Conflicts and Crises, Cooperation and Development in Serbia and in the Region during 19th and 20th century

Link to this page

info:eu-repo/grantAgreement/MESTD/Integrated and Interdisciplinary Research (IIR or III)/47030/RS//

Conflicts and Crises, Cooperation and Development in Serbia and in the Region during 19th and 20th century (en)
Конфликти и кризе - сарадња и развој у Србији и региону у 19. и 20. веку (sr)
Konflikti i krize - saradnja i razvoj u Srbiji i regionu u 19. i 20. veku (sr_RS)
Authors

Publications

Томаш Гариг Масарик и стварање Југославије

Ковић, Милош

(Београд : Српска академија наука и уметности, 2021)

TY  - CONF
AU  - Ковић, Милош
PY  - 2021
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/13140
AB  - У чланку се истражује улога Томаша Гарига Масарика у стварању југословенског покрета и државе, од његовог првог скупштин ског говора 1892. до краја Првог светског рата 1918. године. Прати се нарочито Масариково деловање у време Загребачког и Фридјунговог процеса 1909. 
и покушаја преговора између Аустроугарске и Србије о мирном решењу сукоба у северној Албанији. Проучавају се, потом, Масарикова улога и његови 
ставови у сукобима између српске владе Николе Пашића и Југословенског 
одбора, британских пропагандиста и српске опозиције за време Првог свет ског рата, по питању уређења будуће југословенске државе. Дат је и осврт на 
однос Масарика, као председника Чехословачке, према Краљевини СХС и 
Југославији.
AB  - Ever since his fi rst parliamentary speech, Tomáš Garrigue Masaryk’s political career was directly related to the South Slav question. He always interpreted 
it through the question of the unifi cation of the Czechs and Slovaks. At the same 
time, he kept changing his views on the methods of political struggle, ways of 
unifi cation, and even on the very survival of the Dual Monarchy. Nevertheless, 
pragmatism remained his political feature until the very end. Convinced from the 
beginning that all peoples have the “natural”, democratic right to self-determination, during the First World War Masaryk mostly referred to geopolitical arguments concerning the need to restrain Germany, but also Russia, with the zone 
of independent national states in Eastern Europe. Masaryk professed “realism” in 
both domestic and foreign policy. 
Before the First World War, during the Zagreb Process and especially during the Friedjung Process, and the negotiations with Austria-Hungary in 1912, 
Masaryk provided support and assistance to the Serbs. His infl uence and popularity were more evident among the Serbs and Croats in Austria-Hungary than in 
Serbia. Serbian statesmen expressed some caution about him. 
Aft er 1914, Masaryk relied on Serbian help. In the political confl icts between the Serbian government and the Croatian and Slovenian emigrants, which 
accompanied the unifi cation process, he tried to stay aside. Masaryk’s success, 
however, largely depended on his cooperation with pro-Croatian British propagandists Seton-Watson and Steed. Probably that is why he accepted the federalist 
and even the dualistic form of Yugoslav unifi cation, as opposed to the centralism 
advocated by the Serbian government. On the other hand, contrary to the demands of Trumbić and the Yugoslav Committee, he advocated Serbia’s precedence 
in the future Yugoslav state and showed understanding for Italy’s territorial pretentions over the eastern Adriatic coastlands. In order to avoid Serbo-Croatian 
confl icts and fi nd practical solutions, he tended to take vague and, at fi rst glance, 
even contradictory stands. Even though he accepted the idea of one three-named 
nation, he advocated a federation; he believed in the Serbianhood of Bosnian 
Muslims and the people of Dubrovnik and demanded Bosnia, Herzegovina and 
Dalmatia to be incorporated into Croatia; he demanded Serbia’s precedence in the 
future Yugoslav state and suggested that the Serbs, living in the territory west of 
the Drina river, should be included in the Croatian administrative unit. 
However, when the Yugoslav state was formed on the basis of centralism, 
he did not interfere in its internal aff airs. As the president of Czechoslovakia, he 
remained its pragmatic and loyal, as he himself noted down, “friend and ally”.
PB  - Београд : Српска академија наука и уметности
C3  - Крај рата, Срби и стварање Југославије : зборник радова са међународног научног скупа одржаног 29-30. новембра 2018.
T1  - Томаш Гариг Масарик и стварање Југославије
T1  - Tomáš Garrigue Masaryk and the creation of the Yugoslav state
SP  - 385
EP  - 420
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13140
ER  - 
@conference{
author = "Ковић, Милош",
year = "2021",
abstract = "У чланку се истражује улога Томаша Гарига Масарика у стварању југословенског покрета и државе, од његовог првог скупштин ског говора 1892. до краја Првог светског рата 1918. године. Прати се нарочито Масариково деловање у време Загребачког и Фридјунговог процеса 1909. 
и покушаја преговора између Аустроугарске и Србије о мирном решењу сукоба у северној Албанији. Проучавају се, потом, Масарикова улога и његови 
ставови у сукобима између српске владе Николе Пашића и Југословенског 
одбора, британских пропагандиста и српске опозиције за време Првог свет ског рата, по питању уређења будуће југословенске државе. Дат је и осврт на 
однос Масарика, као председника Чехословачке, према Краљевини СХС и 
Југославији., Ever since his fi rst parliamentary speech, Tomáš Garrigue Masaryk’s political career was directly related to the South Slav question. He always interpreted 
it through the question of the unifi cation of the Czechs and Slovaks. At the same 
time, he kept changing his views on the methods of political struggle, ways of 
unifi cation, and even on the very survival of the Dual Monarchy. Nevertheless, 
pragmatism remained his political feature until the very end. Convinced from the 
beginning that all peoples have the “natural”, democratic right to self-determination, during the First World War Masaryk mostly referred to geopolitical arguments concerning the need to restrain Germany, but also Russia, with the zone 
of independent national states in Eastern Europe. Masaryk professed “realism” in 
both domestic and foreign policy. 
Before the First World War, during the Zagreb Process and especially during the Friedjung Process, and the negotiations with Austria-Hungary in 1912, 
Masaryk provided support and assistance to the Serbs. His infl uence and popularity were more evident among the Serbs and Croats in Austria-Hungary than in 
Serbia. Serbian statesmen expressed some caution about him. 
Aft er 1914, Masaryk relied on Serbian help. In the political confl icts between the Serbian government and the Croatian and Slovenian emigrants, which 
accompanied the unifi cation process, he tried to stay aside. Masaryk’s success, 
however, largely depended on his cooperation with pro-Croatian British propagandists Seton-Watson and Steed. Probably that is why he accepted the federalist 
and even the dualistic form of Yugoslav unifi cation, as opposed to the centralism 
advocated by the Serbian government. On the other hand, contrary to the demands of Trumbić and the Yugoslav Committee, he advocated Serbia’s precedence 
in the future Yugoslav state and showed understanding for Italy’s territorial pretentions over the eastern Adriatic coastlands. In order to avoid Serbo-Croatian 
confl icts and fi nd practical solutions, he tended to take vague and, at fi rst glance, 
even contradictory stands. Even though he accepted the idea of one three-named 
nation, he advocated a federation; he believed in the Serbianhood of Bosnian 
Muslims and the people of Dubrovnik and demanded Bosnia, Herzegovina and 
Dalmatia to be incorporated into Croatia; he demanded Serbia’s precedence in the 
future Yugoslav state and suggested that the Serbs, living in the territory west of 
the Drina river, should be included in the Croatian administrative unit. 
However, when the Yugoslav state was formed on the basis of centralism, 
he did not interfere in its internal aff airs. As the president of Czechoslovakia, he 
remained its pragmatic and loyal, as he himself noted down, “friend and ally”.",
publisher = "Београд : Српска академија наука и уметности",
journal = "Крај рата, Срби и стварање Југославије : зборник радова са међународног научног скупа одржаног 29-30. новембра 2018.",
title = "Томаш Гариг Масарик и стварање Југославије, Tomáš Garrigue Masaryk and the creation of the Yugoslav state",
pages = "385-420",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13140"
}
Ковић, М.. (2021). Томаш Гариг Масарик и стварање Југославије. in Крај рата, Срби и стварање Југославије : зборник радова са међународног научног скупа одржаног 29-30. новембра 2018.
Београд : Српска академија наука и уметности., 385-420.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13140
Ковић М. Томаш Гариг Масарик и стварање Југославије. in Крај рата, Срби и стварање Југославије : зборник радова са међународног научног скупа одржаног 29-30. новембра 2018.. 2021;:385-420.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13140 .
Ковић, Милош, "Томаш Гариг Масарик и стварање Југославије" in Крај рата, Срби и стварање Југославије : зборник радова са међународног научног скупа одржаног 29-30. новембра 2018. (2021):385-420,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13140 .

Државна сувереност и/или национална безбедност : (екстерне и интерне функције концепта суверености)

Цветковић, Владимир Н.

(Београд : Српска академија наука и уметности, 2019)

TY  - JOUR
AU  - Цветковић, Владимир Н.
PY  - 2019
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/10111
AB  - The old adage „when power demands, one yields“ is a disturbing constant in interstate relations. As it seems, such a fate cannot be avoided, but can be moderated. Modern
times have achieved this by promoting the concept of sovereignty, a political idea and practice
according to which every state is entitled to the development of its own legislature, political,
religious and any other institution unhindered by other states or supranational authorities.
The principle stems from the interest of proto-modern European political communities in
gaining their independence from either the emperor or pope (16th and 17th century). The political form and content of that interest transformed over time into an international order in
which everyone is their own master, provided that the same right is recognized for others as
well. At the same time, the sovereignty of states has given a new form to the traditional need
for security, which has historically been the basis for formation of all political communities.
Redefining the scope of and reason for the existence of the final and absolute form of power
in modern states (from the personal authority of a monarch to depersonalized institutions
of a people/nation), the concept of sovereignty has directly interlinked the establishment of
justice and equity (the maintenance of a system’s legitimacy) with the defense against an attack by enemy (security from external threats). Despite being subsequently contested on very
diverse ideological, economic, and realpolitik grounds, the concept of the sovereignty of state
has survived to date as probably the only feasible balancing principle for the establishment of
any degree of order in the essentially disordered realm of international politics. On the other
hand, achievement of the internal (stabilizing and legitimizing) function of sovereignty remains an open issue since it is unlikely that the „ultimate“ answer to the question of ultimate
authority in political relations will ever exist.
AB  - Онеспокојавајућа постојаност у односима између држава је да „сила бога не
пита“. По свему судећи, тај се усуд не може укинути, али се зато може ублажити. Модерно доба је то учинило историјском промоцијом концепта суверености, политичком
идејом и праксом по којој свака држава има право да, неометано од стране других
држава или наднационалних ауторитета, развија властито законодавство, политичке,
привредне, верске и све друге институције. Корен тог принципијелног става био је интерес протомодерних политичких заједница у Европи да стекну независност у односу
на цара или папу (XVI/XVII век). Политичка форма и садржај тог интереса временом
су се преточили у међународни поредак у коме је свако господар самоме себи, с тим
да то исто право признаје и другима. Истовремено, суверност држава је на нови начин обликовала и традиционалну потребу за безбедношћу која је одувек чинила темељ
постанка свеколиких политичких заједница кроз историју. Редефинишући домет и смисао постојања коначног и апсолутног облика власти у модерној држави (од персоналног ауторитета монарха до деперсонализованих институција народа/нације), концепт
суверености је успостављање правде и правичности (одржавање легитимности поретка) директно повезао са одбраном од напада непријатеља (обезбеђивање од спољних
опасности). Упркос бројним потоњим, садржински крајње разноликим идеолошким,
економским и надасве реалполитичким оспоравањима, концепт државне суверености
се до данас одржао као вероватно једино могућ уравнотежујући принцип успостављања каквог-таквог реда у принципијелно неуређеном свету међународне политике.
С друге стране, остваривање унутрашње (стабилизујуће и легитимизујуће) функције
суверености остаје отворен проблем с обзиром да питање коначног ауторитета у политичким односима вероватно и не може имати свој „коначни“ одговор.
PB  - Београд : Српска академија наука и уметности
T2  - Државни поредак : суверенитет у времену глобализације : зборник радова са симпозијума одржаног 8. и 9. фебруара 2019. године
T1  - Државна сувереност и/или национална безбедност : (екстерне и интерне функције концепта суверености)
T1  - National security and/or sovereignty of state (on internal and external functions of the sovereignty concept)
SP  - 87
EP  - 123
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_10111
ER  - 
@article{
author = "Цветковић, Владимир Н.",
year = "2019",
abstract = "The old adage „when power demands, one yields“ is a disturbing constant in interstate relations. As it seems, such a fate cannot be avoided, but can be moderated. Modern
times have achieved this by promoting the concept of sovereignty, a political idea and practice
according to which every state is entitled to the development of its own legislature, political,
religious and any other institution unhindered by other states or supranational authorities.
The principle stems from the interest of proto-modern European political communities in
gaining their independence from either the emperor or pope (16th and 17th century). The political form and content of that interest transformed over time into an international order in
which everyone is their own master, provided that the same right is recognized for others as
well. At the same time, the sovereignty of states has given a new form to the traditional need
for security, which has historically been the basis for formation of all political communities.
Redefining the scope of and reason for the existence of the final and absolute form of power
in modern states (from the personal authority of a monarch to depersonalized institutions
of a people/nation), the concept of sovereignty has directly interlinked the establishment of
justice and equity (the maintenance of a system’s legitimacy) with the defense against an attack by enemy (security from external threats). Despite being subsequently contested on very
diverse ideological, economic, and realpolitik grounds, the concept of the sovereignty of state
has survived to date as probably the only feasible balancing principle for the establishment of
any degree of order in the essentially disordered realm of international politics. On the other
hand, achievement of the internal (stabilizing and legitimizing) function of sovereignty remains an open issue since it is unlikely that the „ultimate“ answer to the question of ultimate
authority in political relations will ever exist., Онеспокојавајућа постојаност у односима између држава је да „сила бога не
пита“. По свему судећи, тај се усуд не може укинути, али се зато може ублажити. Модерно доба је то учинило историјском промоцијом концепта суверености, политичком
идејом и праксом по којој свака држава има право да, неометано од стране других
држава или наднационалних ауторитета, развија властито законодавство, политичке,
привредне, верске и све друге институције. Корен тог принципијелног става био је интерес протомодерних политичких заједница у Европи да стекну независност у односу
на цара или папу (XVI/XVII век). Политичка форма и садржај тог интереса временом
су се преточили у међународни поредак у коме је свако господар самоме себи, с тим
да то исто право признаје и другима. Истовремено, суверност држава је на нови начин обликовала и традиционалну потребу за безбедношћу која је одувек чинила темељ
постанка свеколиких политичких заједница кроз историју. Редефинишући домет и смисао постојања коначног и апсолутног облика власти у модерној држави (од персоналног ауторитета монарха до деперсонализованих институција народа/нације), концепт
суверености је успостављање правде и правичности (одржавање легитимности поретка) директно повезао са одбраном од напада непријатеља (обезбеђивање од спољних
опасности). Упркос бројним потоњим, садржински крајње разноликим идеолошким,
економским и надасве реалполитичким оспоравањима, концепт државне суверености
се до данас одржао као вероватно једино могућ уравнотежујући принцип успостављања каквог-таквог реда у принципијелно неуређеном свету међународне политике.
С друге стране, остваривање унутрашње (стабилизујуће и легитимизујуће) функције
суверености остаје отворен проблем с обзиром да питање коначног ауторитета у политичким односима вероватно и не може имати свој „коначни“ одговор.",
publisher = "Београд : Српска академија наука и уметности",
journal = "Државни поредак : суверенитет у времену глобализације : зборник радова са симпозијума одржаног 8. и 9. фебруара 2019. године",
title = "Државна сувереност и/или национална безбедност : (екстерне и интерне функције концепта суверености), National security and/or sovereignty of state (on internal and external functions of the sovereignty concept)",
pages = "87-123",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_10111"
}
Цветковић, В. Н.. (2019). Државна сувереност и/или национална безбедност : (екстерне и интерне функције концепта суверености). in Државни поредак : суверенитет у времену глобализације : зборник радова са симпозијума одржаног 8. и 9. фебруара 2019. године
Београд : Српска академија наука и уметности., 87-123.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_10111
Цветковић ВН. Државна сувереност и/или национална безбедност : (екстерне и интерне функције концепта суверености). in Државни поредак : суверенитет у времену глобализације : зборник радова са симпозијума одржаног 8. и 9. фебруара 2019. године. 2019;:87-123.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_10111 .
Цветковић, Владимир Н., "Државна сувереност и/или национална безбедност : (екстерне и интерне функције концепта суверености)" in Државни поредак : суверенитет у времену глобализације : зборник радова са симпозијума одржаног 8. и 9. фебруара 2019. године (2019):87-123,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_10111 .

Стојан Новаковић и југословенска идеја

Ковић, Милош

(Београд : Српска академија наука и уметности, 2018)

TY  - CONF
AU  - Ковић, Милош
PY  - 2018
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/12036
AB  - У раду су проучени најважнији путеви којим је Стојан Новаковић
дошао до својих југословенских идеја и кључни аргументи које је користио приликом њиховог
образлагања. Посебно су наглашени заједнички језик Срба и Хрвата, потом угледање на
лаичка и грађанска начела тадашње западне Европе, поверење у идентитетску политику и
творачку моћ државе и нужност повећања броја становника и проширења територије, у циљу
самоодбране од великих сила и суседа.
AB  - This article researches the origin of Stojan Novaković’s Yugoslav ideas and the
arguments which he used in their explanation. As shown, during his half-century long
public activities, and especially in the last decade of his life, Novaković was presenting
several key arguments in favor of the Yugoslav idea. Stojan Novaković believed that
modern nations are, above all, language communities, and that the key factor for Serbs and
Croats coming closer was their common, Serbian, language, which was born as a result of
Ljudevit Gaj’s linguistic reform. Novaković then, being a convinced “Westerner”, believed
in inevitability of victory of modern ideas of freedom, equality and lawfulness over mid-
European religious divisions and class privileges, which, in his opinion, had to lead to
convergence of Serbs and Croats. He also believed in “creational power of state” which, he
claimed, was able to bring different identities together and give them new quality. Finally,
he was writing about common interest of Yugoslavs to become united and stronger in
numbers, in order to defend themselves from major powers’ and neighbors’ ambitions.
PB  - Београд : Српска академија наука и уметности
C3  - Стојан Новаковић : поводом сто седамдесет пет година од рођења
T1  - Стојан Новаковић и југословенска идеја
T1  - Stojan Novaković and the Yugoslav idea
SP  - 347
EP  - 355
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12036
ER  - 
@conference{
author = "Ковић, Милош",
year = "2018",
abstract = "У раду су проучени најважнији путеви којим је Стојан Новаковић
дошао до својих југословенских идеја и кључни аргументи које је користио приликом њиховог
образлагања. Посебно су наглашени заједнички језик Срба и Хрвата, потом угледање на
лаичка и грађанска начела тадашње западне Европе, поверење у идентитетску политику и
творачку моћ државе и нужност повећања броја становника и проширења територије, у циљу
самоодбране од великих сила и суседа., This article researches the origin of Stojan Novaković’s Yugoslav ideas and the
arguments which he used in their explanation. As shown, during his half-century long
public activities, and especially in the last decade of his life, Novaković was presenting
several key arguments in favor of the Yugoslav idea. Stojan Novaković believed that
modern nations are, above all, language communities, and that the key factor for Serbs and
Croats coming closer was their common, Serbian, language, which was born as a result of
Ljudevit Gaj’s linguistic reform. Novaković then, being a convinced “Westerner”, believed
in inevitability of victory of modern ideas of freedom, equality and lawfulness over mid-
European religious divisions and class privileges, which, in his opinion, had to lead to
convergence of Serbs and Croats. He also believed in “creational power of state” which, he
claimed, was able to bring different identities together and give them new quality. Finally,
he was writing about common interest of Yugoslavs to become united and stronger in
numbers, in order to defend themselves from major powers’ and neighbors’ ambitions.",
publisher = "Београд : Српска академија наука и уметности",
journal = "Стојан Новаковић : поводом сто седамдесет пет година од рођења",
title = "Стојан Новаковић и југословенска идеја, Stojan Novaković and the Yugoslav idea",
pages = "347-355",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12036"
}
Ковић, М.. (2018). Стојан Новаковић и југословенска идеја. in Стојан Новаковић : поводом сто седамдесет пет година од рођења
Београд : Српска академија наука и уметности., 347-355.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12036
Ковић М. Стојан Новаковић и југословенска идеја. in Стојан Новаковић : поводом сто седамдесет пет година од рођења. 2018;:347-355.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12036 .
Ковић, Милош, "Стојан Новаковић и југословенска идеја" in Стојан Новаковић : поводом сто седамдесет пет година од рођења (2018):347-355,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12036 .

The Role of Concentration Camps in the Policies of the Independent State of Croatia (NDH) in 1941

Koljanin, Milan

(Belgrade : Institute for Balkan Studies, Serbian Academy of Sciences and Arts, 2015)

TY  - JOUR
AU  - Koljanin, Milan
PY  - 2015
UR  - http://www.doiserbia.nb.rs/Article.aspx?id=0350-76531546315K
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/6103
AB  - The paper based on archival, published and press sources, and relevant literature presents the ideological basis and enforcement of the Croatian policy of the extermination of the Serbs and Jews in the Independent State of Croatia (NDH) which had its place within the New Order of Europe. Soon after the establishment of the NDH in April 1941, the destruction process was partially centralised in a network of camps centred at Gospić. After the outbreak of a mass Serb uprising and the dissolution of the Gospić camp, a new and much larger system of camps centred at Jasenovac operated as an extermination and concentration camp from the end of August 1941 until the end of the war. In November 1941, the mass internment of undesirable population groups was provided for by law, whereby the destruction process was given a “legal” form.
PB  - Belgrade : Institute for Balkan Studies, Serbian Academy of Sciences and Arts
T2  - Balcanica
T1  - The Role of Concentration Camps in the Policies of the Independent State of Croatia (NDH) in 1941
SP  - 315
EP  - 340
IS  - XLVI
DO  - 10.2298/BALC1546315K
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6103
ER  - 
@article{
author = "Koljanin, Milan",
year = "2015",
abstract = "The paper based on archival, published and press sources, and relevant literature presents the ideological basis and enforcement of the Croatian policy of the extermination of the Serbs and Jews in the Independent State of Croatia (NDH) which had its place within the New Order of Europe. Soon after the establishment of the NDH in April 1941, the destruction process was partially centralised in a network of camps centred at Gospić. After the outbreak of a mass Serb uprising and the dissolution of the Gospić camp, a new and much larger system of camps centred at Jasenovac operated as an extermination and concentration camp from the end of August 1941 until the end of the war. In November 1941, the mass internment of undesirable population groups was provided for by law, whereby the destruction process was given a “legal” form.",
publisher = "Belgrade : Institute for Balkan Studies, Serbian Academy of Sciences and Arts",
journal = "Balcanica",
title = "The Role of Concentration Camps in the Policies of the Independent State of Croatia (NDH) in 1941",
pages = "315-340",
number = "XLVI",
doi = "10.2298/BALC1546315K",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6103"
}
Koljanin, M.. (2015). The Role of Concentration Camps in the Policies of the Independent State of Croatia (NDH) in 1941. in Balcanica
Belgrade : Institute for Balkan Studies, Serbian Academy of Sciences and Arts.(XLVI), 315-340.
https://doi.org/10.2298/BALC1546315K
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6103
Koljanin M. The Role of Concentration Camps in the Policies of the Independent State of Croatia (NDH) in 1941. in Balcanica. 2015;(XLVI):315-340.
doi:10.2298/BALC1546315K
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6103 .
Koljanin, Milan, "The Role of Concentration Camps in the Policies of the Independent State of Croatia (NDH) in 1941" in Balcanica, no. XLVI (2015):315-340,
https://doi.org/10.2298/BALC1546315K .,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6103 .
2
2
1