ Κυριακῇ τῆς А΄ἑβδομάδος) or in Serbian Slavonic (Вь недѣлю недѣлѥ [поста]) manuscripts. Comparison of the mentioned places with the final sentences of Typikon of Studenica (the manuscript IX H 8 [Š 10]) lead to single out the manuscript Chilandar 387 as of great significance. Comparison of the mentioned manuscripts clarifies to what was the scribal tradition of the Stoudite instructions that were used by Sava. The final conclusions shed light on some creative moments of his life. It may be assumed that the manuscript Chilandar 387 represents a very important source for studying Stoudite’s instructions in the Serbian Slavonic scribal tradition., Поједина досадашња истраживања у фокусу су имала проблем места где је Свети Сава започео писање ктиторског житија Студеничког типика. Откриће предлошка (Теодор Студит) који је послужио за завршетак ктиторског житија Студеничког типика надовезало се на поменута истраживања. Наше проучавање хиландарског рукописа број 387, и још неколицине рукописа, прецизира и допуњава досадашња сазнања у вези са настанком завршних поука Савиног дела, укључујући и разрешавање питања на коjeм је језику био предложак.", publisher = "Београд : Српска академија наука и уметности", journal = "Хиландарски зборник", title = "Настанак завршног дела Савиног Житија Светог Симеона у светлости Хиландарског рукописа број 387, On the final part of the Life of St Symeon by St Sava in the light of the Chilandar manuscript no. 387", pages = "7-18", number = "14", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_10486" }
Ракићевић, Т.. (2017). Настанак завршног дела Савиног Житија Светог Симеона у светлости Хиландарског рукописа број 387. in Хиландарски зборник Београд : Српска академија наука и уметности.(14), 7-18. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_10486
Ракићевић Т. Настанак завршног дела Савиног Житија Светог Симеона у светлости Хиландарског рукописа број 387. in Хиландарски зборник. 2017;(14):7-18. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_10486 .
Ракићевић, Тихон, "Настанак завршног дела Савиног Житија Светог Симеона у светлости Хиландарског рукописа број 387" in Хиландарски зборник, no. 14 (2017):7-18, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_10486 .