DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   DAIS
  • Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
  • МИ САНУ - Радови истраживача / MI SASA - Researchers' publications
  • View Item
  •   DAIS
  • Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
  • МИ САНУ - Радови истраживача / MI SASA - Researchers' publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Music in Postsocialism – Looking Back at the First Three Decades

Thumbnail
2020
bitstream_41732.pdf (2.795Mb)
Authors
Milin, Melita
Milanović, Biljana
Lajić Mihajlović, Danka
Contributors
Milanović, Biljana
Milin, Melita
Lajić Mihajlović, Danka
Book part (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
The book contains a detailed introductory study by the editors and 15 chapters by distinguished scholars from 13 countries (Poland, Hungary, Romania, Bulgaria, Slovenia, Croatia, Serbia, Bosnia and Herzegovina, Lithuania, Ukraine, Russia, Kazakhstan, Georgia). This edition presents a pioneering endeavour in global scholarly frames.The main idea was to gain a nuanced scholarly insight that could encourage wider comparative musical studies on different variants of more or less similar phenomena in postsocialist countries. At the same time, diversity, as an important feature of thе volume, testifies to the very wide scope of the term “postsocialism” in music, and leads to a further critical examination of its explanatory value. A variety of local contexts goes together with a very wide range of scholarly approaches. Giving voice to native scholars has allowed to obtain “insights from within”. Thus, the publication testifies to an investment in the decolonialisation of power dictated by ...the dominant Anglo-American ethno/musicology that determines and controls the production of knowledge about music in global world.

Зборник обухвата уводну студију уредница и 15 поглавља угледних научника из 13 постсоцијалистичких земаља (Пољска, Мађарска, Румунија, Бугарска, Словенија, Хрватска, Србија, Босна и Херцеговина, Литванија, Украјина, Русија, Казахстан, Грузија). Ово издање представља пионирски подухват у глобалним научним оквирима, настао с идејом да се постигне нијансиран научни увид који би иницирао шире, упоредне музичке студије о различитим варијантама појава у постсоцијалистичким друштвима. Диверзитет као важна карактеристика зборника сведочи о врло широком опсегу термина „постсоцијализам“ у музици и подстиче нова критичка испитивања његових значења и вредности. Локални контексти представљени су кроз разноврстан спектар научних приступа. Давање гласа домаћим научницима омогућило је да се стекну „увиди изнутра“, па публикација обједињује различита гледишта и сведочи о улагању у деколонијализацију моћи коју диктира доминација англоамеричке етно/музикологије, а која одређује и контролише производњу зн...ања о музици у глобалном свету.

Keywords:
music / postsocialism / First Three Decades
Source:
Music in Postsocialism : Three Decades in Retrospect / Музика у постсоцијализму: три деценије касније, 2020, 1-17
Publisher:
  • Belgrade : Institute of Musicology SASA

Cobiss ID: 28288265

ISBN: 978-86-80639-60-4

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_10160
URI
https://dais.sanu.ac.rs/handle/123456789/10158
https://dais.sanu.ac.rs/123456789/10160
Collections
  • МИ САНУ - Радови истраживача / MI SASA - Researchers' publications
Institution/Community
Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
TY  - CHAP
AU  - Milin, Melita
AU  - Milanović, Biljana
AU  - Lajić Mihajlović, Danka
PY  - 2020
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/handle/123456789/10158
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/10160
AB  - The book contains a detailed introductory study by the editors and 15 chapters by distinguished scholars from 13 countries (Poland, Hungary, Romania, Bulgaria, Slovenia, Croatia, Serbia, Bosnia and Herzegovina, Lithuania, Ukraine, Russia, Kazakhstan, Georgia). 
This edition presents a pioneering endeavour in global scholarly frames.The main idea was to gain a nuanced scholarly insight that could encourage wider comparative musical studies on different variants of more or less similar phenomena in postsocialist countries. At the same time, diversity, as an important feature of thе volume, testifies to the very wide scope of the term “postsocialism” in music, and leads to a further critical examination of its explanatory value. A variety of local contexts goes together with a very wide range of scholarly approaches. Giving voice to native scholars has allowed to obtain “insights from within”. Thus, the publication testifies to an investment in the decolonialisation of power dictated by the dominant Anglo-American ethno/musicology that determines and controls the production of knowledge about music in global world.
AB  - Зборник обухвата уводну студију уредница и 15 поглавља угледних научника из 13 постсоцијалистичких земаља (Пољска, Мађарска, Румунија, Бугарска, Словенија, Хрватска, Србија, Босна и Херцеговина, Литванија, Украјина, Русија, Казахстан, Грузија). Ово издање представља пионирски подухват у глобалним научним оквирима, настао с идејом да се постигне нијансиран научни увид који би иницирао шире, упоредне музичке студије о различитим варијантама појава у постсоцијалистичким друштвима. Диверзитет као важна карактеристика зборника сведочи о врло широком опсегу термина „постсоцијализам“ у музици и подстиче нова критичка испитивања његових значења и вредности. Локални контексти представљени су кроз разноврстан спектар научних приступа. Давање гласа домаћим научницима омогућило је да се стекну „увиди изнутра“, па публикација обједињује различита гледишта и сведочи о улагању у деколонијализацију моћи коју диктира доминација англоамеричке етно/музикологије, а која одређује и контролише производњу знања о музици у глобалном свету.
PB  - Belgrade : Institute of Musicology SASA
T2  - Music in Postsocialism : Three Decades in Retrospect / Музика у постсоцијализму: три деценије касније
T1  - Music in Postsocialism – Looking Back at the First Three Decades
SP  - 1
EP  - 17
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_10160
ER  - 
@inbook{
author = "Milin, Melita and Milanović, Biljana and Lajić Mihajlović, Danka",
year = "2020",
abstract = "The book contains a detailed introductory study by the editors and 15 chapters by distinguished scholars from 13 countries (Poland, Hungary, Romania, Bulgaria, Slovenia, Croatia, Serbia, Bosnia and Herzegovina, Lithuania, Ukraine, Russia, Kazakhstan, Georgia). 
This edition presents a pioneering endeavour in global scholarly frames.The main idea was to gain a nuanced scholarly insight that could encourage wider comparative musical studies on different variants of more or less similar phenomena in postsocialist countries. At the same time, diversity, as an important feature of thе volume, testifies to the very wide scope of the term “postsocialism” in music, and leads to a further critical examination of its explanatory value. A variety of local contexts goes together with a very wide range of scholarly approaches. Giving voice to native scholars has allowed to obtain “insights from within”. Thus, the publication testifies to an investment in the decolonialisation of power dictated by the dominant Anglo-American ethno/musicology that determines and controls the production of knowledge about music in global world., Зборник обухвата уводну студију уредница и 15 поглавља угледних научника из 13 постсоцијалистичких земаља (Пољска, Мађарска, Румунија, Бугарска, Словенија, Хрватска, Србија, Босна и Херцеговина, Литванија, Украјина, Русија, Казахстан, Грузија). Ово издање представља пионирски подухват у глобалним научним оквирима, настао с идејом да се постигне нијансиран научни увид који би иницирао шире, упоредне музичке студије о различитим варијантама појава у постсоцијалистичким друштвима. Диверзитет као важна карактеристика зборника сведочи о врло широком опсегу термина „постсоцијализам“ у музици и подстиче нова критичка испитивања његових значења и вредности. Локални контексти представљени су кроз разноврстан спектар научних приступа. Давање гласа домаћим научницима омогућило је да се стекну „увиди изнутра“, па публикација обједињује различита гледишта и сведочи о улагању у деколонијализацију моћи коју диктира доминација англоамеричке етно/музикологије, а која одређује и контролише производњу знања о музици у глобалном свету.",
publisher = "Belgrade : Institute of Musicology SASA",
journal = "Music in Postsocialism : Three Decades in Retrospect / Музика у постсоцијализму: три деценије касније",
booktitle = "Music in Postsocialism – Looking Back at the First Three Decades",
pages = "1-17",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_10160"
}
Milin, M., Milanović, B.,& Lajić Mihajlović, D.. (2020). Music in Postsocialism – Looking Back at the First Three Decades. in Music in Postsocialism : Three Decades in Retrospect / Музика у постсоцијализму: три деценије касније
Belgrade : Institute of Musicology SASA., 1-17.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_10160
Milin M, Milanović B, Lajić Mihajlović D. Music in Postsocialism – Looking Back at the First Three Decades. in Music in Postsocialism : Three Decades in Retrospect / Музика у постсоцијализму: три деценије касније. 2020;:1-17.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_10160 .
Milin, Melita, Milanović, Biljana, Lajić Mihajlović, Danka, "Music in Postsocialism – Looking Back at the First Three Decades" in Music in Postsocialism : Three Decades in Retrospect / Музика у постсоцијализму: три деценије касније (2020):1-17,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_10160 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

re3dataOpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutions/communitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

re3dataOpenAIRERCUB