Ministry of Culture and Media of the Republic of Serbia

Link to this page

Ministry of Culture and Media of the Republic of Serbia

Authors

Publications

What Does Quantum Music Sound Like and What Would Pierre Boulez Think of It? Super Position (Many Worlds) by Kim Helweg (2017)

Medić, Ivana; Janković-Beguš, Jelena

(Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts, 2018)

TY  - JOUR
AU  - Medić, Ivana
AU  - Janković-Beguš, Jelena
PY  - 2018
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/3674
AB  - Pierre Boulez (1925–2016) devoted a great deal of time and consideration to
the relationship between the composer’s invention and performance media, in
particular those related to the application of the latest technological breakthroughs
and new instruments. Boulez’s famous essay “Technology and the Composer“
(1977/1986) proclaims his desire to widen the range of expressive means of art
music by conquering new media. Boulez’s “vintage“ insights are here juxtaposed
with a contemporary Quantum Music project (2015–2018), and with one
particular piece written within this project: Super Position (Many Worlds) by
Kim Helweg (2017), commissioned by the Institute of Musicology SASA and
supported by the Danish Arts Foundation (Statens Kunstfond). At least two lines of thinking relevant for the present discussion can be drawn from Boulez’s text:
the frst dealing with the possible development of new musical instruments, and
the other inviting a merger between music composition and science.
AB  - Француски авангардни композитор Пјер Булез (1925–2016) посветио
је пуно пажње спрези између композиторске инвенције и извођачког
медија, посебно у вези са применом најновијих (у то време) технолошких
достигнућа и нових (превасходно електроакустичких) инструмената.
У чувеном есеју из 1977. године „Технологија и композитор“ Булез је
прокламовао своју жељу за проширењем опсега изражајних средстава
уметничке музике путем освајања нових медија. У овом раду Булезова
запажања сагледавамо у паралели са резултатима савременог пројекта
Квантна музика (Quantum Music), реализованог у оквиру програма
Креативна Европа (2015–2018). Након разматрања Булезових теоријских
поставки, превасходно оних које се односе на развој нових инструмената и
на спој музике и науке, као и њихових савремених реперкусија, анализирамо
композицију Супер позиција (Много светова) за два хибридна (квантна)
клавира данског композитора Кима Хелвега, насталу 2017. године у оквиру
пројекта Квантна музика. Ова композиција представља тек први покушај
– свакако не и једини могући – повезивања квантне механике и савремене
уметничке музике.
У поређењу са ранијим Хелвеговим остварењима, композиција Супер позиција
(Много светова) не одступа превише од његовог уобичајеног израза, који се
креће у координатама постмодернизма и постминимализма. Међутим, Хелвег
проналази начин да свој препознатљив музички рукопис неусиљено и логично
доведе у везу са новим извором инспирације – квантним светом. Поред тога,
трансформација клавирског звука, премда остварена употребом иновативне
технологије (хибридних клавира и пратећег компјутерског интерфејса и
банке звукова, специјално развијених за овај пројекат) такође не представља
апсолутну новину у домену електроакустичке музике – мада де факто мења
начин преноса акустичких информација у дигитални свет. Оно што је заиста
ново и оригинално у Хелвеговом остварењу, поред чињенице да је у питању
прва композиција за хибридне клавире, јесте продор уметничке музике у
свет експерименталне физике, као резултат сусрета композитора у потрази
за новим изворима инспирације и физичара који су желели да свет мајушних квантних честица приближе људском уху. Као заједничке црте Булезовог есеја “Технологија и композитор“ и пројекта
Квантна музика издвојиле смо: тесну сарадњу између научника, инжењера и
музичара; развој и производњу нових инструмената; напор музичара (како
композитора, тако и извођача) да овладају најсавременијим технологијама;
најзад, проналажење заједничког језика за музику и нове технолошке
продоре. Пројекат Квантна музика отвара ново поглавље у односу између
науке, технологије и музике, које има потенцијала да доведе до открића нових
звучних светова – док је, у исто време, музици дата прилика да допринесе
науци путем учествовања у експериментима на пољу квантне механике.
Сигурне смо да би Булез одушевљено прихватио да компонује музику за
квантне инструменте, јер ови “клавири будућности“ отелотворују симбиозу
науке, технологије и музике о којој је овај великан авангарде сањао и коју је
и сам желео да оствари.
PB  - Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts
T2  - Музикологија / Musicology
T1  - What Does Quantum Music Sound Like and What Would Pierre Boulez Think of It? Super Position (Many Worlds) by Kim Helweg (2017)
T1  - Како звучи квантна музика и шта би Пјер Булез мислио о томе? Супер позиција (много светова) Kима Хелвега (2017)
SP  - 79
EP  - 93
IS  - 24
DO  - 10.2298/MUZ1824079M
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3674
ER  - 
@article{
author = "Medić, Ivana and Janković-Beguš, Jelena",
year = "2018",
abstract = "Pierre Boulez (1925–2016) devoted a great deal of time and consideration to
the relationship between the composer’s invention and performance media, in
particular those related to the application of the latest technological breakthroughs
and new instruments. Boulez’s famous essay “Technology and the Composer“
(1977/1986) proclaims his desire to widen the range of expressive means of art
music by conquering new media. Boulez’s “vintage“ insights are here juxtaposed
with a contemporary Quantum Music project (2015–2018), and with one
particular piece written within this project: Super Position (Many Worlds) by
Kim Helweg (2017), commissioned by the Institute of Musicology SASA and
supported by the Danish Arts Foundation (Statens Kunstfond). At least two lines of thinking relevant for the present discussion can be drawn from Boulez’s text:
the frst dealing with the possible development of new musical instruments, and
the other inviting a merger between music composition and science., Француски авангардни композитор Пјер Булез (1925–2016) посветио
је пуно пажње спрези између композиторске инвенције и извођачког
медија, посебно у вези са применом најновијих (у то време) технолошких
достигнућа и нових (превасходно електроакустичких) инструмената.
У чувеном есеју из 1977. године „Технологија и композитор“ Булез је
прокламовао своју жељу за проширењем опсега изражајних средстава
уметничке музике путем освајања нових медија. У овом раду Булезова
запажања сагледавамо у паралели са резултатима савременог пројекта
Квантна музика (Quantum Music), реализованог у оквиру програма
Креативна Европа (2015–2018). Након разматрања Булезових теоријских
поставки, превасходно оних које се односе на развој нових инструмената и
на спој музике и науке, као и њихових савремених реперкусија, анализирамо
композицију Супер позиција (Много светова) за два хибридна (квантна)
клавира данског композитора Кима Хелвега, насталу 2017. године у оквиру
пројекта Квантна музика. Ова композиција представља тек први покушај
– свакако не и једини могући – повезивања квантне механике и савремене
уметничке музике.
У поређењу са ранијим Хелвеговим остварењима, композиција Супер позиција
(Много светова) не одступа превише од његовог уобичајеног израза, који се
креће у координатама постмодернизма и постминимализма. Међутим, Хелвег
проналази начин да свој препознатљив музички рукопис неусиљено и логично
доведе у везу са новим извором инспирације – квантним светом. Поред тога,
трансформација клавирског звука, премда остварена употребом иновативне
технологије (хибридних клавира и пратећег компјутерског интерфејса и
банке звукова, специјално развијених за овај пројекат) такође не представља
апсолутну новину у домену електроакустичке музике – мада де факто мења
начин преноса акустичких информација у дигитални свет. Оно што је заиста
ново и оригинално у Хелвеговом остварењу, поред чињенице да је у питању
прва композиција за хибридне клавире, јесте продор уметничке музике у
свет експерименталне физике, као резултат сусрета композитора у потрази
за новим изворима инспирације и физичара који су желели да свет мајушних квантних честица приближе људском уху. Као заједничке црте Булезовог есеја “Технологија и композитор“ и пројекта
Квантна музика издвојиле смо: тесну сарадњу између научника, инжењера и
музичара; развој и производњу нових инструмената; напор музичара (како
композитора, тако и извођача) да овладају најсавременијим технологијама;
најзад, проналажење заједничког језика за музику и нове технолошке
продоре. Пројекат Квантна музика отвара ново поглавље у односу између
науке, технологије и музике, које има потенцијала да доведе до открића нових
звучних светова – док је, у исто време, музици дата прилика да допринесе
науци путем учествовања у експериментима на пољу квантне механике.
Сигурне смо да би Булез одушевљено прихватио да компонује музику за
квантне инструменте, јер ови “клавири будућности“ отелотворују симбиозу
науке, технологије и музике о којој је овај великан авангарде сањао и коју је
и сам желео да оствари.",
publisher = "Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts",
journal = "Музикологија / Musicology",
title = "What Does Quantum Music Sound Like and What Would Pierre Boulez Think of It? Super Position (Many Worlds) by Kim Helweg (2017), Како звучи квантна музика и шта би Пјер Булез мислио о томе? Супер позиција (много светова) Kима Хелвега (2017)",
pages = "79-93",
number = "24",
doi = "10.2298/MUZ1824079M",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3674"
}
Medić, I.,& Janković-Beguš, J.. (2018). What Does Quantum Music Sound Like and What Would Pierre Boulez Think of It? Super Position (Many Worlds) by Kim Helweg (2017). in Музикологија / Musicology
Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts.(24), 79-93.
https://doi.org/10.2298/MUZ1824079M
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3674
Medić I, Janković-Beguš J. What Does Quantum Music Sound Like and What Would Pierre Boulez Think of It? Super Position (Many Worlds) by Kim Helweg (2017). in Музикологија / Musicology. 2018;(24):79-93.
doi:10.2298/MUZ1824079M
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3674 .
Medić, Ivana, Janković-Beguš, Jelena, "What Does Quantum Music Sound Like and What Would Pierre Boulez Think of It? Super Position (Many Worlds) by Kim Helweg (2017)" in Музикологија / Musicology, no. 24 (2018):79-93,
https://doi.org/10.2298/MUZ1824079M .,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3674 .