DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   DAIS
  • Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
  • Музикологија (часопис) / Musicology (journal)
  • View Item
  •   DAIS
  • Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
  • Музикологија (часопис) / Musicology (journal)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Creativity and Ownership: Protection of Rights in Musical Works in the European Union From Digitisation to Artificial Intelligence

Креативност и власништво: правна заштита музичких дела у Европској унији од дигитализације до вештачке интелигенције

Thumbnail
2020
07_Cemalovic.pdf (227.5Kb)
Authors
Ćemalović, Uroš
Contributors
Vasić, Aleksandar
Article (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Even more than intelligence, creativity is considered as a quintessentially human capacity. The same conclusion is fully applicable to the artistic creation in music sector. However, rapid technological development is constantly challenging not only the creative process as such, but also the legal instruments intended to protect the results of intellectual and artistic work. The first part of this article examines the provisions of the new EU Directive 2019/790 dedicated to online content-sharing service providers and fair remuneration of authors/performers, while its second part maps the main challenges the development of artificial intelligence imposes to the protection of rights in musical works.
Креативност се, чак и у већој мери него што је то случај са интелигенцијом, сматра суштински људском способношћу. Исти закључак је у потпуности примењив и на уметничко стваралаштво у области музике. Међутим, брз технолошки развој стално доводи у питање не само природу креативног процеса, већ и правне инструменте чији је циљ заштита резултата интелектуалног и уметничког стваралаштва. Први део чланка анализира одредбе нове Директиве ЕУ 2019/790, посвећене пружаоцима услуга дељења садржаја online и праведне накнаде за ауторе и извођаче, док се његов други део бави мапирањем главних изазова које развој вештачке интелигенције поставља пред правну заштиту стваралаштва у области музике.
Креативност се, чак и у већој мери него што је то случај са интелигенцијом, сматра суштински људском способношћу. Исти закључак је у потпуности примењив и на уметничко стваралаштво у области музике. Међутим, брз технолошки развој стално доводи у питање не само природу креативног процеса, већ и правне инструменте чији је циљ заштита резултата интелектуалног и уметничког стваралаштва. Док је у Европској унији (ЕУ) недавно усвојен нови правни оквир (Директива 2019/790) примењив на ауторе и друге носиоце права над музичким делима у контексту дигитализације, брза еволуција вештачке интелигенције (ВИ) још увек није праћена одговарајућим нормативним решењима у области права интелектуалне својине. Користећи углавном метод анализе садржаја и компаративни правни метод, први део овог чланка је посвећен анализи одредаба нове Директиве ЕУ које се тичу пружалаца услуга дељења садржаја online и праведне накнаде за ауторе и извођаче, док се његов други део бави мапирањем главних изазова које ВИ поста...вља пред правну заштиту стваралаштва у области музике. Закључци до којих је аутор дошао могу се груписати у три целине. Прво, нова правна решења која се односе на услуге дељења садржаја online успостављају нека корисна општа правила, али дозвољавају и велики број изузетака, док још увек остаје непознато како ће државе чланице ЕУ пренети одредбе члана 17 Директиве 2019/790 у своје унутрашње правне поретке. Друго, правила која се тичу праведне накнаде за ауторе и извођаче превасходно почивају на обавези транспарентности и механизму за прилагођавање уговора, али оба та принципа кључно зависе од доследне примене обавезе носиоца права да пружа информације о коришћењу музичког дела. Коначно, музичка дела које је створила ВИ не треба да уживају исти ауторско-правни статус као изворно људске творевине, док би један од водећих принципа за будућа правна решења у тој области требало да буде правило да сврха ауторско-правне заштите не сме да буде злоупотребљена давањем музичким делима које ствара ВИ таквог статуса којим би се подривала заштита изворно људских творевина.

Keywords:
copyright / rights in musical works / EU Directive 2019/790 / digitization / artificial intelligence / ауторско право / права над музичким делима / Директива ЕУ 2019/790 / дигитализација / вештачка интелигенција
Source:
Musicology, 2020, 29, 149-162
Publisher:
  • Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts

DOI: 10.2298/MUZ2029149C

Cobiss ID: 28676617

ISSN: 1450-9814; 2406-0976 (online)

WoS: 000670780500008

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_10141
URI
https://dais.sanu.ac.rs/123456789/10141
Collections
  • Музикологија (часопис) / Musicology (journal)
Institution/Community
Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
TY  - JOUR
AU  - Ćemalović, Uroš
PY  - 2020
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/10141
AB  - Even more than intelligence, creativity is considered as a quintessentially human
capacity. The same conclusion is fully applicable to the artistic creation in music
sector. However, rapid technological development is constantly challenging
not only the creative process as such, but also the legal instruments intended to
protect the results of intellectual and artistic work. The first part of this article
examines the provisions of the new EU Directive 2019/790 dedicated to online
content-sharing service providers and fair remuneration of authors/performers,
while its second part maps the main challenges the development of artificial intelligence
imposes to the protection of rights in musical works.
AB  - Креативност се, чак и у већој мери него што је то случај са интелигенцијом,
сматра суштински људском способношћу. Исти закључак је у потпуности
примењив и на уметничко стваралаштво у области музике. Међутим, брз
технолошки развој стално доводи у питање не само природу креативног
процеса, већ и правне инструменте чији је циљ заштита резултата
интелектуалног и уметничког стваралаштва. Први део чланка анализира
одредбе нове Директиве ЕУ 2019/790, посвећене пружаоцима услуга дељења
садржаја online и праведне накнаде за ауторе и извођаче, док се његов други
део бави мапирањем главних изазова које развој вештачке интелигенције
поставља пред правну заштиту стваралаштва у области музике.
AB  - Креативност се, чак и у већој мери него што је то случај са интелигенцијом, сматра суштински људском способношћу. Исти закључак је у потпуности примењив и на уметничко стваралаштво у области музике. Међутим, брз технолошки развој стално доводи у питање не само природу креативног процеса, већ и правне инструменте чији је циљ заштита резултата интелектуалног и уметничког стваралаштва. Док је у Европској унији (ЕУ) недавно усвојен нови правни оквир (Директива 2019/790) примењив на ауторе и друге носиоце права над музичким делима у контексту дигитализације, брза еволуција вештачке интелигенције (ВИ) још увек није праћена одговарајућим нормативним решењима у
области права интелектуалне својине. Користећи углавном метод анализе садржаја и компаративни правни метод, први део овог чланка је посвећен анализи одредаба нове Директиве ЕУ које се тичу пружалаца услуга дељења садржаја online и праведне накнаде за ауторе и извођаче, док се његов други део бави мапирањем главних изазова које ВИ поставља пред правну заштиту стваралаштва у области музике. Закључци до којих је аутор дошао могу се груписати у три целине. Прво, нова правна решења која се односе на услуге дељења садржаја online успостављају нека корисна општа правила, али дозвољавају и велики број изузетака, док још увек остаје непознато како ће државе чланице ЕУ пренети одредбе члана 17 Директиве 2019/790 у своје унутрашње правне поретке. Друго, правила која се тичу праведне накнаде за ауторе и извођаче превасходно
почивају на обавези транспарентности и механизму за прилагођавање уговора, али оба та принципа кључно зависе од доследне примене обавезе носиоца права да пружа информације о коришћењу музичког дела. Коначно, музичка дела које је створила ВИ не треба да уживају исти ауторско-правни статус као изворно људске творевине, док би један од водећих принципа за будућа правна решења у тој области требало да буде правило да сврха ауторско-правне заштите не сме да буде злоупотребљена давањем музичким делима које ствара ВИ таквог статуса којим би се подривала заштита изворно људских творевина.
PB  - Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts
T2  - Musicology
T1  - Creativity and Ownership: Protection of Rights in Musical Works in the European Union From Digitisation to Artificial Intelligence
T1  - Креативност и власништво: правна заштита музичких дела у Европској унији од дигитализације до вештачке интелигенције
SP  - 149
EP  - 162
IS  - 29
DO  - 10.2298/MUZ2029149C
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_10141
ER  - 
@article{
author = "Ćemalović, Uroš",
year = "2020",
abstract = "Even more than intelligence, creativity is considered as a quintessentially human
capacity. The same conclusion is fully applicable to the artistic creation in music
sector. However, rapid technological development is constantly challenging
not only the creative process as such, but also the legal instruments intended to
protect the results of intellectual and artistic work. The first part of this article
examines the provisions of the new EU Directive 2019/790 dedicated to online
content-sharing service providers and fair remuneration of authors/performers,
while its second part maps the main challenges the development of artificial intelligence
imposes to the protection of rights in musical works., Креативност се, чак и у већој мери него што је то случај са интелигенцијом,
сматра суштински људском способношћу. Исти закључак је у потпуности
примењив и на уметничко стваралаштво у области музике. Међутим, брз
технолошки развој стално доводи у питање не само природу креативног
процеса, већ и правне инструменте чији је циљ заштита резултата
интелектуалног и уметничког стваралаштва. Први део чланка анализира
одредбе нове Директиве ЕУ 2019/790, посвећене пружаоцима услуга дељења
садржаја online и праведне накнаде за ауторе и извођаче, док се његов други
део бави мапирањем главних изазова које развој вештачке интелигенције
поставља пред правну заштиту стваралаштва у области музике., Креативност се, чак и у већој мери него што је то случај са интелигенцијом, сматра суштински људском способношћу. Исти закључак је у потпуности примењив и на уметничко стваралаштво у области музике. Међутим, брз технолошки развој стално доводи у питање не само природу креативног процеса, већ и правне инструменте чији је циљ заштита резултата интелектуалног и уметничког стваралаштва. Док је у Европској унији (ЕУ) недавно усвојен нови правни оквир (Директива 2019/790) примењив на ауторе и друге носиоце права над музичким делима у контексту дигитализације, брза еволуција вештачке интелигенције (ВИ) још увек није праћена одговарајућим нормативним решењима у
области права интелектуалне својине. Користећи углавном метод анализе садржаја и компаративни правни метод, први део овог чланка је посвећен анализи одредаба нове Директиве ЕУ које се тичу пружалаца услуга дељења садржаја online и праведне накнаде за ауторе и извођаче, док се његов други део бави мапирањем главних изазова које ВИ поставља пред правну заштиту стваралаштва у области музике. Закључци до којих је аутор дошао могу се груписати у три целине. Прво, нова правна решења која се односе на услуге дељења садржаја online успостављају нека корисна општа правила, али дозвољавају и велики број изузетака, док још увек остаје непознато како ће државе чланице ЕУ пренети одредбе члана 17 Директиве 2019/790 у своје унутрашње правне поретке. Друго, правила која се тичу праведне накнаде за ауторе и извођаче превасходно
почивају на обавези транспарентности и механизму за прилагођавање уговора, али оба та принципа кључно зависе од доследне примене обавезе носиоца права да пружа информације о коришћењу музичког дела. Коначно, музичка дела које је створила ВИ не треба да уживају исти ауторско-правни статус као изворно људске творевине, док би један од водећих принципа за будућа правна решења у тој области требало да буде правило да сврха ауторско-правне заштите не сме да буде злоупотребљена давањем музичким делима које ствара ВИ таквог статуса којим би се подривала заштита изворно људских творевина.",
publisher = "Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts",
journal = "Musicology",
title = "Creativity and Ownership: Protection of Rights in Musical Works in the European Union From Digitisation to Artificial Intelligence, Креативност и власништво: правна заштита музичких дела у Европској унији од дигитализације до вештачке интелигенције",
pages = "149-162",
number = "29",
doi = "10.2298/MUZ2029149C",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_10141"
}
Ćemalović, U.. (2020). Creativity and Ownership: Protection of Rights in Musical Works in the European Union From Digitisation to Artificial Intelligence. in Musicology
Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts.(29), 149-162.
https://doi.org/10.2298/MUZ2029149C
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_10141
Ćemalović U. Creativity and Ownership: Protection of Rights in Musical Works in the European Union From Digitisation to Artificial Intelligence. in Musicology. 2020;(29):149-162.
doi:10.2298/MUZ2029149C
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_10141 .
Ćemalović, Uroš, "Creativity and Ownership: Protection of Rights in Musical Works in the European Union From Digitisation to Artificial Intelligence" in Musicology, no. 29 (2020):149-162,
https://doi.org/10.2298/MUZ2029149C .,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_10141 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

CoreTrustSealre3dataOpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutions/communitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

CoreTrustSealre3dataOpenAIRERCUB