DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrilic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   DAIS
  • Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASA
  • ЕИ САНУ - Радови истраживача / IE SASA - Researchers' publications
  • View Item
  •   DAIS
  • Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASA
  • ЕИ САНУ - Радови истраживача / IE SASA - Researchers' publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Фрагменти аутобиографије: концепт „трептавог саосећања“ у Портретима жена Ксеније Атанасијевић

Fragments of Autobiography: The Concept of “Flickering Compassion” in Portraits of Women by Ksenija Atanasijević

Thumbnail
2020
bitstream_42432.pdf (1.743Mb)
Authors
Башић, Ивана
Article (Published version)
,
Етнографски институт САНУ
Metadata
Show full item record
Abstract
У фокусу нашег разматрања биће начин на који је Ксенија Атанасијевић, пишући о песникињама и филозофкињама старе Грчке, али и о св. Терези из Авиле или Жорж Сандовој, исписивала сопствено разумевање значаја женске научне и уметничке креативности, те еманципације жена. Избором жена о којима ће писати, као и наглашавањем одређених квалитета њихових личности и њихових дела, те филозофских концепата које је подржавала, Ксенија Атанасијевић је у Портретима жена истовремено створила своје имплицитно имагинарно филозофско „Ја“. Стога би најпрецизније жанровско одређење Портрета жена било фрагменти трептавог саосећања са личностима које је описивала, а саосећање се може одредити и као кључна карактеристика целокупног њеног опуса и живота – емпатија је чинила и основу етичке филозофије Ксеније Атанасијевић, и њеног друштвеног, пацифистичког и феминистичког ангажмана и истовремено је за њу представљала основу вредности људског живота. Овим избором, Ксенија Атанасијевић антиципирала ј...е и став ововременог феминизма о нужности стварања женског канона за обликовање женског личног и стваралачког идентитета.

In our discussion we will explore how Ksenija Atanasijević, while writing about the poets and philosophers of ancient Greece, but also about Saint Teresa of Avila and George Sand, expressed her own understanding of the importance of womenʼs scientific and artistic creativity, and also their emancipation. By choice of women she will write about, as well as emphasis on certain qualities of their personalities and their work, and the philosophical concepts she supported, Ksenija Atanasijević simultaneously created her implicit imaginary philosophical “Iˮ in Portraits of Women. Therefore, the most precise genre definition of Portraits of Women would be fragments of flickering compassion towards the personalities she is describing, and compassion can be defined as a key characteristic of her entire oeuvre and life – empathy was the basis of Ksenija Atanasijevicʼs ethical philosophy and her social, pacifist and feminist engagement and at the same time it was in her opinion the most ... important value of human life. With this choice, Ksenija Atanasijević also anticipated the stance of contemporary feminism on the necessity of creating a female canon for shaping a womenʼs personal and creative identity.

Keywords:
Ксенија Атанасијевић / Портрети жена / женски канон / „аутобиографски моменат“ / феминистичка традиција / Ksenija Atanasijević / Portraits of Women / female canon / “autobiographical moment” / feminist tradition
Source:
Гласник Етнографског Института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA, 2020, 68, 2, 353-376
Publisher:
  • Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA
Projects:
  • Ministry of Education, Science and Technological Development, Republic of Serbia, Grant no. 451-03-68/2020-14/200173 (Institute of Ethnography SASA, Belgrade) (RS-200173)
Note:
  • Тема броја – Научни рад и род: синхронe и дијахронe перспективe (ур. Младена Прелић и Милан Томашевић) / Topic of the Issue – Academic Careers and Gender: Synchronic and Diachronic Perspectives (eds. Mladena Prelić and Milan Tomašević).

DOI: 10.2298/GEI2002353B

ISSN: 0350-0861 (print); 2334-8259 (online)

[ Google Scholar ]
URI
http://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/issue/view/41
https://dais.sanu.ac.rs/123456789/10392
Collections
  • ЕИ САНУ - Радови истраживача / IE SASA - Researchers' publications
Institution
Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASA
TY  - JOUR
AU  - Башић, Ивана
PY  - 2020
UR  - http://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/issue/view/41
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/10392
AB  - У фокусу нашег разматрања биће начин на који је Ксенија Атанасијевић, пишући о
песникињама и филозофкињама старе Грчке, али и о св. Терези из Авиле или Жорж
Сандовој, исписивала сопствено разумевање значаја женске научне и уметничке
креативности, те еманципације жена. Избором жена о којима ће писати, као и
наглашавањем одређених квалитета њихових личности и њихових дела, те
филозофских концепата које је подржавала, Ксенија Атанасијевић је у Портретима
жена истовремено створила своје имплицитно имагинарно филозофско „Ја“. Стога би
најпрецизније жанровско одређење Портрета жена било фрагменти трептавог
саосећања са личностима које је описивала, а саосећање се може одредити и као
кључна карактеристика целокупног њеног опуса и живота – емпатија је чинила и
основу етичке филозофије Ксеније Атанасијевић, и њеног друштвеног, пацифистичког
и феминистичког ангажмана и истовремено је за њу представљала основу вредности
људског живота. Овим избором, Ксенија Атанасијевић антиципирала је и став
ововременог феминизма о нужности стварања женског канона за обликовање женског
личног и стваралачког идентитета.
AB  - In our discussion we will explore how Ksenija Atanasijević, while writing about the poets
and philosophers of ancient Greece, but also about Saint Teresa of Avila and George Sand,
expressed her own understanding of the importance of womenʼs scientific and artistic
creativity, and also their emancipation. By choice of women she will write about, as well as
emphasis on certain qualities of their personalities and their work, and the philosophical
concepts she supported, Ksenija Atanasijević simultaneously created her implicit imaginary
philosophical “Iˮ in Portraits of Women. Therefore, the most precise genre definition of
Portraits of Women would be fragments of flickering compassion towards the personalities she is describing, and compassion can be defined as a key characteristic of her entire oeuvre
and life – empathy was the basis of Ksenija Atanasijevicʼs ethical philosophy and her social,
pacifist and feminist engagement and at the same time it was in her opinion the most
important value of human life. With this choice, Ksenija Atanasijević also anticipated the
stance of contemporary feminism on the necessity of creating a female canon for shaping a
womenʼs personal and creative identity.
PB  - Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA
T2  - Гласник Етнографског Института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA
T1  - Фрагменти аутобиографије: концепт „трептавог саосећања“ у Портретима жена Ксеније Атанасијевић
T1  - Fragments of Autobiography: The Concept of “Flickering Compassion” in Portraits of Women by Ksenija Atanasijević
SP  - 353
EP  - 376
VL  - 68
IS  - 2
DO  - 10.2298/GEI2002353B
ER  - 
@article{
author = "Башић, Ивана",
year = "2020",
url = "http://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/issue/view/41, https://dais.sanu.ac.rs/123456789/10392",
abstract = "У фокусу нашег разматрања биће начин на који је Ксенија Атанасијевић, пишући о
песникињама и филозофкињама старе Грчке, али и о св. Терези из Авиле или Жорж
Сандовој, исписивала сопствено разумевање значаја женске научне и уметничке
креативности, те еманципације жена. Избором жена о којима ће писати, као и
наглашавањем одређених квалитета њихових личности и њихових дела, те
филозофских концепата које је подржавала, Ксенија Атанасијевић је у Портретима
жена истовремено створила своје имплицитно имагинарно филозофско „Ја“. Стога би
најпрецизније жанровско одређење Портрета жена било фрагменти трептавог
саосећања са личностима које је описивала, а саосећање се може одредити и као
кључна карактеристика целокупног њеног опуса и живота – емпатија је чинила и
основу етичке филозофије Ксеније Атанасијевић, и њеног друштвеног, пацифистичког
и феминистичког ангажмана и истовремено је за њу представљала основу вредности
људског живота. Овим избором, Ксенија Атанасијевић антиципирала је и став
ововременог феминизма о нужности стварања женског канона за обликовање женског
личног и стваралачког идентитета., In our discussion we will explore how Ksenija Atanasijević, while writing about the poets
and philosophers of ancient Greece, but also about Saint Teresa of Avila and George Sand,
expressed her own understanding of the importance of womenʼs scientific and artistic
creativity, and also their emancipation. By choice of women she will write about, as well as
emphasis on certain qualities of their personalities and their work, and the philosophical
concepts she supported, Ksenija Atanasijević simultaneously created her implicit imaginary
philosophical “Iˮ in Portraits of Women. Therefore, the most precise genre definition of
Portraits of Women would be fragments of flickering compassion towards the personalities she is describing, and compassion can be defined as a key characteristic of her entire oeuvre
and life – empathy was the basis of Ksenija Atanasijevicʼs ethical philosophy and her social,
pacifist and feminist engagement and at the same time it was in her opinion the most
important value of human life. With this choice, Ksenija Atanasijević also anticipated the
stance of contemporary feminism on the necessity of creating a female canon for shaping a
womenʼs personal and creative identity.",
publisher = "Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA",
journal = "Гласник Етнографског Института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA",
title = "Фрагменти аутобиографије: концепт „трептавог саосећања“ у Портретима жена Ксеније Атанасијевић, Fragments of Autobiography: The Concept of “Flickering Compassion” in Portraits of Women by Ksenija Atanasijević",
pages = "353-376",
volume = "68",
number = "2",
doi = "10.2298/GEI2002353B"
}
Башић И. Фрагменти аутобиографије: концепт „трептавог саосећања“ у Портретима жена Ксеније Атанасијевић. Гласник Етнографског Института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA. 2020;68(2):353-376
,& Башић, И. (2020). Фрагменти аутобиографије: концепт „трептавог саосећања“ у Портретима жена Ксеније Атанасијевић.
Гласник Етнографског Института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASAБеоград : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA., 68(2), 353-376. 
https://doi.org/10.2298/GEI2002353B
Башић Ивана, "Фрагменти аутобиографије: концепт „трептавог саосећања“ у Портретима жена Ксеније Атанасијевић" 68, no. 2 (2020):353-376,
https://doi.org/10.2298/GEI2002353B .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

re3dataOpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutionsAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

re3dataOpenAIRERCUB