Стандардни и матерњи језик из другачије перспективе
Article (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Циљ рада јесте да се утврди како средњошколци одређују појмове
матерњи и стандардни језик, као и да се укаже на ставове о улози, статусу
и симболичкој вредности стандардног српског језика међу припадницима
овог дела говорне заједнице.
The aim of this paper is to identify how high school students defi ne the
concepts of the mother tongue and standard language, as well as to indicate
their attitudes towards the role, status and symbolic value of standard Serbian
among members of this part of the speech community. Тhe results show
that the students are able to understand the concept of the standard language
and its multifunctional nature, as well as that this variety is prestigious in
this part of the speech community.
Keywords:
стандардни језик; матерњи језик; језичка култура; ставови; социолингвистика; српски језик / standard language; mother tongue; linguistic culture; attitudes; sociolinguistics; SerbianSource:
Наш језик, 2019, 50, 2, 737-744Publisher:
- Београд : Институт за српски језик САНУ