DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   DAIS
  • Cрпска академија наука и уметности / Serbian Academy of Sciences and Arts
  • Научни скупови / Scientific Conferences
  • Одељење друштвених наука
  • View Item
  •   DAIS
  • Cрпска академија наука и уметности / Serbian Academy of Sciences and Arts
  • Научни скупови / Scientific Conferences
  • Одељење друштвених наука
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Consolidating the standardization of the Rromani language - past, present, future, in respect of dialectal diversity while granting easy wordlwide communication in mother tongue

Консолидација страндардизације ромског језика - прошлост, садашњост, будућност уз поштовање дијалекатског диверзитета и омогућавање једноставне комуникације на матерњом језику широм света

Thumbnail
2018
bitstream_41659.pdf (5.904Mb)
Authors
Courthiade, Marcel
Contributors
Варади, Тибор
Сикимић, Биљана
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
The paper begins with the consideration of the circumstances in which Romani language is currently being developed, compared to the main languages in Europe. Furthermore, the paper deals with different stereotypes and explains the Romani dialectal structure not only from the aspect of heritage and as a mother tongue, but in the light of the measurement of inter-dialectal involvement proven by mathematical methods. This process leads to a clear clarification of the term ’dialect’. The natural occurrence of concepts of common, standard, literary, national, etc. in language is explained (according to different schools) as well as the present situation of the Romani language, with a focus on the prospects of its further development (the principle of butterfly) in the social context: the role of parents, family, church, society, school, media and various institutions in codification and normalization – also from the aspect of developing brakes. Some didactic tools are presented a...s instruments that also contribute to a better understanding of codification and normalization among Roma, leading to the harmonization of different dialects in the spirit of mutual respect for diversity. Such endeavors, however, are useless if they are not understood by users and if they are not really rooted in their culture. The above elements lead to the problem of direct codification and its connection with communication, in particular modern communication on social networks and multiple academic levels – because its ultimate purpose is to provide the Roma with a widespread modern language, with the ability to express all the nuances of human thinking. The paper ends with examples of some good practices in Romania and the former Yugoslavia – bearing in mind that negating or destroying one language is only one element in a wider mechanism of ethnic prejudice against the people speaking it.

Прилог почиње разматрањем околности у којима се тренутно развија ромски језик, у поређењу са главним језицима у Европи. Даље се бави различитим стереотипима и објашњава ромску дијалектолошку структуру не само са аспекта баштине и као матерњег језика, већ и у светлу мерења међудијалекатске удaљености, доказане математичким методама. Тај процес води до јасног разјашњавања појма ‘дијалекат’. Објашњава се природно појављивање појмова заједничког, стандардног, књижевног, националног итд. језика (према различитим школама) као и данашња ситуација ромског језика, са фокусом на перспективе његовог даљег развоја (’принцип лептира’) у друштвеном контексту: улога родитеља, породице, цркве, друштва, школе, медија и разних институција у кодификацији и нормализацији – такође са аспекта кочница у развоју. Неки дидактички алати су представљени као инструменти који такође доприносе бољем разумевању кодификације и нормализације међу Ромима, што води до хармонизације различитих наречја у духу међ...усобног поштовања различитости. Такви су подухвати ипак бескорисни ако их не разумеју корисници и ако нису стварно укорењени у њиховој култури. Наведени елементи доводе до проблема директне кодификације и њених веза са комуникацијом, нарочито модерном комуникацијом на друштвеним мрежама и разним академским нивоима – зато што је њена крајња сврха да Ромима пружи широко распрострањен модеран језик способан да изрази све нијансе људског мишљења. Презентација се завршава примерима неких добрих пракси у Румунији и бившој Југославији – имајући у виду да је негирање или уништавање једног језика само један елемент у ширем механизму етничких предрасуда против народа који датим језиком говори.

Keywords:
Romani language / standardization / dialectal diversity / ромски језик / стандардизација / дијалекатски диверзитет
Source:
Очување, заштита и перспективе ромског језика у Србији : зборник радова са научног скупа одржаног 20-21. октобра 2016, 2018, 67-110
Publisher:
  • Београд : Српска академија наука и уметности
Note:
  • Научни скупови ; том 175 / Српска академија наука и уметности. Одељење друштвених наука ; књ. 40

Cobiss ID: 527005540

ISBN: 978-86-7025-796-2

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_10132
URI
https://dais.sanu.ac.rs/123456789/10132
Collections
  • Одељење друштвених наука
Institution/Community
Cрпска академија наука и уметности / Serbian Academy of Sciences and Arts
TY  - CONF
AU  - Courthiade, Marcel
PY  - 2018
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/10132
AB  - The paper begins with the consideration of the circumstances
in which Romani language is currently being developed, compared to the main
languages in Europe. Furthermore, the paper deals with different stereotypes and
explains the Romani dialectal structure not only from the aspect of heritage and as
a mother tongue, but in the light of the measurement of inter-dialectal involvement
proven by mathematical methods. This process leads to a clear clarification of the
term ’dialect’. The natural occurrence of concepts of common, standard, literary,
national, etc. in language is explained (according to different schools) as well as the
present situation of the Romani language, with a focus on the prospects of its further development (the principle of butterfly) in the social context: the role of parents,
family, church, society, school, media and various institutions in codification and
normalization – also from the aspect of developing brakes. Some didactic tools are
presented as instruments that also contribute to a better understanding of codification
and normalization among Roma, leading to the harmonization of different dialects
in the spirit of mutual respect for diversity. Such endeavors, however, are useless
if they are not understood by users and if they are not really rooted in their culture.
The above elements lead to the problem of direct codification and its connection
with communication, in particular modern communication on social networks and
multiple academic levels – because its ultimate purpose is to provide the Roma with
a widespread modern language, with the ability to express all the nuances of human
thinking. The paper ends with examples of some good practices in Romania and the former Yugoslavia – bearing in mind that negating or destroying one language is only
one element in a wider mechanism of ethnic prejudice against the people speaking it.
AB  - Прилог почиње разматрањем околности у којима се тренутно развија
ромски језик, у поређењу са главним језицима у Европи. Даље се бави различитим стереотипима и објашњава ромску дијалектолошку структуру не само са
аспекта баштине и као матерњег језика, већ и у светлу мерења међудијалекатске удaљености, доказане математичким методама. Тај процес води до јасног
разјашњавања појма ‘дијалекат’.
Објашњава се природно појављивање појмова заједничког, стандардног,
књижевног, националног итд. језика (према различитим школама) као и данашња ситуација ромског језика, са фокусом на перспективе његовог даљег развоја (’принцип лептира’) у друштвеном контексту: улога родитеља, породице,
цркве, друштва, школе, медија и разних институција у кодификацији и нормализацији – такође са аспекта кочница у развоју.
Неки дидактички алати су представљени као инструменти који такође
доприносе бољем разумевању кодификације и нормализације међу Ромима,
што води до хармонизације различитих наречја у духу међусобног поштовања
различитости. Такви су подухвати ипак бескорисни ако их не разумеју корисници и ако нису стварно укорењени у њиховој култури.
Наведени елементи доводе до проблема директне кодификације и њених
веза са комуникацијом, нарочито модерном комуникацијом на друштвеним
мрежама и разним академским нивоима – зато што је њена крајња сврха да
Ромима пружи широко распрострањен модеран језик способан да изрази све
нијансе људског мишљења. Презентација се завршава примерима неких добрих
пракси у Румунији и бившој Југославији – имајући у виду да је негирање или
уништавање једног језика само један елемент у ширем механизму етничких
предрасуда против народа који датим језиком говори.
PB  - Београд : Српска академија наука и уметности
C3  - Очување, заштита и перспективе ромског језика у Србији : зборник радова са научног скупа одржаног 20-21. октобра 2016
T1  - Consolidating the standardization of the Rromani language - past, present, future, in respect of dialectal diversity while granting easy wordlwide communication in mother tongue
T1  - Консолидација страндардизације ромског језика - прошлост, садашњост, будућност уз поштовање дијалекатског диверзитета и омогућавање једноставне комуникације на матерњом језику широм света
SP  - 67
EP  - 110
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_10132
ER  - 
@conference{
author = "Courthiade, Marcel",
year = "2018",
abstract = "The paper begins with the consideration of the circumstances
in which Romani language is currently being developed, compared to the main
languages in Europe. Furthermore, the paper deals with different stereotypes and
explains the Romani dialectal structure not only from the aspect of heritage and as
a mother tongue, but in the light of the measurement of inter-dialectal involvement
proven by mathematical methods. This process leads to a clear clarification of the
term ’dialect’. The natural occurrence of concepts of common, standard, literary,
national, etc. in language is explained (according to different schools) as well as the
present situation of the Romani language, with a focus on the prospects of its further development (the principle of butterfly) in the social context: the role of parents,
family, church, society, school, media and various institutions in codification and
normalization – also from the aspect of developing brakes. Some didactic tools are
presented as instruments that also contribute to a better understanding of codification
and normalization among Roma, leading to the harmonization of different dialects
in the spirit of mutual respect for diversity. Such endeavors, however, are useless
if they are not understood by users and if they are not really rooted in their culture.
The above elements lead to the problem of direct codification and its connection
with communication, in particular modern communication on social networks and
multiple academic levels – because its ultimate purpose is to provide the Roma with
a widespread modern language, with the ability to express all the nuances of human
thinking. The paper ends with examples of some good practices in Romania and the former Yugoslavia – bearing in mind that negating or destroying one language is only
one element in a wider mechanism of ethnic prejudice against the people speaking it., Прилог почиње разматрањем околности у којима се тренутно развија
ромски језик, у поређењу са главним језицима у Европи. Даље се бави различитим стереотипима и објашњава ромску дијалектолошку структуру не само са
аспекта баштине и као матерњег језика, већ и у светлу мерења међудијалекатске удaљености, доказане математичким методама. Тај процес води до јасног
разјашњавања појма ‘дијалекат’.
Објашњава се природно појављивање појмова заједничког, стандардног,
књижевног, националног итд. језика (према различитим школама) као и данашња ситуација ромског језика, са фокусом на перспективе његовог даљег развоја (’принцип лептира’) у друштвеном контексту: улога родитеља, породице,
цркве, друштва, школе, медија и разних институција у кодификацији и нормализацији – такође са аспекта кочница у развоју.
Неки дидактички алати су представљени као инструменти који такође
доприносе бољем разумевању кодификације и нормализације међу Ромима,
што води до хармонизације различитих наречја у духу међусобног поштовања
различитости. Такви су подухвати ипак бескорисни ако их не разумеју корисници и ако нису стварно укорењени у њиховој култури.
Наведени елементи доводе до проблема директне кодификације и њених
веза са комуникацијом, нарочито модерном комуникацијом на друштвеним
мрежама и разним академским нивоима – зато што је њена крајња сврха да
Ромима пружи широко распрострањен модеран језик способан да изрази све
нијансе људског мишљења. Презентација се завршава примерима неких добрих
пракси у Румунији и бившој Југославији – имајући у виду да је негирање или
уништавање једног језика само један елемент у ширем механизму етничких
предрасуда против народа који датим језиком говори.",
publisher = "Београд : Српска академија наука и уметности",
journal = "Очување, заштита и перспективе ромског језика у Србији : зборник радова са научног скупа одржаног 20-21. октобра 2016",
title = "Consolidating the standardization of the Rromani language - past, present, future, in respect of dialectal diversity while granting easy wordlwide communication in mother tongue, Консолидација страндардизације ромског језика - прошлост, садашњост, будућност уз поштовање дијалекатског диверзитета и омогућавање једноставне комуникације на матерњом језику широм света",
pages = "67-110",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_10132"
}
Courthiade, M.. (2018). Consolidating the standardization of the Rromani language - past, present, future, in respect of dialectal diversity while granting easy wordlwide communication in mother tongue. in Очување, заштита и перспективе ромског језика у Србији : зборник радова са научног скупа одржаног 20-21. октобра 2016
Београд : Српска академија наука и уметности., 67-110.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_10132
Courthiade M. Consolidating the standardization of the Rromani language - past, present, future, in respect of dialectal diversity while granting easy wordlwide communication in mother tongue. in Очување, заштита и перспективе ромског језика у Србији : зборник радова са научног скупа одржаног 20-21. октобра 2016. 2018;:67-110.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_10132 .
Courthiade, Marcel, "Consolidating the standardization of the Rromani language - past, present, future, in respect of dialectal diversity while granting easy wordlwide communication in mother tongue" in Очување, заштита и перспективе ромског језика у Србији : зборник радова са научног скупа одржаног 20-21. октобра 2016 (2018):67-110,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_10132 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

CoreTrustSealre3dataOpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutions/communitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

CoreTrustSealre3dataOpenAIRERCUB